Leestijd: ca. 2 minuten

Het grootste deel van de webdesigners en reclamebureaus biedt geen diensten aan op het gebied van internetmarketing. Slechts een klein deel van de ‘websitebouwers’ besteedt dagelijks aandacht aan online marketing voor haar klanten. De meeste bedrijven in deze branche vinden het wel belangrijk een compleet dienstenpakket aan te bieden en ze denken ook zeker dat internetmarketing kan bijdragen aan het verhogen van hun eigen omzet en die van hun klanten. Dit blijkt uit het onderzoek “Webdesigners, reclamebureaus & internetmarketing” dat onlangs is uitgevoerd door PauwR Internetmarketing uit Tilburg.

Hoewel veel webdesigners en reclamebureaus denken dat het aanbieden van goede marketing via internet belangrijk is voor de toekomst van de onderneming, heeft ruim 57% hier vooralsnog geen aandacht aan besteedt. Nagenoeg iedere ondernemer denkt dat een goede vindbaarheid in zoekmachines van groot belang is voor de onderneming. Dit geldt zowel voor de eigen onderneming als voor de eigen klanten.

Oorzaken voor het niet aanbieden van diensten op dit gebied, zijn met name het gebrek aan tijd en kennis. Veel van deze ondernemingen hebben minder dan 10 werkzame personen en zijn te druk met de huidige diensten. Ook de kennis van internetmarketing schiet vaak nog tekort. Liefst 72% van de ondernemingen die geen internetmarketing aanbieden, doet dit niet omdat ze zeggen te weinig kennis in huis te hebben.

‘Compleet aanbod belangrijk’
Daarentegen zijn veel webdesigners en reclamebureaus van mening dat een compleet dienstenpakket inclusief internetmarketing van groot belang is. Het grootste deel van deze ondernemingen denkt dat het aanbieden van internetmarketing het klantenbestand en de omzet zal vergroten. Mede daarom overwegen veel webontwikkelaars het aanbieden van goede internetmarketing, door henzelf of via een samenwerking met een gespecialiseerd internetmarketing bureau.

Over de auteur

Pieter Voogt is eigenaar van PauwR Internetmarketing, bureau voor o.a. Zoekmachinemarketing, Webanalytics en Social Media Marketing.

9 reacties

  1. Danny Verhoeven

    Absoluut noodzakelijk (als je ten minste wilt dat je website rendement oplevert).

    En dan niet de designer die voor zijn hobby 1x per week de nieuwe trends in de internet marketing branche in de gaten houdt maar een gespecialiseerd team van mensen die er zelf ervaring in hebben en dagelijks het nieuws in de gaten houden.

    Beantwoorden
  2. Robbert van Gorp

    Leuk artikel en volgens mij klopt het ook. Kijkende naar mijn eigen situatie, al sinds eind jaren 90 actief met webdevelopment en de laatste jaren steeds meer als functionele man. Online marketing is een vak apart en ultrabelangrijk in het ontwikkelen van goede webconcepten. Je ontwikkeld projecten nou eenmaal niet voor niets, alles heeft een doel en er moet uiteindelijk toch rendement in zitten.

    Zelf ben ik ultra geinteresseerd in onderwerpen over online marketing (alles wat daarbij komt) en neem veel in mijn dagelijkse werk mee. Haal mijn kennis uit websites als dit, boeken enz. Maar in veel gevallen denk ik ook “schoenmaker blijf bij je leest’ en laat het een specialist doen op het gebied van internet marketing.

    Ik denk dat wederzijds begrip tussen development en marketeer ontzettend belangrijk is, weet van elkaar wat je doet. Samenwerking in wat voor vorm dan ook is gewoon zeer belangrijk in onze wereld.

    Stel ik meteen de wedervraag. Hoeveel internetmarketeers doen aan webdevelopment of zijn uberhaubt op de hoogte van technische (of zelfs functionele) mogelijkheiden binnen de wereld van internet techniek?….nouja misschien andere discussie 😉

    Beantwoorden
  3. Maurice Beerthuyzen

    @Robbert, ik noem mezelf (strategisch) internetmarketeer. Durf wel te stellen dat ik een redelijke kijk op de technische aspecten heb. Dit vanwege mijn verleden waarin ik ook contentachtige dingen heb gedaan -veel met Tridion gewerkt. In mijn vrije tijd veel met Frontpage aan de slag geweest; dan leer je vanzelf html kennen.

    Maar ik geef toe: er zijn niet veel marketeers die de technische ins en outs kennen.

    Beantwoorden
  4. Robbert van Gorp

    Ja Maurice, ben jij net degene die ik niet bedoelde ;-). Denk ook wel dat er veel internetmarketeers van jouw leeftijd/generatie zo zijn begonnen, omdat dat onderscheid er vroeger gewoonweg niet was.

    Maar is dat hetzelfde met de nog zeer jonge mensen als bijvoorbeeld een Sjef?

    Beantwoorden
  5. Sjef Kerkhofs

    Hey PT, interessante cijfers. Bovendien apart dat ze vaak aangeven er niks mee te doen, maar het wel belangrijk vinden. Daar liggen kansen! Kun je me iets vertellen over de N van dit onderzoek?

    Beantwoorden
  6. Marcel

    Er is inderdaad nog te vaak sprake van een grijs gebied, verschil van inzicht en kennis tussen developer en (internet)marketeer.

    Wat dat betreft ben ik het wel met robbert eens. Echter is zowel (internet)marketing en development een eigen discipline waarbij er sprake is van specialisme.

    Volgens mij is samenwerking daarom erg belangrijk, desnoods gecoordineerd door iemand die beide talen spreekt.

    Beantwoorden
  7. Wilbur Gans

    Bedankt voor het delen van deze inzichten. Net als Sjef ben ik nog even benieuwd naar het onderzoeksopzet. Het moge voor zich spreken dat het beste resultaat uit online inspanningen voorkomt uit nauwe samenwerking tussen design, front- en backend development en Internetmarketing. Het vraagt veel van een organisatie om al deze specialismen in huis te halen, en in de dynamische, snel veranderende markt van IM is het nodig om hier ‘dedicated’ aandacht aan te besteden. Dus aan die kant begrijp ik de twijfel van de onderzochte organisaties wel.

    Als full service internetbureau aangesloten bij de PIBN heeft Plag alle disciplines in huis. Plag werkt met een visie gebaseerd op een lange termijnrelatie waarbij het inzetten van IM dus essentieel is om de vooraf gedefinieerde doel- en doelstellingen te behalen.

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.