Leestijd: ca. 5 minuten

Content is belangrijk. Je kunt er mensen mee raken en binden, de engagement vergroten, conversie optimaliseren en dus successen boeken. Content is ook belangrijk geworden omdat de mogelijkheden content te gebruiken is toegenomen en daarnaast zien we dat in een customer journey de media en middelen elkaar opvolgen, kruisen en versterken. Een medium of middel heeft weer eigen wensen aan de wijze waarop de content wordt geproduceerd en elke fase in een journey vraagt weer om andere content.

Content en neuromarketing raken elkaar in veel opzichten. Vanuit de neuromarketing is het gegeven gekomen dat onze hersenen meer gestuurd worden door afbeeldingen en plaatjes dan door tekst.

  • meer dan 90% van onze hersenen verwerkt beelden gemakkelijker dan woorden
  • om iets te onthouden kun je dat wat je moet onthouden beter visualiseren, de kans op reproductie is groter
  • meer dan 40% van de ontvangers en lezers reageert op beelden in plaats van tekst
  • het proces in onze hersenen om afbeeldingen te transporteren is 60.000 keer groter dan tekst

Daarom hier 7 tips om over na te denken wanneer je gaan communiceren met je klanten en relaties (en potentiële klanten). De wijze waarop je beelden kunt toepassen en daardoor meer conversie gaat bereiken.

 

Tip 1 Visualiseer meer

In tegenstelling tot deze blog. Schrijf minder op en laat meer zien, dat geeft de ontvanger een sneller beeld van de mogelijkheden en inhoud.

  • gebruik afbeeldingen
  • plaats teksten in blokken
  • gebruik bullets

 

Tip 2 Niet teveel en niet te weinig

Zorg voor een contentplannng die aansluit op de wensen en behoeften van de klant. Vertel ook niet teveel tegelijk. Doceer de content.

  • soms is wat vaker plaatsen beter dan lange content
  • wat vaker een foto is beter dan een stapel foto’s tegelijk
  • in de planning Facebook twee keer per dag, Twitter 14 keer per dag en LinkedIn 1 keer per dag

 

Tip 3 Wees creatief

Vanuit het kijken naar een pagina door onze bezoekers willen we iets bereiken bij die bezoeker. Dan gebruik je afbeeldingen die zeggen wat de klant wil zien. Bedenk dat een plaatje over statistiek veel zegt maar niet blijft hangen, een infographic kan al meer effect hebben.
Vanuit dat perspectief kun je creatief omgaan met de informatie die je wilt geven.

 

Tip 4 Consistentie

Mensen kunnen er niet goed tegen als er teveel variatie is. Gebruik daarom consistent lettertype, lettergrootte en kleuren.
Je kunt, mede vanuit creativiteit, wel experimenteren met afwijkende elementen, meet dan wel goed de resultaten en analyseer de verschillen die ontstaan.

 

Tip 5 Let op de devices

We gebruiken als mens veel verschillende media en middelen. Daar moeten we rekening mee houden in het samenstellen van de content en het gebruiken van visuele invulling.

  • staat een afbeelding goed op een website, hoe staat de afbeelding op een smartphone
  • denk aan de samenhang tekst en afbeelding, klopt die op alle devices en in alle media (Facebook heeft andere opbouw dan Twitter en een tablet leest anders dan een smartwatch)

 

Tip 6 Voeg iets persoonlijks toe

In het kader van onthouden is menselijkheid een schakel die leidt tot succes. Iemand die persoonlijk is blijft langer in het geheugen gegrift dan iemand die neutraal is.

  • gebruik foto’s in plaats van afbeeldingen
  • gebruik warme kleuren
  • het taalgebruik moet menselijk zijn, geen jargon en vaktaal als het niet noodzakelijk is
  • gebruik quotes

 

Tip 7 Orden de content

Er wordt vaak gewerkt met afbeeldingen gelukkig. Toch worden die afbeeldingen dan schots en scheef over een website geplaatst. Door de afbeeldingen te ordenen kunnen mensen de sortering beter volgen en duiden. De samenstelling van de verschillende afbeeldingen zegt dan meer dan de individuele afbeelding.

Met deze 7 tips heb je een grotere kans op het bouwen en verder ontwikkelen van een merk, afbeeldingen zorgen immers voor een associatie.

Bijgespijkerd is kennispartner van het event Neuromarketing in de praktijk dat georganiseerd wordt door CustomerTalk op 26 april. Hier zullen vele voorbeelden als bovenstaand voorbijkomen. Voor meer informatie kijk je op http://customertalklive.nl/neuromarketing/

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.