Leestijd: ca. 4 minuten

Personal branding workshop StepFreeSteeds meer marketeers zijn het er over eens dat personal branding de toekomst heeft, en dat het steeds belangrijker zal worden om je op persoonlijke titel te onderscheiden van de grote massa. Ik ben een van die marketeers, en ben er heilig van overtuigd dat men in de toekomst meer en meer zaken wil doen met mensen en hun specifieke expertise, in plaats van met bedrijven en hun corporate image.

Ik merk echter wel tijdens mijn lezingen en workshops over personal branding dat de term an sich een naar/negatief imago begint te krijgen. Steeds vaker wordt personal branding aangezien voor een vervelende hype die is overgewaaid vanuit Amerika. Personal branding is een typisch voorbeeld van Amerikaanse arrogantie en egotripperij wordt er vaak gezegd.

Ik ben het ermee eens dat de term personal branding wellicht wat te kil en zakelijk over komt, zeker gezien het feit dat we het hier hebben over een handelingswijze die juist de persoonlijkheid in business naar voren moet brengen. Wellicht wordt het dus tijd om eens naar wat andere omschrijvingen van dit fenomeen te gaan zoeken. Als personal branding te kil en zakelijk is, hoe kunnen we het dan beter omschrijven? Bij deze lanceer ik nog een aantal andere mogelijke omschrijvingen die ik opgevangen heb de afgelopen maanden (waar mogelijk met bronvermelding), in de hoop dat dit stof geeft voor discussie.

Self-awareness: WebworkerDaily.com

Auteur Georgina Laidlaw geeft in haar post aan dat personal branding een term is die teveel gericht is op merkeigenschappen, en te weinig op persoonlijke menselijke eigenschappen als eerlijkheid, integriteit en het maken van beslissingen op gevoel. Ze wil hiermee dus af van de zakelijke benadering van je eigen persoon.

Self-actualisation: Maslow

Een andere mogelijke omschrijving die je kunt gebruiken voor personal branding is ‘Self-actualisation’ uit de behoeftepiramide van Maslow. Door het schrijven van artikelen op weblogs, en het delen van informatie via foto/video en netwerktools is men makkelijker in staat tot zelfontplooiing (het topje van de Maslowpiramide) te komen dan voorheen. Het is trouwens altijd leuk middels Maslow aan te tonen dat we allemaal samen geen haar veranderen!

De bovenstaande twee omschrijvingen hebben wel wat van waarheid in zich, en de auteurs zitten dan ook op een goed spoor. Toch mis ik in deze omschrijvingen het externe karakter van personal branding. Het gaat namelijk niet enkel om het kennen van jezelf en het ontplooien van jezelf, maar ook om het op een gepassioneerde manier vertalen van die zelfkennis en ontplooiing naar je omgeving. Hier komt het stukje marketingcommunicatie door en voor jezelf om de hoek kijken.

Personal storytellingJack Maguire (schreef er in 1998 een boek over)

Mijn favoriete omschrijving is zonder twijfel personal storytelling, vanwege de integrerende, tikje mysterieuze en vooral persoonlijke sfeer die om de term storytelling hangt. Je maakt in een klap duidelijk dat het gaat om jouw persoonlijke verhaal, zonder dat dit direct als een keihard marketingpraatje overkomt. Het is dus minder agressief en kil dan de term personal branding. De term storytelling dekt ook nog eens de door mij zojuist geformuleerde kritiek op de andere omschrijvingen, namelijk de externe factor in personal branding. Storytelling draait juist om het overbrengen van een verhaal aan je omgeving.

Wat denken jullie? Is personal storytelling een serieuze kandidaat om het steeds negatiever geassocieerde woord personal branding op te volgen, zonder aan dekking te verliezen? Natuurlijk zijn ook suggesties weer zeer welkom!

Foto: Personal branding workshop StepFree op Avans.

Over de auteur

Sjef is social media strateeg. Hij is Commercieel Directeur en DGA bij DailyDialogues en is oprichter van Bijgespijkerd.

20 reacties

  1. Bas van de Haterd

    Absoluut overbodig. Ja, er zit vaak een negatieve bijklank aan Personal Branding, eenvoudigweg omdat mensen een beeld hebben dat niet klopt bij wat de meeste ermee bedoelen.

    Maar beeldvorming kan veranderen. Je kan het beter blijven uitleggen en een helder beeld geven dan proberen een nieuwe naam te introduceren, waarbij iedereen zegt: oh, dat is de nieuwe naam voor personal branding.

    Het is ook jammer dat mensen als Georgina Laidlaw zo reageren. Want juist integriteit, authenticiteit en eerlijkheid kunnen uitstekende merkwaarden zijn. Dus nee, geen reden, gewoon blijven uitleggen en elke keer beginnen met wat het niet is. En ophouden met Obama als voorbeeld te nemen (schrikt van die slide op jullie foto) en gewoon het naar de mesnen brengen.

    Beantwoorden
  2. Sjef Kerkhofs

    @Bas: Dank voor je uitgebreide mening, top! Ik ben het met je eens dat Personal branding eigenlijk geen negatief imago zou hoeven te hebben, maar dat heeft het in de praktijk helaas wel vaak.

    We nemen in onze presentaties altijd een wereldberoemd voorbeeld, en twee andere plaatselijke voorbeelden, dus dat naar de mensen brengen komt wel goed 😉

    Beantwoorden
  3. Rebecca Kanne

    Ik ben het met Bas eens, ook al vind ik personal storytelling ook erg prettig klinken. Nederlanders houden er gewoon niet van meer van zichzelf te maken en personal branding lijkt dat te doen. Terwijl het niks meer is dan “ken jezelf” pas dan weet je wat je koers is, of hoe je die het beste kan bewandelen. En natuurlijk speelt het mee dat het nu een hype waardoor het alleen daardoor al weerstand opwekt.

    Uit ervaring weet ik hoe mijn klanten reageren op het personal brand deel uit de Image builder (nee geen reclame). Door het zo scherp te stellen durven ze ineens wél te gaan voor hun droom en weten ze ook beter hoe omdat duidelijk is wat wel en niet bij ze past. Essentieel voor entrepreneurs denk ik zo.

    Wellicht door de naam te blijven voeren leren Nederlanders ook een keer trots te zijn op eigen kernkwaliteiten en af te stappen van de spruitjes mentaliteit.

    Beantwoorden
  4. Sjef Kerkhofs

    @Rebecca: het is zondermeer waar dat Nederlanders weleens wat moediger mogen zijn in het benoemen van eigen prestaties en kunde. Wat dat betreft hangen we in Nederland nogal aan de ‘doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg’ mentaliteit.

    Ik ben het met jou en Bas eens dat het onze taak is en zal blijven om mensen te wijzen op de positieve kant van personal branding, en hen te laten zien dat het negatieve imago lang niet altijd terecht is.

    Ik ben er zelf nog niet geheel uit of het gebruik van een andere ‘vriendelijkere’ term tot een snellere acceptatie kan leiden, vandaar ook deze post. De eerste reacties op de term Personal Storytelling (ik heb het nu enkele keren gebruikt) zijn wel erg positief, dus ik blijf nog even verder experimenteren 🙂

    Beantwoorden
  5. Sjef Kerkhofs

    Morgen zal ik deze post trouwens ook op Molblog zetten, ben benieuwd wat het ‘algemenere’ publiek van Molblog er over te zeggen heeft. Bedankt voor jullie reacties 🙂

    Beantwoorden
  6. Gyurka Jansen

    Nouja als ik zo naar goeroe.twittergids.nl kijk dan zouden sommige mensen misschien eens wat minder trots mogen zijn op hun eigen prestaties. 😉

    Maar over het algemeen heb je wel gelijk ja, het blijft soms moeilijk om ietsover jezelf te zeggen, maar je mag als je écht iets goed kan daar ook best eerlijk over uit komen. Dat mag best wat vaker terugkomen inderdaad.

    Storytelling vind ik zelf een fijnere term, hoewel ik mijn eigen activiteiten denk ik nooit zo zou omschrijven. Het klinkt inderdaad toch wat minder opdringerig en “voelt” beter. Nadeel is weer dat het niet alles zegt zoals Bas aangeeft én dat het misschien wordt misverstaan als “slechts een leuk verhaal ophangen”.

    Beantwoorden
  7. Bas van de Haterd

    @gyurka: Personal Branding is niet zozeer zeggen dat je iets echt goed kan, als het laten zien in mijn optiek. Ik zeg niet dat ik veel weet over personal branding, ik schrijf er een boekje over en laat zien hoe je dat doet. Ik roep niet dat ik vind dat ik veel weet over online arbeidsmarktcommunicatie, ik schrijf artikelen over mijn visie erop, geef er lezingen over, heb een flickr group outdoor recruitment en zet daar commentaar bij, etc. Het uitdragen van je kennis is iets anders dan jezelf omhoog hemelen. Ik geloof dat er heel veel mensen in dit land zijn die net zo veel of meer weten van bepaalde onderwerpen waar ik vind dat ik verstand van heb. Alleen is er een verschil tussen het feit dat ik als insider dat weet of dat anderen dat ook weten.

    Beantwoorden
  8. Tom Scholte

    Ik merk juist dat personal branding juist een steeds positieve imago krijgt in Nederland. Twee jaar geleden werd ik nog vreemd aangekeken met mijn onderneming. Maar nu krijg ik serieuze aanvragen voor lezingen, workshops, trainingen en individuele trajecten. De aanvragen komen van inhoudelijk specialisten, managers, directeuren, zelfstandig ondernemers etc. Van overheid, bedrijfsleven, beroepsgroepen tot onderwijs. Door te laten zien wat het is, door er over te praten en door resultaten te delen zien mensen wat het voor hun kan betekenen. En inderdaad voorbeelden van van bekende personen (politici, muziek, e.d.) gebruik ik ook bij voorkeur niet. Het gaat niet om beroemd worden. Het gaat om richting geven aan je loopbaan, het behalen van ‘self defined’ succes en werk doen wat bij je past. Storytelling is een mooi onderdeel van personal branding. Maar vooral als anderen over jou verhalen weten te vertellen. En als jij verhalen over anderen kunt vertellen. Verhalen vertellen over jezelf is reclame en daar zijn mensen anno 2009 steeds minder gevoelig voor.

    Beantwoorden
  9. Gyurka Jansen

    Ja, Bas, geheel mee eens, maar ik doelde dan ook specifiek op het benoemen alleen. De twittergids haalde ik min of meer als grap aan omdat “goeroe” in je eigen bio wat mij betreft de ultieme vorm is van alleen jezelf een goed label opplakken. Benoem dan welke expertises je bezit en waarom. “Internet goeroe”, bijvoorbeeld, zegt mij niets, maar als je al weet te benoemen wát je dan kunt op/met internet spreekt mij dat persoonlijk meer aan, het dan ook nog laten zien is wéér een (betere) stap verder dan, zoals je al zegt.

    Beantwoorden
  10. Sjef Kerkhofs

    @Gyurka: Ik heb zo’n hekel aan mensen die zichzelf Goeroe/Guru noemen, dat trek ik echt slecht :p Of ze moeten het ook ECHT zijn natuurlijk.

    Beantwoorden
  11. Gyurka Jansen

    Ja, precies, ik hanteer liever de vuistregel dat dat soort titels aan je gegeven moet worden in plaats van dat je hem aan jezelf geeft. 😉
    Maargoed, dat is misschien ook wel een extreem voorbeeld van een ‘foute’ manier van personal branding.

    Beantwoorden
  12. Polle

    Ach, personal branding, personal storytelling, het blijft marketingjargon.

    Wat mij opvalt is dat “personal branding engineers” (yeah zelf verzonnen!) zichzelf inderdaad alvast een stickertje opplakken en wat mooie termen in de mond nemen terwijl deze zaken eigenlijk nog bereikt moeten worden!

    Ik kan me voorstellen dat een merk, ook als het je eigen persoontje betreft, uitgebouwd en gepositioneerd moet worden en vanaf het begin al consistent en duidelijk moet zijn.

    Maar als een merk niet gebaseerd is op iets meer dan een gewenst imago kan ik me een zekere afkeer goed voorstellen.

    Beantwoorden
  13. Tessa Faber

    Ik had op molblog al een reactie achter gelaten, maar zie hier een iets levendigere discussie!

    Het is toch vaak een kwestie van onbekend maakt onbemind, waardoor mensen er dus een onbestemd gevoel bij hebben.

    De essentie van personal branding is echtheid overbrengen op een inhoudelijke manier…
    Personal Branding als woord moet zichzelf gewoon beter “branden” en ik ben blij dat Tom, Bas, Rebecca, ik en gelukkig steeds meer anderen, daar heel goed mee bezig zijn!!

    Beantwoorden
  14. RODNEY

    Authentic Personal Branding: Een interview met Hubert Rampersad in BusinessWeek door Marshall Goldsmith

    Authentic personal branding begint met de werkelijke u. Hubert Rampersad legt uit hoe u een effectieve authentic personal brand kunt ontwikkelen welke gebaseerd is op uw droom, waarden en talenten.
    Authentic personal branding wordt met het oog op de huidige nieuwe social media marketing ontwikkelingen steeds belangrijker. Ik krijg de laatste tijd veel vragen omtrent personal branding vanwege succesvol boek “marketing me.” Ik heb daarom Hubert Rampersad, een internationaal autoriteit op het gebied van authntic personal branding, geinterviewd omtrent zijn visie over dit onderwerp. Rampersad schreef onlangs een bestseller “Authentic Personal Branding: A new blueprint for building and aligning a powerful leadership brand’. Waar traditionele personal branding concepten zich voornamelijk focussen op persoonlijke marketing (verkopen en promoten van uzelf) en imagovorming (egotripperij) stijgt zijn authentieke methode ver boven deze cosmetische branding methoden uit dankzij een compleet holistisch geheel. Daar waar deze methoden het vooral hebben over snel bekend en rijk worden door uzelf goed te verkopen heeft Rampersad het over het creëren van een betrouwbaar beeld van uzelf dat in harmonie is met uw werkelijke waarden, droom en talenten.
    Hubert en ik hadden het over zijn blauwdruk voor authentic personal branding, de verbinding met coaching en hoe zijn holistisch systeem helpt succes aan te trekken, geloofwaardigheid te ontwikkelen, u te onderscheiden van de massa en hoe u geluk kunt cultiveren. Fragmenten van onze discussie volgen hieronder……lees verder http://www.businessweek.com/managing/content/sep2009/ca20090929_228578.htm

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.