Leestijd: ca. 5 minuten

Wie wil er geen merk dat engaged wordt door de gebruikers en mogelijk ook anderen uit het grote publiek. Hoe mooi is het dat er rondom je merk een betrokkenheid wordt gezien en gevoeld en ontwikkeld door jouw promotors (of fans of ambassadeurs). Door het inzetten van sociale media heb je steeds meer handvatten om die engagement te stimuleren.

Toch wordt niet elk merk even goed geladen voor engagement, veel marketeers blijven in de traditionele zendmodus staan. En dat terwijl de crowd een belangrijke rol heeft in de engagement. Met 9 vragen die je jezelf kunt stellen is het mogelijk om te bepalen of jezelf ook je merk voldoende laadt met engagement mogelijkheden.

 

1 – heb je je geregistreerd op sociale media?

Door het inzetten van sociale media heb je handvatten om de engagement te stimuleren. Zorg wel dat je op de voor jou relevante sociale media een account hebt. Bedenk bij het opstellen van de accounts hoe de merkstrategie in elkaar zit.
Het gaat dan om:

  • je eigen account
  • account van de onderneming
  • account van het product
  • account van het merk

 

2 – monitor je de accounts?

Na het registreren van de accounts is het logisch en nagenoeg vanzelfsprekend dat je, naast plaatsingen van content, ook monitored wat er gebeurt. Waar reageren volgers op? Zijnd e volgers klanten of mogelijke klanten? Welke flow hangt er?
Door het monitoren van de sociale media krijg je ook veel informatie en inzichten die je kunt gebruiken voor de andere componenten in de engagementstrategie en de marketingstrategie.

 

3 – zijn er andere kanalen gelinkt aan de sociale media?

Kijk goed naar de kanalen en de media die je inzet rondom de sociale media. Het is belangrijk dat vanuit een cross mediaal perspectief deze media aan elkaar gekoppeld zijn. Naast de eigen media is het ook mogelijk een link te leggen naar andere blogs, verschillende forums en andere bronnen die relevant zijn voor jouw merk.

 

4 – zorg je zelf ook voor conversatie?

Nadrukkelijk staat er geen interactie maar conversatie. Interactie wordt niet door elke klant en volger op prijs gesteld, we “lurken” als mensen vaak liever de content dan dat we reageren en produceren.
Vanuit de contentstrategie is het noodzakelijk om een planning te maken die periodiek content aanlevert voor de verschillende sociale media.

 

5 – reageer je ook op reacties?

Het woord “re” staat er twee keer in. Eigenlijk is reageren te laat, echter in het sociale media landschap is reageren prima. Beste is als dit een reactie is op een reactie op een post die je zelf proactief hebt geplaatst.
Niet reageren laat elke conversatie stil vallen en uiteindelijk draagt het dan niet bij aan de engagement van het merk.

 

6 – met welke informatie reageer je?

In veel gevallen zien we dat marketeers actief op sociale media met vooral product en service gerelateerde berichten. Het woord sociale media geeft aan dat het om contacten tussen mensen gaat. Dat betekent dat er niet alleen over producten en services gepraat moet worden maar ook over randverschijnselen en andere interessante informatie.

 

7 – op welke posts reageer je vooral?

Het is het meest gemakkelijk om te reageren op reacties van mensen die positief zijn. Dan zitten we zelf ook in een flow en gaan meteen met die mensen mee, het maakt ons blij en de mensen.
Er staan ongetwijfeld ook negatieve berichten als reactie. Het is een stuk complexer om daar op te reageren dus doen we het maar niet of een stuk minder. Juist die negatieve reacties geven handvatten om de engagement bij te sturen. Een reactie op een negatief bericht is niet gemakkelijk maar wel constructief.

 

8 – welke berichten plaats je?

Communicatie via sociale media is geen communicatie tussen twee computers of apparaten maar tussen mensen. Dat betekent dat je de berichten op de verschillende media moet laten variëren tussen informatieve berichten, conversatie berichten en actieve berichten.
Laat vooral zien dat je als mens reageert en niet als machine of organisatie.

 

9 – analyseer je voortdurend?

Een groep mensen die met elkaar communiceert (community) is niet een “ding” dat is geproduceerd en zo blijft voortgaan. Een community is samengesteld door het bijeenkomen van mensen, mensen veranderen, dus de community ook. Volg de mensen en de conversaties en analyseer. Op basis van de inzichten is het mogelijk om de strategie rondom de engagement van het merk bij te stellen.

Door het verwerken van de 9 vragen heb je de basis gelegd voor het ontwikkelen van een goede engagement strategie voor je merk.

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.