Leestijd: ca. 3 minuten

2022 een nieuw jaar , dus een mooi moment om af te trappen met de 5 online marketing trends voor 2022. Welke verschuivingen kunnen we verwachten met betrekking tot onze doelgroep en hoe ga jij die toepassen in je eigen online marketing plan? Wij spijkeren je graag even bij!

1. Mobielvriendelijkheid is een must

Is jouw website nog niet mobielvriendelijk? Dan ben je eigenlijk al te laat. Google hecht al veel meer waarde aan goede, responsieve mobiele website. Tijd voor jou om dit snel te controleren.

We zitten meer en langer op onze smartphone. Dus zorg dat je website perfect presteert op mobiel. Google wil enkel de beste websites aan zijn bezoekers tonen en straft slechte mobielvriendelijkheid dan ook af.

2. Voice Search

‘Hey Google, schoenenwinkel in Amersfoort’

Spraak gestuurde zoekopdrachten nemen verder toe in 2022. Door de komst van slimme apparaten wordt hier meer gebruik van gemaakt.

Hoe je hier op kan inspelen? Denk bijvoorbeeld aan het goed invullen van Google Mijn Bedrijf. Wanneer mensen zoekopdrachten uitspreken als ‘dichtstbijzijnde schoenenwinkel’ kan Google eenvoudig jouw winkel en locatie als antwoord geven.

3. Links in je Instagram story

Eind oktober was het zo ver. Een update waar wij als online marketeers erg lang naar hebben uitgekeken. Elk Instagram account kan een link plaatsen in de story.

Waar voorheen alleen accounts met minimaal 10.000 volgers konden verwijzen naar hun website, kan iedereen dit nu. Door middel van een sticker kunnen je volgers meteen naar jouw webpagina.

Handig wanneer je wilt verwijzen naar meer informatie, een nieuw artikel, nieuwe producten of gewoon naar jouw website!

4. TikTok advertenties

TikTok; een platform waar we niet meer omheen kunnen. De app heeft maandelijks meer dan 1 miljard gebruikers wereldwijd.

Het platform heeft onlangs de functie ‘Ads Manager’ gelanceerd. Hiermee kun je advertenties opzetten, inclusief doelgroep targeting en biedstrategieën bepalen. Zo kun je dus ook via dit platform heel gericht adverteren!

Let er wel op dat jouw content interessant is en aansluit bij jouw doelgroep. Zoals TikTok het zelf zegt: ‘Maak TikToks, geen advertenties.’

5. In-app shopping

In-app shopping gaat als een raket.

Gebruikers zitten in de apps Instagram, TikTok, Pinterest en Facebook om inspiratie op te doen. Hoe ideaal is het dan om het product meteen aan te schaffen?

Instagram heeft een eigen tabblad en ook op Pinterest krijg je bij je zoekopdracht een winkel tabblad. Hiernaast heeft ook TikTok  eind oktober zijn shopping platform gelanceerd. Laat bezoekers dus de producten kopen die ze zien!

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.