Ik heb weer een aantal posts op een rijtje gezet waarin de thema’s social media in learning, mobile learning en mobiele leerinstrumenten aan bod komen. Ze zijn in de afgelopen weken gepubliceerd.

Top Five Uses of Social Media in education
Dit is zeker niet het eerste artikel waarin het gebruik van social media onderwijs in positieve zin centraal staat. De reden dat ik dit artikel heb opgenomen in mijn lijst, is de aandacht voor het concept ‘flipping the classroom’. Dit betekent dat de les wordt opgenomen en buiten de klas wordt bekeken. In de klas doen leerlingen dan de dingen die ze normaal als huiswerk doen en leraren zijn dan begeleiders die de helpende hand bieden. Social media zijn goede hulpmiddelen voor deze flip.

Teaching and Learning: Using iPads in the Classroom
Auteur Ben Johnson (nee, niet die van de Olympische Spelen in 1988) schrijft regelmatig over de iPad in de klas en dit keer benadrukt hij met name de technische mogelijkheden van de iPad. Zijn idee is dat leerlingen tegenwoordig zoals hij het zegt. bodily-kinesthetic learners zijn. De bewegingssensoren van de iPad sluiten daar helemaal bij aan en maken het apparaat bijzonder aantrekkelijk voor leren. Hij noemt in dit artikel ook de apps die in dit kader handig zijn.

Look Mum – No Cables! iPad2 Mirroring In The Classroom
Ik ga hier zeker nog een keer een artikel aan wijden: de gouden combinatie van de iPad2 en AppleTV. Via Airplay kun je op een scherm laten zien wat je op de iPad aan het doen bent. Dus bijvoorbeeld alle bewegingen die je fysiek maakt, zie je vergroot voor je, zodat iedereen het meebeleeft. En allemaal draadloos. Deze optie biedt natuurlijk prachtige mogelijkheden voor onderwijs, en daar gaat dit artikel over, maar presentaties krijgen hiermee ook een nieuwe dimensie. Gaan we nog veel van horen.

Report: Schools Will Have More iPads Than Computers in Five Years
Wanneer je nog niets wist waarom de iPad zó onderwijsminded is, dan heb je aan dit artikel genoeg om het te weten. Mooi statement hierin is dat de het woord ‘tablet’ en ‘iPad’ synoniem zijn geworden. We kennen dat wel van een Spaatje bestellen en dan gewoon Chaudfontaine krijgen. Maar goed, vijf jaar is zo voorbij en wat hebben computers dan nog te betekenen?

100 Ways to Teach with Twitter
Deze moet je gewoon even bookmarken en dan heb je altijd toegang tot die, eigenlijk 110, vele mogelijkheden voor Twitter in leren. Het blijft opmerkelijk dat er in Nederland nog steeds zo weinig voorbeelden zijn. Als er wordt getwitterd, dan is het bijna altijd in lessen en colleges waarin social media centraal staan. Nog steeds een gemiste kans.

Pre-digital
Seth Godin behoeft geen introductie. Een van zijn recente artikelen heet Pre-digital. Aan de hand van een ziekenhuisbezoek maakt hij duidelijk dat vele instituten zoals ziekenhuizen, maar bijvoorbeeld ook scholen, pre-digital zijn en dat de opmerking: dit is een pre-digital place, wel de meest kritische is die je kunt maken. Hij voorziet grote veranderingen voor deze instituten. Goed statement van Godin.

Learn iOS Development for Free from Stanford at iTunes U
Hier komen social en iPad en leren toch mooi bij elkaar. Maak je eigen apps voor je iPad door online te leren bij Stanford en dan ook nog voor niets. Alles wordt gewoon met je gedeeld. Bijzonder om te lezen dat Stanford University in 2009 ook al een appcursus aanbood die toen in zeven weken 1 miljoen keer werd gedownload. Benieuwd of ze dat record gaan breken.

Over de auteur

Peter is marketeer, adviseur en auteur. Hij werkt voor Vergouwen Overduin, een groot bureau voor vaardigheidstrainingen, coaching en advies. Hij is auteur van de boeken Wat is nu eigenlijk het probleem? en Je iPad als mobiel kantoor.

Add Comment Register



Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.