Leestijd: ca. 9 minuten

Media and Entertainment aan de Hogeschool Breda), over de toekomst van zoekmachines.

Onlangs beloofde ik nog in “Zoekmachinemarketing trends 2008, had ik gelijk?” om mijn visie te geven op de trends in zoekmachinemarketing voor 2009.

Dat ga ik zeker nog uitgebreid doen, ook in de presentatie die ik ga geven op het Search Engine Strategies congres in Amsterdam volgende maand. Maar deze 7 vragen over de toekomst van zoekmachines zijn daartoe een mooie aanzet:

1. Huidige ontwikkelingen?

Welke ontwikkelingen bij zoekmachines zijn er momenteel die de manier van optimalisatie veranderen of beïnvloeden?

De belangrijkste ontwikkeling bij zoekmachines is wat mij betreft Blended Search, wat Google Universal Search noemt, waarbij andere soorten content naast tekst in de zoekresultaten worden geïntegreerd.

Blended Search

De focus in het optimaliseren voor zoekmachines moet dus – naast tekst, wat nog steeds de belangrijkste component is – nu uitgebreid worden naar andere soorten content, zoals video en afbeeldingen.

Deze verticale zoekmachines die middels Blended Search in de “hoofd-zoekmachine” worden geïntegreerd, hebben een andere index en algoritme. Het vereist dus ook kennis daarvan.

2. Toekomstige ontwikkelingen?

Welke andere toekomstige ontwikkelingen op het internet zullen van grote invloed zijn op zoekmachine optimalisatie en zoekmachine marketing? Gaat Universal search van grote invloed zijn op SEO?

Natuurlijk is Blended (Universal) Search ook belangrijk in de (nabije) toekomst, maar Blended Search is nu al van invloed op zoekmachine optimalisatie (SEO), wat ik daarom al bij de 1e vraag noemde onder de huidige ontwikkelingen.

Personalisatie zoekresultaten

Toekomstige ontwikkelingen die van grote invloed zijn op SEO zijn wat mij betreft samen te vatten onder personalisatie van de zoekresultaten. Zoekmachines zijn al actief op dit gebied, ook met de advertenties, maar dit zie ik nog veel verder gaan.

Zo verzamelt Google bijvoorbeeld al heel veel data via de iGoogle startpagina, Webgeschiedenis (naast zoekgeschiedenis ook surfgeschiedenis via de Google Toolbar) en nog maar te zwijgen over Google AdSense, Google Analytics, etc.

Social gedrag bepaalt relevantie

Nieuwe ontwikkelingen als Google SearchWiki, waarbij je als (ingelogde) zoeker kunt stemmen op zoekresultaten, gaan nog een stap verder. Combineer dit met OpenSocial, Android en Google Latitude en sociaal gedrag van mensen gaat een rol spelen in de rangschikking van zoekresultaten.

Op korte termijn zie ik deze personalisatie niet exploderen, mede vanwege privacy vraagstukken, maar vroeg of laat is dat van invloed op SEO.

3. Lokaal zoeken?

Lokaal zoeken komt steeds vaker voor bij het zoeken naar bedrijven, neem een ilocal of allebedrijvenin.nl. Gaat dit ook voor zoekmachines en zoekopdrachten gelden denkt u? Worden zoekopdrachten ook lokaal gericht?

Een groot gedeelte van alle zoekopdrachten (schattingen lopen op tot 60%) bevat een lokale component. Zoekopdrachten zijn in veel gevallen dus al lokaal gericht.

Het is de taak van een zoekmachine om een zo goed mogelijk antwoord op de zoekvraag te vinden. Bij een lokaal gerichte zoekopdracht is het dus terecht dat er lokale zoekresultaten worden getoond.

Blended Search en mobiel internet

Natuurlijk is hier ruimte voor initiatieven als iLocal, maar bijvoorbeeld Google heeft zelf ook een goede troef in handen met hun lokale index, beter bekend als Google Maps. Deze resultaten zie je dan ook veel terug als onderdeel van Blended Search.

‘Local search’ zie ik met name in combinatie met mobiel internet. Internetactiviteiten op een mobiel apparaat hebben namelijk altijd een lokale component. De combinatie van lokaal zoeken en mobiel wordt dus alleen maar belangrijker en waardevoller wat mij betreft.

4. Web 3.0 en zoekmachines?

Er wordt nu al veel gesproken over web 3.0, dit zou een inhouden dat er een internet ontstaat waar veel over de gebruiker bekend is en de informatie zich aanpast aan de gebruiker. Welke invloed zal Web 3.0 hebben op het zoekmachine gebruik en het optimaliseren?

Belangrijk hier is de definitie van web 3.0. Voor het gemak houd ik kort door de bocht het volgende aan:

  • Web 1.0 – het statische web (eenrichtingsverkeer)
  • Web 2.0 – het interactieve web (tweerichtingsverkeer, gebruikers ‘praten terug’)
  • Web 3.0 – het semantische web (tweerichtingsverkeer tussen webapplicaties)

Structureren van data

Bij web 3.0 gaat het in mijn definitie over standaarden van het structureren van data (semantiek), zodat data makkelijker en automatisch kan worden uitgewisseld tussen (web) applicaties.

In zoekmachine-land zet Yahoo hierin de eerste stappen met [URL=”http://developer.yahoo.com/searchmonkey/”]Yahoo SearchMonkey[/URL], waardoor je applicaties kunt bouwen die data bronnen met elkaar combineren.

Extra SEO mogelijkheden

Het zoekmachinegebruik zal er niet veel door veranderen denk ik. En dat is ook goed. Vergelijk het met Blended Search, waarbij de zoekresultaten worden verrijkt. Belangrijker blijft uiteraard relevantie van de zoekresultaten.

Voor SEO geeft dit extra mogelijkheden. Natuurlijk vereist dit ook extra kennis van web standaarden, maar ik zie het met name als kans om via nog meer manieren goed vindbaar te zijn.

5. Mobiel zoeken?

Tegenwoordig komen er steeds meer mobiele apparaten op de markt die beschikken over mobiel internet. Heeft dit nog invloed op de zoekmachines of hoe websites gevonden moeten worden?

Jazeker! Zoals ik al aangaf bij vraag 3, zie ik mobiel internet met name in combinatie met lokaal zoeken. Internetactiviteiten op een mobiel apparaat hebben namelijk altijd een lokale component.

De activiteit zoeken is al sterk verbonden aan een behoefte van een specifiek moment. Een zoekmachine geeft je direct antwoord op je zoekvraag van dat moment. Bij mobiel zoeken is dat alleen nog maar sterker.

Context is sleutel tot succes

De mobiele apparaten zijn niet echt geschikt – met name door de afmetingen – om eens lekker uitgebreid te gaan zoeken. Mobiel zoeken is dus nog sterker verbonden aan je behoefte van dat moment, wat voor een groot deel door je locatie wordt bepaald.

Zoekmachines zullen dus sterk moeten verbeteren in het anticiperen op de context waarin jij je bevindt als je mobiel zoekt.

Ook voor hoe websites vervolgens gevonden worden is het belangrijk om te anticiperen op de context waar een mobiele zoeker zich in bevindt. Dat is de uitdaging voor mobiele SEO.

6. Wie verslaat Google?

Google staat momenteel op eenzame hoogte als meest gebruikte zoekmachine. Denkt u dat er andere zoekmachines of ontwikkelingen zijn, die Google van haar troon kunnen stoten?

Google had de tijd en een grote gun-factor mee en heeft hier goed en slim gebruik van gemaakt. Google heeft deze positie serieus genomen en er slim en degelijk op doorgebouwd. Mede door het lanceren en integreren van veel fraaie, nuttige en bovenal gratis applicaties, heeft Google veel mensen aan zich gebonden.

Dat maakt Google sterk en zal de dominante positie voorlopig niet veranderen. Aan de andere kant krijgt Google het steeds moeilijker. De groeicijfers nemen af en het belang van aandeelhouders (lees: advertentie-inkomsten) lijkt steeds zwaarder te gaan wegen, wellicht tot boven het belang van de gebruikers, waar Google groot mee is geworden.

Voor Google zie ik 2 bedreigingen:

  1. Google zelf. Met het steeds groter, machtiger en logger worden van het bedrijf, verliest Google z’n charme, innovativiteit en bovenal vertrouwen van gebruikers.
  2. Een service die onze zoekvraag en intenties beter beantwoordt en begrijpt dan Google.

Op korte termijn zie ik echter geen van deze bedreigingen een serieuze vorm aannemen. Maar ook Google is in slechts enkele jaren groot geworden…

7. SEA of SEO?

Search Engine Advertising wordt steeds meer ingezet door bedrijven. Gaat het adverteren winnen van de normale website optimalisatie of blijven beiden onderdelen belangrijk?

Er wordt aanzienlijk meer besteed aan zoekmachine adverteren (SEA) dan aan SEO. Door de enorme groei aan de kant van zoekmachine adverteren nemen daar de prijzen per klik toe vanwege het veilingmodel wat hieraan ten grondslag ligt. Mede daardoor zie ik een toename van SEO bestedingen.

Beide onderdelen blijven in ieder geval belangrijk. Want uiteindelijk gaat het om het meest relevante antwoord na een zoekvraag. En of dit antwoord in het gesponsorde- of natuurlijke “antwoordenlijstje” staat, maakt dan in feite niet uit.

Over de auteur

Coen Jacobs

Coen is een creatief web- ontwikkelaar die zich vooral richt op WordPress ontwikkeling. Diteza is reeds zijn tweede zelfstandige onderneming.

3 reacties

  1. Vincent Neve

    Leuke post om te lezen Eduard, thnanks!

    Wat denk jij van pagerank… ik hoor links en rechts wel eens mensen in paniek raken dat de pagerank een keer gedaald is. Lijkt mij niet zo raar aangezien steeds meer algemeen bekend wordt op SEO gebied en 10 de max score blijft. Dan worden eisen nogal logischerwijs wat bijgesteld… soort inflatie van pagerank?

    Beantwoorden
  2. Eduard Blacquière

    @Vincent
    Dankje!

    PageRank was 10 jaar geleden de kern en het onderscheidend vermogen van Google, maar dat is al lang niet meer het geval.

    Aangezien PageRank eenvoudig te manipuleren bleek, is het gewicht van PageRank in het totale algoritme aanzienlijk verminderd (zoals bij elke factor die eenvoudig te manipuleren is gebeurt)

    PageRank is slechts 1 van circa 200 factoren waar Google naar kijkt. Mijn advies: vergeet PageRank en focus op kwalitatieve content die de moeite waard is om te delen. Dan komen de links vanzelf wel.

    Beantwoorden
  3. gyurka

    De focus op Pagerank lijkt me vooral passen in de trend dat men alles kwantificeerbaar wil maken. Uurtje factuurtje zie je soms ook weer heel vaak terug, ook gewoon op de werkvloer. Inzicht verkrijgen is mooi, maar vaak ligt de focus op het verkrijgen van cijfers en niet op de informatie die cijfers zouden moeten representeren.

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.