Leestijd: ca. 4 minuten

Vrijdag gaf ik op de carrièrebeurs in de RAI een lezing voor een groep marketing-&salesstudenten, in het teken van het aldaar georganiseerde marketing-&salescongres. In de zaal zaten zo’n 90-100 marketeers, vrijwel allemaal nog student. Opvallend feitje…slechts 2 van de 100 gaven aan een carriere in de sales te ambiëren….!

De lezer voor mij, en ik later ook nogmaals, stelde het publiek de vraag wie er gebruik maakte van Linkedin. De resultaten deden mij bijna  achterover vallen van verbazing. In de zaal stak maximaal (en dan schat ik het nog positief in) 25% zijn of haar hand op. Maximaal 25 van de 100 mensen in de zaal gebruikte dus linkedin…en dat voor marketingstudenten….onbegrijpelijk.

Reeds maanden zoek ik naar verklaringen voor het feit dat studenten (ook marketingstudenten dus) zo weinig kennis van en ervaring hebben met het inzetten van digitale middelen om hun netwerk op te bouwen, en hun carrièrekansen te verhogen. Ik heb dit verschijnsel al vaker gadegeslagen en kan maar geen vinger krijgen achter de oorzaak. Een nadrukkelijke verklaring is het gebrek aan instructies op de hogescholen en universiteiten, waar tijdens bijeenkomsten over carrière en ‘het leven na je studie’ nooit met een woord wordt gerept over Digitale personal branding. Ik heb daar wederom maar een woord voor: Onbegrijpelijk!

Nu heb ik de mensen die gisteren in de zaal waren enkele basisadviezen geveven om te zorgen voor een eerste stap in het digitaal branden. Deze adviezen zijn puur bedoeld om mensen aan te zetten eens te proeven aan de mogelijkheden, zonder daar nu onmiddellijk enorm zwaar aan te tillen. Ook hier op Bijgespijkerd wil ik deze adviezen graag delen. Proeven aan digitaal branden:

1) Meldt je aan bij Linkedin, en ga eerst kleinschalig op zoek naar vrienden, vriendinnen, klasgenoten en studiegenoten.  Dit is de eerste stap in het proces. Probeer ook recruiters die je wellicht op careerevents hebt gesproken op te zoeken….ik garandeer dat ze op Linkedin zitten. Als je merkt dat je wat connecties krijgt, en het programma een beetje begint te begrijpen, ga dan eens wat langer zitten aan het optimaliseren van je profiel, en het leggen van contacten met recruiters.

2) Meld je aan bij Twitter en ga ook daar eens voorzichtig verkennen. Twitter bevat veel marketing/media professionals en recruiters, dus voor marketingstudenten is dit zeker een serieuze mogelijkheid om digitaal netwerk op te bouwen en carrieremogelijkheden te scheppen.

3) Probeer eens een beetje bekend te raken en feeling te krijgen met de termen weblogs en bloggen. Je hoeft niet acuut te proberen te gaan bloggen voor Molblog, maar ga eens rondkijken, laat zo nu en dan een goede onderbouwde visie achter, en ga vooral eens zelf proberen op nuchtere basis een blogpost te schrijven. Een simpel en gratis zelf op te zetten wordpresspagina is een perfecte start in je ontdekkingsreis. Buiten dat het je dwingt na te denken over je vakgebied, geeft het je referentiekracht tijdens gesprekken die je in het teken van je carrière hebt. Het is toch een pluspunt als je bij een sollicitatie voor een marketingfunctie kunt zeggen ‘Ik experimenteer zelf
al een tijdje met een weblog, waar ik inhoudelijke marketingvraagstukken bespreek’….

Ik wil alle studenten en vooral ook mensen die werkzaam zijn bij kennisinstellingen, verzoeken toch eens te gaan kijken of het niet  mogelijk is een stukje digitale carrière branding te verwerken in de instructiecolleges enz. die plaatsvinden in het teken van carrièreperspectief voor studenten.

Over de auteur

Sjef is social media strateeg. Hij is Commercieel Directeur en DGA bij DailyDialogues en is oprichter van Bijgespijkerd.

15 reacties

  1. Terrebel

    Probleem is ook dat mensen niet meer zelf nadenken. Dat wordt ze niet meer geleerd. Het enige dat afgestudeerden nog lijken te weten is ongeveer 20 procent van de door docenten voorgekouwde stof. Misschien is het probleem wel dat docenten geen leraren meer zijn: een docent geeft leerstof op en een leraar helpt mensen daarmee om te gaan.

    Beantwoorden
  2. Sjef Kerkhofs

    @terrebel: poeh, daar heb je me een punt van discussie zeg….ik heb er pas nog uren met iemand over gesproken. Het onderwijs systeem is al jaren aan vernieuwing toe. De wereld gaat digitaal en interactioneel, en onderwijs is nog steeds zo eenzijdig als het maar kan. (docent –> student)

    Beantwoorden
  3. Terrebel

    Het gaat ook niet alleen om het gebruik van nieuwe media: zolang docenten hun pupillen niet leren om zelfstandig hun hersens te gebruiken zal er niets veranderen. Wel denk ik dat het helpt wanneer een docent bijv. gaat MSN’en met zijn/haar leerlingen.

    Beantwoorden
  4. Marco Hendrikse

    Ik heb precies dezelfde ervaringen met marketingstudenten. Maar dan met deeltijdstudenten, die dus reeds werkzaam zijn in marketing of marketinggerelateerde functies… Dan is het wat mij betreft nog opvallender dat LinkedIn en Twitter ongebruikt en (vaak) onbekend zijn. Om maar te zwijgen over media zoals Slideshare, Youtube of Flickr waarmee toch behoorlijk aan branding en dergelijke kan worden gedaan.
    Ik sluit me dus helemaal bij je verhaal aan Sjef!

    Beantwoorden
  5. Marianne

    Goed artikel Sjef. Ik sta er altijd van te kijken hoe weinig er op marketingopleidingen aandacht wordt geschonken aan online marketing. Het NIMA heeft bijvoorbeeld pas sinds vorig jaar in haar examenstof voor NIMA B een klein hoofdstukje gewijd aan online marketing. Onbegrijpelijk!

    Beantwoorden
  6. Sjef Kerkhofs

    @marco: Dat is eigenlijk nog veel erger ja. Wellicht dat die weer als excuus aan kunnen dragen dat ze weinig tijd hebben.

    @Marianne: danku danku. Wij gaan met StepFree meehelpen aan het opzetten van een Online marketing minor voor een van de grote hogescholen in Nederland.

    Beantwoorden
  7. Maarten

    Als ik om me heen kijk (4e jaars marketing studie), dan is er onder de studenten zeker vraag naar kennis over internetmarketing. Het is alleen voor de meeste nog niet tastbaar door gebrek aan lessen en eigen ervaring op dit gebied. Lessen zullen hier zeker bij helpen, maar zelf onderzoeken (en veel lezen) is denk net zo belangrijk. En dat vraagt veel motivatie, terwijl het niet hoeft (maar later wel zeker handig is).

    Als ik kijk naar wie er op de opleiding LinkedIn hebben, dan is dit inderdaad zeer beperkt. De personen die het hebben, kennen het ook meestal via hun stages of werk. Op school is er niemand die verteld dat het verstandig is om een account aan te maken. Zonde, want zo verlies je een netwerk waar de studenten in het bedrijfsleven veel aan kunnen hebben.

    Aan de andere kant is het natuurlijk ook een kans. Hoe minder mensen ergens kaas van hebben gegeten, deste meer vraag naar de personen die er wel kennis van hebben.

    Beantwoorden
  8. Robert van Veen

    @Sjef: Start deze minor in september en toevallig op een hogeschool in het zuiden des land?

    Beantwoorden
  9. Bas van de Haterd

    Tja, als auteur van personal brand.nl ben ik natuurlijk voor perosnal branding bij studenten. Het grappige is dat ik recent een 4e jaars studente sprak (HR, deeltijd) die haar baan te danken had aan haar Linkedin account. Ze was namelijk de enige sollicitante (starter) die er één had en dat gaf de doorslag.

    Zelf denk ik dat er nog een wereld te winnen is. Gisteren les gegeven aan master studenten, workshop personal branding. Wisten al heel veel (part-time docent die ze al had ‘verplicht’ te twitteren en bloggen), maar toch iedereen zeer geïnspireerd met zowel de mogelijkheden, maar vooral ook het nadenken over ‘wat wil ik nu eigenlijk’ en ‘waar onderscheid ik me mee’?

    Er is veel vraag naar bij studenten over nieuwe media. Maar je merkt dat er vervolgens heel weinig eigen actie op is als het niet op een bordje wordt aangeboden. De gelatenheid onder studenten, het totale gebrek aan passie en motivatie, stoort mij doorgaans heel erg. Als je je erin wilt verdiepen, doe dat dan! Er zijn gratis events genoeg waar je heen kan, de meeste ondernemers vinden het helemaal niet erg om een keer een uur met een student te praten, begin zelf met bloggen, kansen genoeg!

    Zelf leren denken is ook een kwestie van willen en gewoon doen.

    Beantwoorden
  10. Vincent Neve

    @Bas

    Precies! Ik weet nog heel goed dat jij in het tweede jaar van onze opleiding een lezing kwam geven. Toen met name over de ontwikkeling van blogs en al een stuk richting de invloed ervan op je uitstraling als student. Ik weet ook nog slechts een enkeling daar ook daadwerkelijk vervolg aan heeft gegeven. Verder is het vaak toch “het verhaal aanhoren” en snel weer weg.

    Wij merken zelf ook bij workshops en lezingen dat er gewoon weinig passie onder de studenten zit. Bij ondernemers is dat anders, die komen vaak met vragen over hoeveel tijd het kost, en waar ze moeten beginnen in die hele wirwar van online tools. Andere insteek dus, met in ieder geval de wil hier wel een passende aanpak in te vinden.

    Overigens kan ik me wel voorstellen dat je als student niet vanaf jaar 1 uit jezelf met personal branding bezig bent. Als opleiding kan je dit echter wel stimuleren, laat men bijvoorbeeld stageopdrachten via LinkedIn zoeken en zoals eerder aangegeven: integreer het online verhaal in het verloop van de opleiding.

    Beantwoorden
  11. Steven

    Goed stuk Sjef. Het goede aan je tips vind ik dat mensen in ieder geval bezig gaan met het bouwen aan hun Digitale Identiteit. In eerste instantie zonder dat ze dat door hebben, maar toch. Als je een LinkedIn account hebt, zul je in ieder geval de connecties verzamelen van mensen die je als connectie toevoegen, dat is al een begin van het netwerk. Je digitale identiteit moet nu eenmaal met je mee groeien, en als je daar nooit aan begonnen bent is het onmogelijk om met de knip van je vinger neer deze achterstand in te halen.

    Hartelijke groeten!
    Steven van Leeuwen
    http://www.peoplesplayground.nl

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.