Leestijd: ca. 4 minuten

Bij de meeste content maken we gebruik van afbeeldingen of bijlagen. Daarbij dan meteen de discussie wat en welke afbeeldingen of bijlagen. Kijk maar naar de blogs van Bijgespijkerd waarbij van afbeeldingen of visualisatie minimaal gebruikt wordt gemaakt. En dat terwijl visualisatie van tekst de leesbaarheid versterkt.

De content en creatie van content ontwikkelen gezamenlijk het succes voor het plaatsen van deze content online. De tekst moet inhoudelijk kloppen en relevant zijn, daarnaast helpen afbeeldingen voor de bekrachtiging van de inhoud maar ook de call-to-action of delen van de content.

In deze blog geven we in 5 thema’s de mogelijkheden weer om de content te visualiseren of versterken zodat de leesbaarheid wordt vergroot. En wanneer de leesbaarheid wordt vergroot neemt de kans op succes zoals conversie ook toe.

Deelbare afbeeldingen en content

Content weergeven in een afbeelding of content weergeven op een wijze dat deze goed en gemakkelijk deelbaar is, is goed voor de engagement en het vergroten van het bereik. Voorbeelden van dergelijke content en afbeeldingen is:

  • een eigen quote of slogan
  • veel gestelde vragen
  • het woord “reminder”
  • quote van bekende mensen
  • een bekende en veel gebruikte quote
  • een controversieel statement
  • inspiratie

Dit soort elementen in tekst en/of beeld worden gemakkelijk gedeeld en vaak opgeslagen. Ook is het goed uitvoerbaar om bijvoorbeeld een quote extra aandacht te geven in ene tekst door in een extra regel te plaatsen of in een afbeelding weer te geven (denk aan de vaak gebruikte “tegeltjes”).

 

Het merk, content en afbeeldingen

Het merk heeft van zichzelf een uitstraling en invulling die herkenbaar is, denk aan kleuren, logo en huisstijlen. Voorbeelden van merk gedragen content is:

  • het logo zelf
  • banner
  • een badge
  • de huisstijl doorvoeren op consistente wijze
  • consistente weergave van de nieuwsbrief
  • alle uitingen in dezelfde stijl doen
  • eenzelfde soort afbeeldingen gebruiken (niet eigen foto’s en stockfoto’s mengen)

 

De content weergeven in informatieve afbeeldingen

Inhoud geven we ook met regelmaat weer in gecomprimeerde afbeeldingen. Ook hier is een groot aantal voorbeelden van te geven:

  • grafieken in verschillende vormen
  • tabellen
  • infographic
  • een uitleg stap voor stap geven
  • cartoon in dezelfde stijl
  • top 10 lijsten
  • mind map maken
  • factsheet ontwikkelen

Het weergeven van informatie en content op een praktische en duidelijke manier vraagt wel om eenduidig en duidelijk inzicht in de informatie en content. Gestructureerd is dan een kernwoord voor succes. Een infographic die rommelig overkomt is niet aan te raden.

 

De content en bewegend beeld

Gebruik maken van filmmateriaal, video’s en live beelden is steeds meer in trek en zal, gezien ons leesgedrag, nog wel in gebruik stijgen.
Denk bij het ontwikkelen van bewegend beeld aan de volgende mogelijkheden:

  • visualiseren van een “hoofd” dat een toelichting geeft
  • een aantal sheets met een toelichting
  • het uitvoeren van een interview
  • video met een uitleg van het product
  • samenvatting van het evenement
  • gebruik maken van gif materiaal
  • de “over ons” pagina vullen met een compilatie van collega’s en werkomgeving

Bedenk dat de video niet te lang is, duidelijk is voor de kijker wat het doel is en wat de kijken kan verwachten. Animaties, goed geluid en krachtige boodschap maken de video compleet.

 

De content en een download mogelijkheid

Het is mogelijk dat de blog of weergave van content een korte samenvatting is van de content en dat dat eigenlijk te kort is. Vaak wordt de content dan uitgebreider weer gegeven. Suggesties daarvoor zijn:

  • gebruik een e-book
  • maak een whitepaper
  • een magazine dat online leesbaar is
  • een checklist
  • een worksheet

Met deze blog is een aantal handvatten gegeven om de content meer creatieve invulling te geven met afbeeldingen of bijlagen.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.