Leestijd: ca. 3 minuten

Personal branding, het neerzetten van het merk ‘ik’, is momenteel enorm hot. Dit is onder andere te zien door het grote aantal artikelen dat over dit thema verschijnt de laatste tijd. Voor drie ervaren rotten in het vak, in de personen van Huub van Zwieten, Bas van de Haterd en Tom Scholte was dit reden te over om er een boek over te schrijven.

Personalbrand.nl is een boek dat je vanaf het nulpunt bij de hand neemt tijdens het opzetten van je eigen succesvolle personal brand. Het boek heeft dan ook een logische opdeling in drie delen: Wat is personal branding? Hoe doe ik aan personal branding? en Welke middelen kan ik gebruiken? Het onderstaande schema is een globale uitwerking van de structuur:

Schema personal branding

Wat is personal branding? de auteurs gebruiken een tabel waarin een vergelijk wordt gemaakt tussen een medewerker en een personal brand. Deze tabel heeft alles in zich, en geeft duidelijk aan wat personal branding is.

Verschillen personal brand / werknemer

Hoe doe ik aan personal branding? Dit deel wordt aan de hand van het ZSM model opgezet. Het ZSM model bestaat uit (1) Zelfkennis (2) Strategie (3) Middelen. Vervolgens worden kort 8 strategieën uitgewerkt waaruit de lezer inspiratie kan opdoen.

Middelen? Het laatste deel, dat bijna 50% van het boek vult, gaat op een zeer praktische wijze in op een groot aantal middelen dat in te zetten is om aan personal branding te werken. Middelen als weblogs, video, foto en zelfs Google AdWords komen voorbij.

Conclusie: Personalbrand.nl is een zeer goed leesbare handleiding voor mensen die kennis willen maken met het verschijnsel personal branding. Zelfs de ‘experts’ kunnen nog wel het een en ander van het boek leren, al zal het meeste hen bekend in de oren klinken. Deze experts zijn echter ook niet de doelgroep van het boek. De auteurs hebben allemaal reeds jaren ervaring in dit vakgebied, en weten dus waar ze het over hebben. Kortom, een aanrader voor iedereen die wil werken aan zijn/haar personal brand. Het boek is te koop bij Bol.com.

De onderstaande presentatie heeft tevens als thema personal branding, en is een goede aanvulling op de hierboven besproken onderwerpen.

Over de auteur

Sjef is social media strateeg. Hij is Commercieel Directeur en DGA bij DailyDialogues en is oprichter van Bijgespijkerd.

2 reacties

  1. Joery Bruijntjes

    Kon het toch niet laten om even te vermelden dat ik met Joery Bruijntjes ook vermeld wordt in het boek.

    Bij mijn eigen bespreking van het boek werd ook opgemerkt dat het boek enigszins aan de oppervlakte blijft op bepaalde punten. Ik denk dat dit enigszins onvermijdelijk is met dit soort onderwerpen, en dat je het vooral moet zien als een handige hulp op weg. En die belofte maakt het boek zeker waar.

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.