Leestijd: ca. 4 minuten

Sociale media zijn belangrijk voor merksucces. Alleen aanwezig zijn is niet genoeg, je heb concrete doelen nodig die je helpen om specifieke resultaten te behalen. Til je social media markering naar een hoger doel en ga aan de slag met deze 8 doelen.

Doel 1: Vergroot je naamsbekendheid

Plaats content  op sociale mediasites waar deze door je doelgroep wordt gezien.

Meten:

  • Totaal aantal volgers van sociale kanalen
  • Aantal gebruikers dat interactie heeft met je content
  • Volume van aandelen, vermeldingen en retweets

Doel 2: Krijg meer leads

Meer leads = meer verkoopkansen.

Meten:

  • Contactgegevens
  • Downloads van links naar sociale media
  • Deelname aan social media evenementen zoals polls of wedstrijden

Doel 3: Genereer meer websiteverkeer

Meer verkeer naar je website helpt bij genereren van leads en verkoopconversie.

Meten:

  • Aantal bezoekers doorverwezen vanaf social media sites
  • Percentage van het totale verkeer van sociale media
  • Bouncepercentage van sociaal verkeer (hoeveel gebruikers bezoeken maar niet blijven)

Doel 4: Vergroot de gebruikersbetrokkenheid en creëer gesprekken

Hoe meer interactie, des te meer interesse voor je product of dienst. Creëer momenten voor gesprekken.

Meten:

  • Betrokkenheidspercentage voor berichten (hoeveel gebruikers hebben interactie met een bericht)
  • Share rate — hoeveel gebruikers ervoor kiezen om je content te delen
  • Op tijd gebaseerde betrokkenheid : hoeveel gebruikers delen je content
  • Aantal gebruikers dat berichten plaatst op je Facebook-pagina of in je Twitter-chats
  • Aantal beoordelingen voor uw producten of diensten op sociale platforms

Doel 5: Verbeter je merkreputatie

Als klanten je merk niet vertrouwen, kopen ze ook niets. Via social media kunnen klanten makkelijk hun ervaringen delen.

Meten:

  • Vermeldingen – hoe vaak wordt je merk genoemd in berichten op sociale media?
  • Hashtags – wat zeggen mensen over je merk met relevante hashtags met betrekking tot je product of dienst?
  • Sentiment – wat is het algehele gebruikerssentiment ten opzichte van je merk?

Doel 6: Verbeter je klantenservice

Klanten komen voor het product of de dienst, maar blijven voor je klantenservice.

Meten:

  • Hoe snel je reageert op berichten van klanten
  • Het aantal klachten of zorgen ontvangen via sociale media
  • Algemene tevredenheid over je service (gemeten via e-mail of enquête)

Doel 7: Begrijp je klanten

Hoe meer je weet over uw klanten, hoe beter. Door te begrijpen waar ze naar op zoek zijn, wat ze willen vermijden en hoe ze willen dat merken hen behandelen, kun je je marketing- en verkoopberichten beter afstemmen op je doelgroep.

Meten:

  • Op welke soorten berichten reageren je klanten
  • Hun meest voorkomende pijnpunten (van vermeldingen en hashtags)
  • Hun verwachtingen op het gebied van merkresponstijd en marketingcontent

Doel 8: Houd je vermeldingen bij

Waar wordt je merk opgemerkt door de pers of brancheorganisaties?

Meten:

  • Het aantal gebruikers dat je campagne heeft gezien
  • Vragen over je product of dienst van marktleiders of tijdschriften
  • Berichtgeving van social media influencers

Tip: Wil je weten hoe je insights en data omzet naar een strategie en concrete acties? Dan is de opleiding Customer Insight & Data Driven Marketing wat voor jou!

  • Tijdens de opleiding leer je hoe je met data en inzichten zowel de waarde voor de klanten als de waarde voor de organisatie kunt verhogen.
  • Naast de opleiding stel je een managementplan op over customer insights voor je eigen organisatie, direct geschikt voor implementatie.

Lees meer over deze opleiding ►

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.