Leestijd: ca. 4 minuten

Elk jaar ontstaan er nieuwe uitdagingen en kansen binnen digital marketing. Welke trends en ontwikkelingen gaan dit jaar bepalend zijn? Ontdek in dit artikel de vijf belangrijkste trends uit het trendrapport van Beeckestijn Business School en spijker zo je kennis bij. dit paasweekend.

1. De doorbraak van Marketing Operations (MarOps) als discipline

De hoeveelheid beschikbare data en tools groeit. Veel marketeers houden zich dagelijks bezig met het slimmer inrichten van de funnel die steeds complexer en technischer wordt. De rol van centrale datacollectie en de juiste tools wordt nog belangrijker. Daarmee groeit ook de behoefte om de hele marketingoperatie beter te stroomlijnen. Dit leidt tot een nieuwe discipline in ons vakgebied; Marketing Ops.

2. Alles Automated?

Veel marketeers draaien dagelijks aan de knoppen van hun advertenties om deze te optimaliseren. Daarbij worden we steeds vaker geholpen door de toenemende automatisering van Ads & Search. Big Tech partijen als Alphabet (Google) en Meta (Facebook) investeren zwaar in Artificial Intelligence (AI) en Machine learning (ML). Hierdoor komen er steeds meer mogelijkheden om de optimalisatie van je campagnes aan de algoritmes over te laten. Is het nobele handwerk van dagelijks campagnes optimaliseren daardoor verleden tijd en houden we meer tijd over voor het bouwen van een sterk merk?

3. To Metaverse or not

Onze fysieke wereld digitaliseert steeds verder. Grote organisaties zetten een volgende stap in de ontwikkeling en adoptie van Internet of Things (IoT) applicaties, Augmented- en Virtual reality toepassingen en AI. Met deze verdere digitalisering wordt de basis gelegd voor de Metaverse.

De metaverse (samenstelling van meta ‘beyond’ of ‘voorbij’ en universe) kan worden omschreven als een toekomstvisie met een gedeelde virtuele wereld waar je als avatar door heen beweegt. Zo ver gaat het in 2022 nog niet. Wel zullen we steeds vaker kennis maken met nieuwe digitale toepassingen en mogelijkheden zoals een virtuele opendag of proefrit voor je nieuwe auto.  

4. Krapte op de arbeidsmarkt

Begin 2021 was er veel economische onzekerheid. De miljarden van de NOW-regeling hielden veel bedrijven overeind. Er werd gevreesd voor een faillissementsgolf en een toename van de werkloosheid. Halverwege 2021 blijkt het beeld alweer anders als Bart in zijn zomer column terugblikt op het trendrapport 2021. “Ik heb nog niet eerder meegemaakt dat er zoveel vraag is naar digital marketeers.”

De grote vraag naar digital marketeers blijft. Een krapte op de arbeidsmarkt leidt in vele digital marketing roadmaps tot een vertraging. In 2022 wordt er dan ook meer geïnvesteerd in de ontwikkeling van medewerkers (en talent) om ze te binden en behouden. De juiste mensen in je organisatie hebben om in te spelen op de trends en ontwikkelingen is dus essentieel, maar wat kunnen we nog meer verwachten in 2022?

5. Groen = doen

De tijd van mooie woorden en greenwashing is voorbij. Van organisaties wordt verwacht kritischer te kijken naar vervuilende producten en de uitstoot in de supply chain. In 2022 zal de groene revolutie o.a. terug te zien zijn in een groenere e-commerce keten.

Consumenten blijven heel vatbaar voor goedkopen en snel, maar zijn gelukkig steeds vaker te verleiden tot groenere keuzes. Keuzes die vaak ook in het belang van jouw organisatie zijn. 2021 heeft een definitieve doorbraak gebracht van de groene revolutie. Laten wij, marketeers, er voor zorgen dat dit in 2022 hard doorzet!

Tip: Wil je leren hoe je de digital marketing mix optimaal inzet om je doelstellingen te behalen? Dan is de opleiding Digital & Online Marketing iets voor jou!

  • In 12 dagdelen (4 maanden) leer je heel praktisch hoe je de belangrijkste online kanalen zo inzet dat je je doelen behaalt.
  • Je nieuwe kennis vertaal je naar een eigen digital marketing strategie, direct geschikt voor implementatie.

Lees meer over deze opleiding

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.