In mijn vorige artikel Het bewijs voor de iPad in het onderwijs gaf ik onder meer aan dat de slechte beschikbaarheid van e-studieboeken een belemmerende factor is voor de iPad in het onderwijs en dat educatieve uitgevers eens haast moeten maken met e-publicaties. Maar ook zal zouden ze deze oproep oppikken, dan is de vraag: waar komen ze dan mee? Krijgen we opgepimpte pdf-versies van bestaande hardcopy’s of weten uitgevers optimaal gebruik te maken van de interactieve mogelijkheden die de iPad biedt? Optie 1: hoop het niet, optie 2: graag. De technieken zijn er al.

Een mooi voorbeeld hoe de wereld van studieboeken eruit kan zien, komt van Inkling. Inkling heeft een app ontwikkeld waarmee je hun interactieve studieboeken kunt benaderen. Het concept is dat zij content van uitgevers ombouwen en via de app aanbieden. Je betaalt dan voor hoofdstukken of voor het hele boek. Tot nu toe is de catalogus beperkt in aantallen en richt deze zich vooral op hoger onderwijs. Maar dat hoeft geen probleem te zijn, als de kwaliteit maar uitstekend is. Dan komt de rest vanzelf.

Om die kwaliteit te bepalen, hoef je gelukkig geen betaalde boeken bij Inkling aan te schaffen, maar kun je via de app enkele gratis hoofdstukken downloaden van verschillende boeken, zoals The Elements of Style, Marketing en Essential Clinical Anatomy. Ik heb dat gedaan en ik moet zeggen dat ik onder de indruk ben. Met alle vingerbewegingen ga je door de inhoud heen die bestaat uit heldere tekst, duidelijke graphics, ondersteunende video en praktische kennistoetsen. Verder kun je notities maken in de tekst zelf die je weer kunt uitwisselen met anderen. Een mooie interactiviteit vond ik de mogelijkheid om met m’n vinger de stand van de planeten te veranderen om zo te zien waar het wanneer op aarde dag is en waar nacht. Daar kan geen hardcopy tegenop.

Als dit de toekomst is van e-studieboeken, dan staat ons nog veel te wachten in positieve zin. De vraag is nu wanneer we dit echt te zien krijgen bij Nederlandse studieboeken voor welk opleidingsniveau dan ook. De hardware is er, de apps zijn er, nu nog de interactieve content.

Over de auteur

Peter is marketeer, adviseur en auteur. Hij werkt voor Vergouwen Overduin, een groot bureau voor vaardigheidstrainingen, coaching en advies. Hij is auteur van de boeken Wat is nu eigenlijk het probleem? en Je iPad als mobiel kantoor.

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.