Leestijd: ca. 9 minuten

SEO heeft een enorme impact op het succes van je bedrijf. Je SEO-strategie bepaalt hoe gemakkelijk je beoogde doelgroep je kan vinden. Best lastig, aangezien 75% van de internetgebruikers niet eens verder kijkt dan de eerste pagina met zoekresultaten. Meer traffic naar je site? We geven je 11 handige SEO-tips.

Tip 1: Target relevante zoekwoorden

Zoekwoordonderzoek is de basis van elke goede SEO-strategie. Als je weet hoe je zoekwoorden effectief kunt gebruiken, kun je content maken die meer mensen naar je website trekt. De eerste stap is het identificeren van de primaire en secundaire zoekwoorden van je pagina.

Je primaire zoekwoord is de belangrijkste focus van je content. Kies slechts één primair zoekwoord per pagina. Deze moet relevant zijn voor de focus van je pagina, je merkidentiteit, je producten en services.

Je secundaire zoekwoorden ondersteunen het hoofdonderwerp. Vaak zijn ze gedetailleerder dan het primaire zoekwoord en vertegenwoordigen ze subonderwerpen die je in een artikel behandelt. Probeer ze op natuurlijke wijze in je inhoud op te nemen.

Je kunt het hulpprogramma Keyword Magic gebruiken om je primaire en secundaire zoekwoorden te vinden.

Tip 2: Schrijf originele content van hoge kwaliteit

Wil je dat gebruikers je site vinden en ernaar terugkeren, dan heb je goede content nodig die origineel, uitgebreid en blijvend is.

Originele inhoud toont het publiek je unieke perspectief en expertise en stelt hen in staat om een relatie met je op te bouwen. Bovendien zijn algoritmen van zoekmachines, met name Google, ontworpen om unieke inhoud op te sporen. Degenen die goede SEO beoefenen en betrouwbare originele inhoud publiceren, zullen waarschijnlijk zoekopdrachten verhogen.

De content die publiceert, zou alles moeten beantwoorden wat een gebruiker over dat onderwerp wil weten. Uitgebreide pagina’s helpen zoekmachines te laten zien dat jij een autoriteit bent op

Denk bij het maken van blijvende content na over welke onderwerpen op de lange termijn waarde zullen bieden aan je lezers zonder dat je belangrijke updates nodig hebt. Probeer seizoensgebonden, breaking news-verhalen of tijdgevoelige gegevensverhalen te vermijden. Het is onwaarschijnlijk dat deze pagina’s in de loop van de tijd relevant blijven.

Tip 3: Formatteer je content voor zoekmachines en target uitgelichte fragmenten

Wil je goed presterende content, zorg dan dat je in je content antwoord geeft op de vragen die je publiek stelt. Dit kun je doen door featured snippets te targeten.

Aanbevolen fragmenten worden boven aan de pagina met zoekresultaten op Google weergegeven. Ze zijn ontworpen om de vraag van een gebruiker te beantwoorden zonder dat ze de pagina hoeven te verlaten. Ze zijn zeer zichtbaar, nuttig en trekken waarschijnlijk organisch verkeer aan, omdat ze vóór genummerde resultaten verschijnen. Mogelijk worden ze ook SERP-functies genoemd.

Organiseer uw pagina met behulp van koppen en subkoppen. Als het zinvol is voor je pagina, probeer dan subkoppen te gebruiken om de gewenste SERP-functie te targeten. Koppen en subkoppen maken het gemakkelijk om je pagina te begrijpen of te doorzoeken, wat kan helpen je zoekrangschikking te verbeteren.

Tip 4: Optimaliseer je paginatitel en metabeschrijving

Je paginatitel en metabeschrijving zijn misschien wel het eerste wat je publiek ooit ziet. Gebruikers kunnen alleen op basis hiervan beslissen of ze op je pagina klikken of deze overslaan. Dat is veel kracht voor zo weinig woorden, dus zorg ervoor dat ze impactvol zijn.

Meestal biedt elk platform dat u gebruikt om uw website te hosten een eenvoudige manier om uw paginatitel en metabeschrijving te bewerken. WordPress biedt bijvoorbeeld twee vakken met het label ‘SEO-titel’ en ‘metabeschrijving’.

Hier zijn een paar tips om te onthouden:

  • Houd je paginatitel tussen de 30 en 60 tekens
  • Houd je metabeschrijving onder de 160 tekens
  • Voeg je target keyword toe
  • Communiceer waar je pagina over gaat en wat hem uniek maakt
  • Zorg ervoor dat je titel en metabeschrijving uniek zijn voor elke pagina

Tip 5: Gebruik korte en beschrijvende URL’s

Het verbeteren van je URL-structuur kan met relatief weinig moeite een aanzienlijke invloed hebben op je SEO. Een schone URL kan zoekmachines helpen je pagina te begrijpen en geeft je een gebruiksvriendelijkere uitstraling in de SERP’s.

Een effectieve URL moet:

  • Gebruik trefwoorden: Probeer je primaire zoekwoord op te nemen.
  • Leesbaar: Wanneer je bezoeker de URL leest, moet het voor hen gemakkelijk zijn om te begrijpen waar de pagina over gaat.
  • Wees beknopt: Kortere URL’s (ongeveer 60 tekens) hebben de voorkeur. Dat komt omdat veel zoekmachines geen langere URL’s kunnen verwerken en je daardoor lager kunnen rangschikken.

Tip 6: Genereer backlinks

Backlinks, of externe links die naar jouw site leiden, zijn een kritische rankingfactor. Links van gerenommeerde bronnen kunnen de autoriteit van je site vergroten en fje SEO in de loop van de tijd verbeteren. Je kunt die backlinks verkrijgen via een proces dat linkbuilding wordt genoemd.

Tip: zoek uit van wie je concurrenten hun backlinks krijgen. Of bied aan om een gastpost te schrijven voor andere verkooppunten, vooral als je een interessante infographic of iets anders te bieden hebt. Word lid van professionele brancheverenigingen, netwerkgroepen of bedrijfsorganisaties, zodat je jouw de geloofwaardigheid verder kunt vergroten.

Tip 7: Verwijder alles wat langzaam laadt

De laadtijd van pagina’s heeft niet alleen invloed op de gebruikerservaring. Het kan ook van invloed zijn op je SEO. Als je pagina te langzaam wordt geladen, zoek je naar pagina-elementen die je laadtijd mogelijk verlengen. Heb je bijvoorbeeld onnodige plugins toegevoegd aan je pagina? Probeer ze te verwijderen om de snelheid van uw pagina te verhogen.

Tip 8: Gebruik een mix van interne en externe links

Het effectief gebruik van interne en externe links verbeter je gebruikerservaring en geloofwaardigheid. Idealiter zouden deze links moeten leiden tot nuttige, relevante informatie.

Interne links leiden gebruikers naar andere pagina’s op je site die voor hen relevant zijn. Ze moedigen gebruikers bovendien aan om langer op je site te blijven.

Externe links leiden de gebruiker naar een andere website. Je kunt deze gebruiken om te linken naar websites met hoogwaardige, gezaghebbende inhoud over het onderwerp waarover je schrijft. Controleer de links altijd voor plaatsing, anders beïnvloedt het je geloofwaardigheid negatief.

Tip 9: Optimaliseer je beeld

Het is moeilijk om weerstand te bieden aan een kleurrijke afbeelding of een afbeelding die de essentie van een onderwerp perfect weergeeft. Maak je visuals voor je website, let dan hierop:

  • Grootte en opmaak: Kies een afbeeldingsgrootte en bestandstype t dat het beste werkt voor je lezers.
  • Toegankelijkheid: Voeg altijd beschrijvende alt-tekst toe voor elke afbeelding. Dit vergroot je toegankelijkheid en je SEO.  
  • Context: Geef context voor je afbeeldingen door ze naast relevante tekst te plaatsen. Probeer indien mogelijk je belangrijkste afbeelding boven aan de pagina te plaatsen.
  • Verwijzigingen: Maak beschrijvende namen en logische URL-structuren voor al je afbeeldingen. Dit helpt niet alleen om ze te optimaliseren voor organisch zoeken, maar het maakt het ook gemakkelijker voor anderen om je foto’s op hun sites te delen, waardoor je mogelijk backlinks krijgt.
  • Test: Test je pagina’s altijd op mobiel en desktop. Zo zoeken gebruikers vaker in Google Afbeeldingen vanaf mobiele apparaten.

Tip 10: Onderzoek je website regelmatig

Het regelmatig uitvoeren van site-audits helpt ervoor te zorgen dat je site zowel functioneel als gebruiksvriendelijk blijft. Het is ook een uitstekende manier om problemen op te vangen die je mogelijk hebt gemist, zoals verbroken links, verweesde pagina’s of trage laadtijden. Vervolgens kunt u ze prioriteren en aanpakken voordat ze een significante impact hebben.

Tip 11: Bestudeer je concurrenten

De kans is groot dat jij en je grootste rivalen vergelijkbare soorten inhoud maken en zich richten op een vergelijkbare doelgroep. Door de websites van je concurrenten te analyseren, kom je meer te weten over effectieve inhoudsmedia of nieuwe ideeën voor je content.

Volg de grote spelers in je niche. Kijk hoeveel verkeer je concurrenten genereren, wat hun belangrijkste kanalen zijn en wat hun best presenterende pagina’s zijn.

Tip: Wil jij de performance van jouw website verbeteren? Dan is de training Usability, Experience & Conversie wat voor jou!

  • In 3 dagen leer je hoe je de user experience van jouw website kunt verbeteren en de conversie kunt verhogen.
  • Ook leer je beïnvloedings- en verleidingsprincipes in de praktijk toe te passen in een online omgeving.

Lees meer over deze training ►

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.