Leestijd: ca. 13 minuten

Na de lancering in 2010 is Instagram in korte tijd uitgegroeid tot een immens groot wereldwijd sociaal netwerk. Deze groei heeft een extra stimulans gekregen door de aansluiting bij Facebook in 2012. Het platform is de plek waar mensen van de ene op de andere dag beroemdheden zijn geworden en merken de wereld hebben veroverd dankzij een voortdurend groeiend aantal volgers. Deze mensen en bedrijven hebben zich ontwikkeld tot nieuwe autoriteiten, die social media influencers of kortweg influencers worden genoemd. Elke influencer kan als inspiratiebron dienen voor merken en bedrijven door de wijze waarop zij een reputatie hebben opgebouwd via Instagram en zijn een voorbeeld van zelfvoorzienende persoonlijkheden.

Social media influencer

Een social media influencer is een speler in het online domein die geloofwaardigheid heeft gecreëerd in een speciale sector, een groot bereik heeft en in staat is zijn volgers in actie te brengen met zijn aanbevelingen. Een influencer heeft de instrumenten en de authenticiteit om consistent veel volgers aan te trekken. Hij kan hen bovendien motiveren hun sociale bereik te vergroten. De openheid van social media maakt dat eenieder een influencer kan worden – van een blogger tot een beroemdheid en een entrepreneur op het wereldwijde web. Daarvoor hoeven zij slechts eenvoudigweg een niche te kapitaliseren door wijdverspreide geloofwaardigheid te verwerven.

Omdat de content op Instagram grotendeels beperkt blijft tot foto’s en korte video’s, wordt het delen van deze berichten gestimuleerd. Dit ondersteunt merken hun doelgroepen beter te bereiken. Hun publiek blijft niet beperkt tot hun eigen volgers, want ook de volgers van die volgers worden bereikt als die content wordt verdeeld. Daardoor ontstaat een nog groter bereik. Het uiteindelijk resultaat is dat veel engagement ontstaat voor gesponsorde postings van influencers, die hen in de gelegenheid stellen betaald te worden voor de berichten die zij delen op Instagram.

Gesponsorde berichten bevatten voornamelijk foto’s. In het eerste kwartaal van 2018 is namelijk 76 procent van dergelijke postings als foto op Instagram verschenen. De overgebleven 24 procent kan worden opgesplitst in video’s en carrousels. Influencers op Instagram kunnen een aanzienlijke impact hebben op de bereikbaarheid van een merk, omdat zij  meer sociaal engagement genereren dan het account waar een merk advertenties plaatst. Een influencer kan in verschillende sectoren werkzaam zijn en zowel foto’s als video’s op zijn account plaatsen of aan zijn verhalen toevoegen. Dit doet hij om voor zichzelf naam op te bouwen. Als zijn content en publiek past bij de producten en diensten die jij wil promoten, kan het inzetten van een influencer een solide marketingtool zijn voor jouw merk of bedrijf. Door een partnerschap aan te gaan met een influencer betreedt jouw business een geheel nieuwe wereld. Voor hen die een succesvolle marketeer of een expert op social media willen worden, zijn dit negen wereldberoemde influencers die een belangrijke inspiratiebron kunnen zijn.

1. Daily Dose


Met meer dan 1,6 miljoen volgers op Instagram is Daily Dose een van de eerste en grootste inspiratiebronnen op social media. De content van dit marketingbureau bestaat uit krachtige berichten die – zoals de naam al zegt – elke dag worden gedeeld. De quotes die door dit bedrijf worden gedeeld, zijn gericht op een breed publiek – van de Fortune 500-wereld tot aan de gewone man.

Met meer dan 1,6 miljoen volgers op Instagram is Daily Dose een van de eerste en grootste inspiratiebronnen op social media. De content van dit marketingbureau bestaat uit krachtige berichten die – zoals de naam al zegt – elke dag worden gedeeld. De quotes die door dit bedrijf worden gedeeld, zijn gericht op een breed publiek – van de Fortune 500-wereld tot aan de gewone man.

Tim Karsliyev, oprichter van het bedrijf, heeft een bereik van meer dan 200 miljoen mensen. Dit aantal benadert een kwart van het totale aantal gebruikers van Instagram. In de strijd tegen de onverschilligheid wil hij het verschil maken in de hoop veranderingen teweeg te brengen. Van foto’s tot memes en andere visuele formats, Daily Dose gebruikt eenvoudige, maar effectieve methodes om ervoor te zorgen dat de volgers zich aangesproken voelen. Met de quotes wordt beoogd de volgers te raken. De berichten hebben een hoge herkenbaarheidsfactor en worden dan ook veelvuldig gedeeld.

2. Huda Kattan

Huda Kattan
De in Oklahoma geboren make-up-expert Huda Kattan is onbetwistbaar de meest invloedrijke schoonheidsexpert met een zeer groot bereik op social media. Ze is ooit gestart als blogger en heeft haar Instagram-pagina dusdanig getransformeerd dat ze met haar haar make-up-tutorials inmiddels meer dan 39 miljoen volgers om zich heen heeft verzameld.

Als je in de sector van make-up en beauty actief bent, is Instagram ideaal om je merk te promoten. Schoonheid gaat immers grotendeels over je uiterlijk en Instagram is een visueel platform. Haar sleutel tot succes is het laten zien van succesvolle make-up-transformaties, het signaleren van nieuwe make-up-trends, het delen van reviews en het geven van handige tips over opmaken. Huda Kattan heeft nu haar eigen make-up-lijn en haar Instagram-pagina staat boordevol video’s van mensen die laten zien hoe zij make-up aanbrengen, uiteenlopende productpromoties en zo nu en dan ook modeadvies. Veel mensen zoeken naar haar tips en tutorials, die ongekend herkenbaar zijn en een belangrijke reden vormen voor haar succes. Instructievideo’s en reviews – vooral als je ook beoordelingen van je volgers plaatst en deelt – kunnen informatieve en onderhoudende content vormen, die makkelijk gedeeld worden.

3. Cameron Dallas

Cameron Dallas
Voor hen die ooit met de gedachten gespeeld om een ster op het internet te worden en zo zelfs een eigen televisieprogramma te krijgen, is Cameron Dallas dé te volgen man. Hoewel hij bekender is op Vine en YouTube dan op Instagram, doet hij met zijn 21 miljoen volgers niet onder voor de rest van deze lijst Instagram-influencers. Zijn video’s lopen uiteen van korte filmpjes tot previews van de liedjes die hij maakt.

Zijn bekendheid op het internet heeft hem zelfs een eigen show op Netflix opgeleverd: ‘Chasing Cameron’. Zijn postings bevatten een charismatische en persoonlijke touch, die mensen prikkelt hem te volgen. Cameron Dallas laat zien dat het delen van je persoonlijke bevindingen en interesses een aanzienlijke schare fans kan opleveren.

4. Kayla Itsines

Kayla Itsines
Kayla Itsines is een Australische personal trainer en ondernemer met bijna 12 miljoen volgers op Instagram. Ze post verschillende workout-video’s, inspirerende berichten en dieettips op haar pagina. Door Time Magazine wordt ze een van de 30 meest invloedrijke personen op het internet genoemd. Deze vrouw plaatst berichten op Instagram onder de noemer bikini body guides, het getrainde lichaam van zichzelf en andere vrouwen showend.

Fitness is een business die je bijzonder rendabel kunt promoten op social media, omdat workout-video’s en dieettips eenvoudig te volgen zijn op die platformen. Bovendien kan het zien van de met sport en inspanning behaalde resultaten dienen als motivatie voor persoonlijke fitnessdoelen. Het is daarom raadzaam op social media te tonen hoe klanten baat hebben van jouw producten of diensten.

5. Cookin’ with Mima

Mariam Ezzeddine
Naast fitness is food een ander item dat je eenvoudig via social media kunt promoten en waarmee je een grote diversiteit aan volgers kunt aantrekken. Met 2,3 miljoen volgers maakt eigenaar Mariam Ezzeddine haar Instagram-pagina ‘Cooking’ with Mima’ tot een onuitputtelijke bron recepten voor makkelijk te bereiden maaltijden, met een bijzondere empathie voor gezondere voeding. Van garnalen met chili en citroen tot wraps met Aziatische biefstuk en sla, elk gerecht wordt gepresenteerd op een esthetisch aangename manier om aan alle smaakvoorkeuren te voldoen.

Bovendien plaatst ze voor de afwisseling persoonlijke reisvideo’s. Hoewel ‘Cookin’ with Mima’ vooral culinaire thema’s behandelt, kent de pagina enige variatie om de interesse van de volgers te behouden. Dat is een tip die alle marketeers kunnen opvolgen. Plaats berichten die zowel kwantitatief als kwalitatief een breed scala aan mensen aanspreken, zoals fijnproevers met uiteenlopende interesses.

6. Selena Gomez

Selena Gomez
Na drie opeenvolgende jaren de meest gevolgde persoon op Instagram te zijn geweest, is Selena Gomez onlangs ingehaald door Cristiano Ronaldo. Zij is een fenomenale influencer onder de beroemdheden. Met meer dan 157 miljoen volgers gebruikt de gelauwerde zangeres haar social media onder andere om goede doelen te promoten, zoals haar initiatief tegen mensenhandel en de bescherming van kinderen tegen geweld.

Naast de overduidelijk commerciële stimuli, plaatst ze ook veel persoonlijke foto’s en video’s om de interactie met haar enorme fanbase te bevorderen. Het is natuurlijk makkelijker om een social media influencer te worden als je al beroemd bent. Maar zij demonstreert dat een ongepolijst of persoonlijk tintje en het betrekken van je volgers nodig zijn om goed te scoren op Instagram.

7. Kylie Jenner

Kylie Jenner
Kylie Jenner is een zeer krachtige influencer geworden dankzij haar 148 miljoen volgers. Als veelzijdige vrouw pronkt zij met haar modellenwerk, sociale status en make-up-imperium in haar postings op Instagram. Bovendien verdient ze veel geld met het plaatsen van gesponsorde berichten. Volgens de ‘Instagram Rich List 2019’ van Hopper HQ verdient de celebrity ruim 1,25 miljoen dollar per gesponsorde Instagram-post.

Daarmee is ze de bestbetaalde Instagram-influencer ter wereld. Ze promoot haar eigen producten. Altijd en overal zie je Kylie Jenner haar nieuwste make-up-kits showen. Het kan voor jouw bedrijf ook zinvol zijn om de mensen achter het merk te tonen die jouw producten gebruiken of demonstreren.

8. Cristiano Ronaldo

Cristiano Ronaldo
Niemand ter wereld heeft meer volgers op Instagram dan Cristiano Ronaldo, de sterspeler van Juventus en vijfvoudig winnaar van de ‘Ballon d’Or’ – de prijs voor de beste voetballer ter wereld. Hij neemt de derde plaats in op de ranglijst van bestbetaalde Instagram-influencers. Per gesponsord bericht verdient hij zo’n 975.000 dollar. Zijn 186 miljoen volgers zijn vertrouwd met uiteenlopende commerciële berichten, inclusief zijn betaalde partnerschappen die variëren van Nike tot zijn eigen onderbroekenlijn. Hij deelt ook beelden van wedstrijden en trainingen, net als familiefoto’s. Waar Cristiano Ronaldo ook gaat of staat, de wereld volgt hem op de voet.

Een ding in het bijzonder doet hij bijzonder goed op Instagram: hij plaatst met grote regelmaat berichten. Hij houdt zijn fans betrokken bij zijn content door regelmatig updates over zijn leven te delen. Hou daarom je volgers geïnteresseerd in jouw content door consistent berichten te plaatsen die van goede kwaliteit zijn.

9. Zach King

Zach King
Ook Zach King is een internetpersoonlijkheid en filmmaker die zijn bekendheid te danken heeft aan het maken van vlogs en andere video’s. Hij heeft meer dan 21 miljoen volgers op Instagram dankzij zijn grappige verhalen. Hij plaatst reguliere beelden, komische video’s en andere filmpjes. Alles wat hij online zet, is bedoeld om je te laten lachen en zo het leven minder stressvol te maken. Zach King domineert het spel van de informele content. Mensen willen graag luchtige content op hun tijdlijn zien. Probeer daarom af en toe een meme of een quote te delen die gerelateerd is aan jouw business. Dit zorgt voor ontspanning bij je volgers en zij delen dergelijke berichten wellicht zelfs met hun vrienden.

10. Jennifer Aniston

Jennifer Aniston
Inhaken op de populariteit van Instagram kan ook vandaag nog. Dat leert Jennifer Aniston. De ster uit de tv-hit ‘Friends’ heeft op 15 oktober 2019 pas een account aangemaakt op het platform. Binnen vier dagen stond de teller al op 14,3 miljoen volgers. And still counting… En dat terwijl ze in die korte periode slechts drie postings online heeft gezet. Ze heeft daarmee een absoluut record behaald, want ze heeft zelfs sneller dan prins Harry zijn vrouw Megan Markle een miljoen mensen aan zich weten te binden.

Leer van influencers in jouw sector

Elke influencer op Instagram combineert zijn merkbekendheid met een persoonlijk tintje en consistente berichten om volgers aan te trekken. Om een succesvolle marketeer of een expert op social media te worden, moet je goed op de hoogte zijn van de ontwikkelingen op Instagram en de lessen van deze influencers en de partijen die toonaangevend zijn in jouw branche ter harte nemen.

Dit artikel is een bewerking van het blog ‘9 of the Biggest Social Media Influencers on Instagram’ van Carla Rivera Iranzo, content marketing executive bij de onderwijsinstelling Digital Marketing Institute.

Over de auteur

Redactie Bijgespijkerd

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.