Leestijd: ca. 8 minuten

De afgelopen dagen was ik samen met medebloggers Maurice en Sjef op The Next Web Conference 2010. Zoals we gewend zijn van TNW was er ruimschoots aandacht voor startups. Voor sommigen misschien wel iets té veel. In totaal mochten maar liefst 25 startups hun opwachting maken op het podium. Ieder kregen ze 5 minuten de tijd om hun startup te pitchen voor een selectie van grootmachten in de internetwereld en natuurlijk alle aanwezigen in de zaal. Startups maken de toekomst van het web is de filosofie. Maar is dat ook zo? Wat zeggen de winnaars over de toekomst van het internet? Welke kant gaat het op? Zijn dit de nieuwe Googles? Een analyse van de winnaars van dit jaar.

De Hoofdprijs – Next2News

De hoofdprijs gaat dit jaar naar Next2News, dat de online advertentiemarkt op zijn kop zet. Next2News maakt het mogelijk om jouw advertentie bij een specifiek artikel van jouw keuze te plaatsen. Als bedrijf kies je dus een nieuwsbericht uit, bijvoorbeeld één waarin jouw bedrijf genoemd wordt. Op Next2News kun je op trefwoord zoeken naar artikelen gepubliceerd op sites waarop je via Next2News kunt adverteren. Vervolgens upload je je advertentie en kies je hoe lang je hier wilt staan. Binnen no-time staat jouw advertentie bij het artikel waarmee jij geassocieerd wilt worden. Een hele laagdrempelige manier dus voor bedrijven om te adverteren en voor uitgevers om geld te verdienen. Pieter Voogt heeft hier overigens eerder al over geblogd op Bijgespijkerd. Een simpel, maar doeltreffend concept, wat voor alle betrokken partijen geld oplevert. Wat mij betreft een terechte winnaar.

De Publieksprijs & Beste B2C Concept – 22Tracks

De publieksprijs ging dit jaar naar publiekslieveling 22Tracks. Ze vielen zelfs twee keer in de ‘prijzen’, want 22Tracks had volgens de jury ook het Beste B2C concept. 22Tracks is een online jukebox bestaande uit 22 genres met in elke genre de 22 heetste nieuwe tracks van dit moment. De genres varieren van House tot Reggae, van Funk&Jazz tot Nederlandse HipHop. Deze tracks zijn uitgezocht door vooraanstaande DJ’s uit Amsterdam met verstand van een bepaald genre. De nummers kun je gratis streamen en kopen in iTunes. Niet bepaald 2.0 dus. Niks aanbevelingen van vrienden, nummers automatisch geselecteerd aan de hand van de voorkeuren van je sociale netwerk. Nee, gewoon oldskool adviezen van de experts. Het enige sociale is dat je kunt tweeten waar je naar luistert. Ook is het niet direct duidelijk hoe deze site nu geld gaat verdienen. 22Tracks is een geweldige tool om nieuwe muziek te vinden, maar wat mij betreft een onterechte winnaar op zo’n evenement.

Beste B2B Concept – Distimo

De prijs voor beste B2B Concept ging dit jaar naar Distimo, wat zich het beste laat omschrijven als Analytics voor App Stores. Op dit moment zijn er zo’n 30 verschillende App Stores, met allemaal hun eigen gebruikers. Steeds meer apps worden ontwikkeld voor verschillende platformen. Ontwikkelaars willen dus weten hoe hun app het in deze verschillende stores doet en ook wat apps van hun concurrenten doen. Dat kan met Distimo Monitor. Het tweede product van Distimo is Distimo Report, waarmee je inzicht krijgt in de trends in alle verschillende App Stores. Ideale informatie dus voor ontwikkelaars en eigenaren van apps om in de gaten te houden hoe hun apps in al deze verschillende app stores presteren en voor welk platform je het best kunt ontwikkelen.

Beste Mobiele Applicatie – Double Dutch

Double Dutch is het makkelijkst uit te leggen als een white label toepassing van Foursquare. Met Double Dutch kun je jouw eigen location based app maken. Als bedrijf, school, evenement of andere community kun je dus jouw eigen Foursquare maken. Wat Ning is voor Facebook, is Double Dutch voor Foursquare. Location based apps voor niches. Je kunt dus simpelweg inchecken op een bepaalde lokatie. Vervolgens kun je wat informatie bekijken, een foto maken of een review geven en zien waar andere gebruikers van die app zijn. Alleen kun je nu als bedrijf jouw app persoonlijk maken. Zo kun je bijvoorbeeld eigen beloningen instellen, of je eigen content over bepaalde lokaties bepalen en delen. Als school zou je een app kunnen maken met historische informatie over een bepaalde stad, waarbij je leerlingen een leerzame speurtocht kunnen maken langs verschillende lokaties. Ik denk dat dit echt een goede stap is om location based services van de geeks naar de massa te krijgen.

Beste Business Model – Peecho

Peecho is printen als een service. Vanaf je mobiel, vanaf een social network, vanaf een website of vanuit een spelletje kun je met Peecho van alles laten printen. Zo kun je bijvoorbeeld een gepersonaliseerde ansichtkaart vanaf je mobiel door Peecho laten printen en versturen. Of je zou vanuit Facebook een t-shirt met jouw tekst erop kunnen laten maken. Hyves zou bijvoorbeeld met Peecho gebruikers in staat kunnen stellen om een album te printen van de foto’s van jou en je vrienden. Peecho verleent de dienst, partners bedenken de oplossingen. Peecho is een van de weinige startups waarbij het business model direct duidelijk is, en daarom ook een duidelijke winnaar in deze categorie.

Beste Pitch – Rapportive

Bij veel startups heb je vaak moeite om het concept te snappen. Bij Rapportive was dit gelukkig niet het geval. Zij brengen widgets in je mailbox. Zij noemen het zelf een eenvoudig sociaal CRM systeem in je mailbox. Wat ze doen is het toevoegen van widgets met hierin waardevolle informatie over de contactpersonen waar je mee aan het mailen bent. Zo kun je bijvoorbeeld de Linkedin informatie bekijken om te zien waar iemand werkt en wat zijn CV is. Wat zijn zijn of haar laatste tweets of foto’s? Ook kun je bijvoorbeeld zelf een notitie toevoegen bij een contactpersoon. Op deze manier voeg je waardevolle context toe aan je mailomgeving en heb je meer informatie over de persoon met wie je aan het mailen bent. Een eenvoudige en simpele toepassing voor in je mailbox.

Conclusie

Het niveau van de startups vond ik lager dan vorig jaar. Er waren weinig écht vernieuwende concepten bij. Net als vorig jaar waren er dit jaar ook weer veel concepten die je berichten uit verschillende sociale netwerken en e-mailberichten samenbrengen in één applicatie, zoals MailSuite, Inbox2 en Pip.io. In tegenstelling tot vorig jaar zag je dit jaar wel veel startups die inspeelden op lokatie en mobiel gebruik. Zo waren er een aantal FourSquare look-a-likes, zoals Double Dutch, Feest.je of Submate, maar ook veel startups die een mobiele toepassing hebben die extra waarde bieden bovenop de online dienst, zoals SoGEO en Peecho. Het lijkt alsof we in een overgangsfase zitten. We beginnen de mogelijkheden van mobiel en lokatie een klein beetje te snappen, maar dit moet nog naar de massa. Op dit moment zijn het nog voornamelijk de geeks die warm worden van een swarm badge, maar de echte toepassingen die waarde toevoegen en problemen oplossen moeten nu bedacht gaan worden. Hopelijk zien we die volgend jaar op TheNextWeb Conference 2011.

Over de auteur

Thijs werkt bij Graydon Nederland als Product Manager en houdt hij zich bezig met het bedenken en ontwikkelen van nieuwe online en mobiele diensten en platformen.

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.