Leestijd: ca. 10 minuten

Heb jij besloten om jouw carrière in digitale marketing een boost te geven? Dat is dan een bijzonder verstandige beslissing, want de vacatures voor onlinemarketeers zijn niet of nauwelijks in te vullen. Een belangrijk argument om zo’n loopbaan te ambiëren is de constatering dat dit vak behoort tot de top 10 van beroepen waar je de mogelijkheid krijgt snel de carrièreladder te bestijgen zonder een academische titel op je palmares te hebben. Meer en meer komt namelijk het besef tot leven dat je voor de vaardigheden die nodig zijn om een succesvolle onlinemarketeer te worden niet per se een traditionele vierjarige opleiding hoeft te volgen. Dit zijn tien tips om een uitblinker in digitale marketing te worden.

1. Stop nooit met leren

Als jouw honger naar kennis maar beperkt is, stop dan hier. Een carrière als onlinemarketeer is dan namelijk helemaal niets voor je. Wanneer je wil uitblinken in digitale marketing, stopt je opleiding nooit. En dat moet je boeiend vinden. Als het verlangen om te leren de reden is waarom jij ’s morgens uit bed springt, ga dan gerust verder.

Als succesvolle marketeer lees je alles over het vakgebied van iedereen die ook maar iets voorstelt in het werkveld. Je weet wie de aansprekende influencers zijn en absorbeert alles wat zij delen. Je inbox puilt uit met interessante content – blogs, infographics, podcasts en video’s die je dagelijks verslindt.

De hele dag door en iedere dag opnieuw leer je weer meer terwijl je werkt. Die kennis deel je met jouw vakgenoten.

2. Verwerf voortdurend vernieuwing

Verwerf continu nieuwe vaardigheden, nieuwe ideeën, nieuwe inzichten in relevante trends en nieuwe kennis. Terwijl jij jezelf openstelt voor nieuws uit het vak en nieuwe manieren van leren verkent, pas je de vaardigheden die je hebt verworven voortdurend toe.

Je zorgt dat je de benodigde certificeringen behaald en werkt je curriculum vitae bij. Je bent altijd in staat actie te ondernemen. Als er een nieuwe marktbenadering wordt ontwikkeld, ben je de eerste om deze te testen, zorg je dat deze uiteindelijk daadwerkelijk werkt en rapporteer je deze methodiek vervolgens aan de rest van de wereld. Je maakt gebruik van de nieuwste technologie terwijl die zich nog ontwikkelt en je bent altijd op zoek naar nieuwe mobiele applicaties die de acquisitie van klanten verder automatiseren.

3. Bouw je persoonlijke merk door jezelf als expert te positioneren

Als je serieus genomen wil worden als onlinemarketeer, dient jouw persoonlijke merk gewoonweg goed te zijn. Potentiële werkgevers, opdrachtgevers en klanten zoeken naar jouw aanwezigheid in het digitale domein. Zij verwachten dat de wijze waarop jij je online presenteert een representatieve afspiegeling is van wat jij voor hen kunt betekenen. Daarom is het zinvol een lijst van jouw projecten aan te leggen om dat inzichtelijk te maken.

Waar liggen jouw kwaliteiten? Wat is jouw specifieke vakgebied? Schrijf gewoon op wat je te binnen schiet en orden de lijst daarna. Denk dan na over de manier waarop je met jouw kennis anderen kunt helpen.

Grofweg zijn er drie soorten content die je kunt maken om jezelf als expert neer te zetten:

  • Tijdloze content – Tijdloos betekent dat het relevant blijft. Denk dus niet aan nieuwsberichten die de waan van de dag weergeven. Tijdloze content kun je over vijf jaar met een gerust hart weer delen omdat de informatie dan nog steeds relevant is.
  • Case studiesThe proof is in the pudding, zo luidt het Engelse gezegde. Laat mensen daarom zien dat je hebt bereikt wat jij aangeeft te kunnen. Leg ook uit hoe je dat hebt gedaan. Niets is overtuigender dan echt, tastbaar bewijs.
  • Boeken – Als je in de loop van de tijd meer dan voldoende kennis hebt verzameld over een specifiek onderwerp om een boek te schrijven, laat dat dan niet na. Doe het gewoon, ook al kost dat meer tijd dan je op voorhand verwacht. Vertellen dat je een boek hebt geschreven, geeft je niet alleen een goed gevoel. Het kan je bovenal als expert positioneren en jouw autoriteit op een expliciet terrein valideren.

4. Negeer de social media niet

Social media draaien om delen, delen en delen: kennis delen. Alles wat jij leert, dien je te delen. Heb je tijdloze content? Deel het. Heb je een case study uitgevoerd? Deel het. Heb je een boek geschreven? Deel dat zeker! Het beheren van social media is een fulltimebaan op zich en je dient de baas te zijn over jouw domein.

Jouw accounts op Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter, Pinterest, Snapchat en TikTok, je blog en jouw website moeten allemaal de principes van een deskundige onlinemarketeer belichamen, want dat is wat jij bent of wil worden. Transparantie is tegenwoordig het sleutelwoord. Daarom dient jouw presentatie online overeen te komen met jouw waarden in het dagelijks leven. Gebruik jouw social media als hulpmiddel om jouw expertise aan de wereld te tonen.

5. Netwerk

Netwerken is niet net werken, het ís werken. Dat jij vanuit huis in een joggingbroek en T-shirt kunt werken, betekent niet dat je bent vrijgesteld van contact met de medemens. Een groot deel van digitale marketing is degelijk ouderwets netwerken. En hoewel je online actief kunt zijn door bijvoorbeeld lid te worden van LinkedIn-groepen, trendsetters in de markt te volgen en je social media nauwlettend in de gaten te houden, is face-to-face-netwerken nog steeds van onschatbare waarde.

Netwerkconferenties vormen een waardevolle kennisbron. Dergelijke evenementen kunnen jou in contact brengen met experts die meer weten dan jij, marketeers die niets liever willen dan hun kennis met jou delen. Alleen al hun inzichten zijn de prijs van het toegangsbewijs meer dan waard. Als je behoefte aan kennis dan nog niet gestild is, kun je interviews en andere video’s bekijken waarin ze al hun waardevolle adviezen delen en jou motiveren om de volgende stap te zetten.

6. Lever waarde door klantgericht te zijn

Content is king. Alles wat jij online leest, is door iemand geschreven. Als jij de auteur bent die marketeers biedt wat zij over een bepaald onderwerp willen weten, komen ze weer bij je terug voor meer.

Om de sales funnel in het tijdperk van digitale marketing te begrijpen, moet je bij jouw klanten beginnen. Inzicht in je klanten is de eerste stap van dit proces. Als je eenmaal weet wie ze zijn, moet je vaststellen hoe je ze kunt helpen.

Je bent bezig met het opbouwen van relaties en die dien je te koesteren. Door de anticiperen op de behoeftes van je klanten en oplossingen te bieden voordat zich problemen voordoen, onthouden ze jou en blijven ze loyaal aan je.

Het goede nieuws is dat er handige graadmeters zijn die je eenvoudig kunt gebruiken en gegevens beschikbaar zijn die je kunt verzamelen om je te ondersteunen in het daadwerkelijk begrijpen van je klanten.

7. Leer analyseren

Voor sommige marketeers zijn analysevaardigheden wellicht niet vanzelfsprekend. Niet iedereen is de wedergeboorte van Albert Einstein en dat is helemaal niet erg. U hoeft namelijk geen wiskundige te zijn om basiskennis over analytics op te doen. Een beetje kennis op dit gebied levert langdurig profijt op.

De mate van succes van je marketingcampagnes bepaal je aan de hand van het gedrag van de bezoekers op je website en analysetools geven jou die informatie.

8. Begrijp het vakjargon

Als je het marketingwerkveld voor de allereerste keer betreedt, waan jij je wellicht in een vage sekte. Marketeers bezigen namelijk net als bijvoorbeeld artsen, juristen en politici een geheimzinnig vakjargon. Wen daar maar aan, want het aantal – veelal Angelsaksische – begrippen groeit vrijwel dagelijks. En weet in ieder geval dat een contentmarketeer echt niet altijd tevreden is.

Hoewel alleen een echte expert je de werking van blockchain aan de hand van de regels van het schaakspel uit kan leggen, is het soms jeukende jargon voor veel marketeers een tweede natuur die je zelfs niet bij de koffieautomaat kunt ontlopen.

Wanneer je jezelf onderdompelt in deze cultuur, duurt het waarschijnlijk niet lang voordat je deze taal ook beheerst. Tot die tijd is het wel handig een spiekbriefje te gebruiken met termen als search engine optimization (SEO), call to action (CTA), key performance indicator (KPI) en cost per lead (CPL).

En ja, ook marketingprofessionals gebruiken graag afkortingen die in andere professies een heel andere betekenis hebben. Ook zo benieuwd hoe het gesprek verloopt tussen de marketeer en de boer als zij het over KI hebben?

9. Voeg certificaten en certificeringen toe aan je cv

Voor de duidelijkheid, certificaten en certificeringen zijn geen synoniemen van elkaar. Wel helpen ze allebei om uit te blinken in je professionele carrière.

Een certificering is een bewijsstuk dat je ontvangt na het voltooien van een vastgesteld aantal vereiste les- of trainingsuren. Het wordt behaald door te slagen voor een test of een examen over het cursusmateriaal, waarmee jij jouw competentie op dat gebied bewijst.

Een certificaat is een bewijsstuk dat je ontvangt na deelname aan een leerervaring, zoals een cursus. Een certificaat is niet altijd op verdiensten gebaseerd en is daarom mogelijk niet zo belangrijk voor potentiële werkgevers, opdrachtgevers en klanten. Alle relevante kennisindicatoren die je aan je cv toevoegt, tonen echter jouw toewijding aan voortdurend leren. En alles wat jij leert, helpt je te excelleren in je vakgebied.

10. Ga gewoon aan de slag

Praatjes vullen geen gaatjes. Ga dus gewoon aan de slag en word een onlinemarketeer. Pak alle informatie die je hebt verzameld en start. Niks maar, doe het. Actie is de sleutel tot vooruitgang in dit vakgebied. Zorg dat jij daar klaar voor bent. Dan staat niets jou meer in de weg om een succesvolle en gewaardeerde carrière in digitale marketing werkelijkheid te maken.

Tip: Wil jij je verder ontwikkelen in het vakgebied digitale marketing? Dan is de opleiding Digital & Online Marketing wat voor jou!

  • In 4 maanden tijd leer je hoe je de mix voor digitale marketing optimaal inzet om je marketingdoelstellingen te behalen.
  • Naast de opleiding maak je een digital marketing plan voor je eigen organisatie, direct geschikt voor implementatie.

► Lees meer over deze opleiding

Dit artikel is gebaseerd op het blog ’10 Tips On How To Excel In Your Digital Marketing Career’ van opleidingsorganisatie Digital Marketing Institute.

Over de auteur

Ruud Moors

Ruud Moors is redacteur bij CustomerTalk. Ook verzorgt hij de eindredactie van de nieuwsberichten en artikelen op dit platform en op Bijgespijkerd. In zijn optiek mag iedereen die een klant is over marketing schrijven, al helpt het in zijn geval wel dat hij ooit een serieuze afstudeerscriptie over marketingstrategie heeft geschreven. Voor het boek 'Kloteklanten 3.0' van Egbert Jan van Bel heeft hij een vijftal Nederlandse organisaties bezocht die uitblinken in klantvriendelijkheid.

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.