Leestijd: ca. 1 minuten

 

Vanochtend is er een vliegtuig van Turkish Airlines neergestort nabij Schiphol. Het vliegtuig schijnt de landingsbaan niet gehaald te hebben en is naast de snelweg neergestort. De crash was al snel een hoofdonderwerp op Twitter, dat 15 minuten eerder schijnt te zijn geweest dan CNN met een melding van de crash. Al snel begon het ook bij veel Nederlandse media door te dringen, waaronder Nu.nl en Nos.nl. Het medium Twitter, wat nog altijd voor veel mensen haar nut moet bewijzen, blijkt (niet voor het eerst) erg nuttig te zijn bij dit soort gebeurtenissen. Diverse persorganisaties hebben bij hun verslaggeving van de gebeurtenis gebruik gemaakt van Twitter.

Over de auteur

Sjef is social media strateeg. Hij is Commercieel Directeur en DGA bij DailyDialogues en is oprichter van Bijgespijkerd.

17 reacties

  1. Pim

    Dit is totaal inhoudsloos Sjef. En hoerig.
    Twitter was eerder omdat ze geen journalistieke mores hoeven te volgen (factchecking). Teken ook meteen aan dat het daar misgaat.

    Beantwoorden
  2. Niels van Renselaar

    Niet helemaal mee eens, net als wat Pim zegt. Twitter is schreeuwen (om het even zo te zeggen) zodra je iets hoort. De grotere nieuwsmedia zoals tv zenders en kranten controleren vaak eerst alles voordat ze het plaatsen, ze zijn immers geen roddelblad.

    Als het namelijk fout op een krant pagina staan, of in het nieuws dan is het een drama voor dat bedrijf als ze dat allemaal moeten gaan rectificeren.

    Beantwoorden
  3. Sjef Kerkhofs

    @Pim: schelden doen we niet op dit blog Pim. Je kunt je mening delen op een normale manier, anders niet. De andere berichtgevers waren ook slechts daar met enkele regels tekst, dus journalistiek is er niet erg veel aan de hand. Dat jij het inhoudsloos vind is jouw persoonlijke opvatting, prima, maar ik vind het niet inhoudsloos. Diverse media hebben trouwens inmiddels ook verwezen naar Twitter….for your information.

    @Thomas: Ik zou niet willen zeggen krachtiger…..het zijn verschillende soorten berichtgevingen. De pers kan wel erg effectief gebruik maken van Twitter…dat sowieso. Veel persorganisaties hebben dat ook gedaan.

    @Niels: Ik geef hier ook helemaal niet aan dat Twitter beter is dan de andere media, ik geef alleen aan dat er snel een actieve gesprekstroom was op Twitter, en dat het erg handig is om op de hoogte te blijven van het gehele gebeuren. Bovendien waren de eerste verschenen persberichten ook wat jij noemt als ‘schreeuwen’. Daarnaast hebben diverse persinstanties direct gebruik gemaakt van Twitter om verslag te doen.

    Beantwoorden
  4. Pim

    @Sjef. Didn’t call you names, ik heb het type berichtje gekarakteriseerd. Ik zal het eens wat gaan funderen; no pun intended.

    Beantwoorden
  5. Sjef Kerkhofs

    @Pim: Nee, ik snap dat het niet persoonlijk was, maar wij houden dit blog graag clean, in tegenstelling tot veel andere blogs. We bevorderen wel met nadruk de discussie! Dus….als je het wilt/kunt funderen dan graag, draagt bij aan een betere discussie.

    Beantwoorden
  6. Sjef Kerkhofs

    Radio meldt dat Twitter een erg handige bron is voor dit soort gelegenheden 🙂 ‘Ik zie nu wat het nut kan zijn’ waren de letterlijke woorden. Beetje jammer dat juist in dit soort vervelende situaties zoiets moet blijken.

    Beantwoorden
  7. Pim

    Goed punt. Twee keer denken, dan klikken, Pim.

    Aldus: je bent een marketingblog, geen nieuwsblog. Dit komt op mij over als het veroveren van een positie door te liften (rankings etc). Dat vind ik niet chique (en zonde), zeker als je je wilt profileren als een clean blog waar het om inhoud gaat.

    Ook als ik ernaast zit wat betreft je intentie, blijft mijn punt dat dit niet rechtstreeks verband houdt met je inhoud.

    Je belicht een nieuwsfeit, niet de werkelijke (nieuws)waarde van het medium. Waar is die totale TwitterPaniek voor nodig? Tenzij je het ANP zit te copypasten, is praktisch iedere tweet gossip. Dat helpt niet en heeft een (vervelende?) implicatie als ook die serieuze media er zich op gaan baseren. Dát is een discussie – hence de kroket die langs de kring met kinderen een bamischijf werd.

    Beantwoorden
  8. anne

    ik dacht op twitter infomatie te vinden, maar vind enkel mensen die op elkaar kritiek geven. of hoe een groot medium toch altijd klein wordt door de kleine mensen…

    Beantwoorden
  9. Sjef Kerkhofs

    @Pim: Ik meldt dit juist omdat ik een media/marketingblog ben. Het nieuwsitem an sich is voor ons inderdaad geen core business, het feit dat Twitter zo snel in informatie voorziet echter wel 🙂

    Je moet dit artikel dan ook oppakken als berichtgeving betreffende media die ingezet wordt door pers enzovoorts. Ik vind het schitterend om te zien dat nieuwssites, radio enz. gebruik maken van Twitter.

    Voor de topic Social Media is dit dus zeer interessant nieuws. Het kan voor mensen een eerste stap zijn bij het snappen van het nut van Twitter.

    @Anne: Dat is een nadeel inderdaad, enorm veel herhaling en verhalen die elkaar tegenspreken.

    Beantwoorden
  10. johnbruijne

    had hem ook al op mijn twitter staan vanmorgen maar zag dat er velen veeeel eerder waren, super dat informatievoorziening zo snel kan gaan..

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.