Leestijd: ca. 4 minuten

Content marketing is een groot deel van de online marketing geworden. Het is hét ideale middel om het juiste publiek te trekken en de juiste betrokkenheid voor elkaar te krijgen. Daarom 6 tips om je helemaal bij te spijkeren.

1. Denk omnichannel

Zorg ervoor dat de communicatie en content die je op je online kanalen gebruikt, aansluit op de communicatie die je gebruikt op beurzen of seminaries.

Zo zorg je voor een herkenbaar verhaal of beleving op ieder kanaal.

2. Stel concrete doelstellingen

Het is belangrijk om te weten wat je wil bereiken, wil je mensen informeren, ben je op zoek naar extra website bezoekers of wil je focussen op meer offerte aanvragen.

Het is allemaal mogelijk, maar hou er rekening mee dat je je resultaten sneller zal behalen als je effectieve doelen hangt aan je content marketing campagne. Meer weten bekijk onze marketing oplossingen

3. Neem eens een kijkje bij de concurrentie

We gaven eerder al aan dat het belangrijk is om content te produceren die relevant en waardevol is voor je doelgroep. Het is dus belangrijk om je doelgroep goed te leren kennen. Er zijn verschillende manieren om dit te doen. Zo zou je bijvoorbeeld gebruik kunnen maken van wetenschappelijke onderzoeken, of zelfs zelf aan de slag kunnen gaan met enquêtes. Het kan daarnaast ook heel leerzaam zijn om eens een kijkje te nemen bij de content van de concurrentie. De doelgroep van je concurrenten overlapt namelijk (groten)deels met je eigen doelgroep – anders waren deze ondernemingen immers geen concurrenten! Door de content van je concurrenten te bekijken en hier de gemene delers uit te halen, kun je weer wat nieuws leren over de interesses, wensen en behoeften van je doelgroep. Ook kun je deze content gebruiken als content marketing voorbeelden voor je eigen content. We willen je echter wel op het hart drukken om de content van je concurrenten niet over te nemen. Niet alleen is plagiaat niet erg sympathiek, dit geeft je onderneming tevens een onbetrouwbare en onprofessionele indruk. Ook kan dit een negatief effect hebben op je SEO ranking. Als Google duplicate content detecteert, wordt dit namelijk bestraft met een langere SEO score.

4. Soms is de beste vorm van content marketing een ouderwetse e-mail of brief 

Bij wheniwork.com worden bijvoorbeeld handgeschreven kaartjes gestuurd naar alle nieuwe klanten. In bijna 70% van de gevallen worden deze vervolgens gedeeld op social media, wat 23% meer verwijzingen oplevert. Het kan zo simpel zijn.

5. Zorg voor regelmaat

Het is belangrijk om je content op een vaste regelmaat te brengen. Je doelgroep verwacht deze content namelijk, ze gaan hier van uit en vinden dit dan ook vanzelfsprekend. Als je doelgroep éénmaal gewoon is aan de content zal dit ook zorgen voor een commercieel effect.

6. Zorg ervoor dat je content bij je brand identity past

Waarom zouden potentiële klanten voor jou moeten kiezen, en niet voor je concurrenten? Wat wil je met je onderneming uitstralen? Wil je laten zien dat jullie creatief zijn en out-of-the-box denken? Wil je overkomen als een innovatief, jong en fris bedrijf? Of wil je vooral een kalme, betrouwbare en zakelijke sfeer creëren? Wat je brand identity ook is, zorg ervoor dat dit geluid doorklinkt in al je content. Als je websitebezoekers wilt laten zien dat je een hip, jeugdig bedrijf hebt, is dit immers niet erg geloofwaardig als alle teksten stijf en overdreven formeel zijn. Informele, toegankelijke content die inspeelt op de huidige trends is in dat geval passender.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.