Leestijd: ca. 3 minuten

Graag wil ik hier een stukje filosofie van mijn kant over de gebeurtenissen op het internet met jullie delen. Het gaat over de term Crowd Control die mij laatst door het hoofd schoot. Even zoeken in Google leerde mij dat dit echter niet een nieuwe term is. Wikipedia omschrijft het alsvolgt:

“Crowd control is het in goede banen leiden van grote groepen mensen bij publieksevenementen zonder dat deze mensen actief zijn in rellen of demonstraties. Voorbeelden hiervan kunnen worden gezien rondom voetbalwedstrijden of andere grote sportevenementen, of bij grote festivals en popconcerten. De planning vooraf die zich richt op crowd control staat bekend onder de term crowd management.

Op zich vind ik dit een mooie term en offline kan ik me prima vinden aan de invulling die door Wikipedia wordt gegeven. Echter, in de betekenis die ik zelf voor de term zag zou ik de rollen echter graag omdraaien, zeker vanuit online perspectief. Crowd Control gaat in dit artikel daarom niet over hoe er controle op het volk kan worden uitgeoefend, maar juist om hoe het volk zelf een controlerende functie op zich kan nemen.

Deze laatste weken zien we die controlerende functie ook terugkomen in de journalistiek omtrent de affaire rondom het TNO rapport over de brand in het Catshuis. Premier Jan Peter Balkenende moest zich mede door flink doorspittende journalisten flink verdedigen in de Tweede Kamer. De gehele affaire kreeg eerder al op blogs als geenstijl en fok een flinke opvolging van publiek.

Een tweede recentelijk voorbeeld zijn de verkiezingen in Iran en de demonstraties die daarop volgden. Wereldwijd worden deze demonstraties gesteund via sociale media  en dan met name via Twitter. Sterker nog, Twitter is een van de weinige communicatiemiddelen waarmee demonstranten elkaar op de hoogte kunnen houden.

Crowd Control, in dit artikel dus controle door het volk zelf. Zeker door de opkomst van sociale media wordt dit een steeds vaker voorkomend verschijnsel. Het volk pikt het simpelweg niet meer om met een kluitje in het riet te worden gestuurd. Doorvertaald naar het bedrijfsleven betekent dat in vergelijking met vroeger dat niet langer meer de partij met de grootste mond en dikste portemonnee automatisch ook aan het langste eind trekt. Mijn tip met betrekking tot Crowd Control is dan ook dit gewoon te faciliteren en hiervan te leren. Crowd control betekent in mijn ogen op zakelijk gebied namelijk vooral gratis feedback over wat het volk wil.

Over de auteur

Als Internetmarketeer bij Yonego actief in online marketing op basis van ROI met focus op zoekmachines en social media

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.