Leestijd: ca. 3 minuten

De werkloosheid in de eurozone heeft het hoogste punt bereikt in tien jaar. Shell ontslaat 5.000 man, DSB zet 2.000 man op straat en ING kondigt een inkrimping aan. Veel mensen zijn dus op zoek naar een baan en sollicitanten worden minder kieskeurig. Veel concurrentie op de arbeidsmarkt dus. De vraag is: hoe krijg je die baan?

Use the force. Gebruik de online tools om jezelf op de arbeidsmarkt te vestigen. Natuurlijk, het zal niet voor iedere functie opgaan, en ja, je moet ook iets kunnen, maar menig persoon zwemt toch in dezelfde school vissen en valt daartussen niet op.

Stap 1
Recht je rug, schoon je CV op, maak een paar goede foto’s van jezelf en schrijf op wat al je sterke en zwakke punten zijn. Schoon voor zover mogelijk je internetruimtes op. Haal dus de bezem door die leuke foto’s met je partner, dat verkleedfeest of die dronken avond, die schunnige krabbels en wat dies meer zij. Maak een selectie van die branches, bedrijven of banen die je wilt en begin het werkloze bestaan als marketeer van jezelf.

Stap 2
Check het product ‘jij’.
Hanteer daarvoor de basisregels van marketing:

  1. Wat wil de klant?
  2. Wat doen de concurrenten?
  3. Wat doen ‘wij’ beter? (service, product, bedrijfsvoering, time-to-market, …)

Stap 3
Waar is de markt? Zoek de juiste (sociale) media waar recruiters met jouw droombaan in hun portfolio naartoe gaan en vervang die uren dat je rondklikt op    Geenstijl of Nu.nl met ‘rondlopen’ op die markt.

En dan?

  • Begin een aantal AdWord-campagnes rondom jezelf.
  • Interlink tussen je posts, je interessante blogs, groups en online activiteiten.
  • Kijk actief in je netwerk rond en in de netwerken van je netwerk en probeer (toekomstige) collega’s te vinden in de bedrijven waar je wilt werken. Direct contact kan toch fungeren als een ‘kruiwagen’.
  • Schrijf je natuurlijk in op vacaturesites.
  • Volg of laat je volgen op Twitter en deel nuttige informatie.
  • Zet jezelf op YouTube en bewijs wat je kunt.

Vuistregel bij al het bovenstaande: maak nuttige, interessante, boeiende, leuke, in het oog springende content, het merk ‘jij’ blijft immers nog wel even bestaan.

Wees gerust als je online skills niet je-van-het zijn, je kunt heus nog eens ouderwets bellen, een sollicitatiebrief insturen of ergens op gesprek komen om te laten zien dat jij de juiste collega bent. Dat valt ook op!

Over de auteur

Sjoerd van Sprang is opgeleid als communicatiewetenschapper aan de UvA en is actief als PR-adviseur in de zakelijke dienstverlening bij Coebergh.

8 reacties

  1. Rob Cubbon

    Hi Sjoerd, I don’t speak Dutch but thank you for linking to my article about what to write in a blog. I hope your readers find it useful. Greets, Rob

    Beantwoorden
  2. Sjef Kerkhofs

    @Joram: AdWords kun je inzetten om binnen je vakgebied op te vallen. Ik kan bijvoorbeeld adverteren op ‘marketingtrainer’ of iets dergelijks als dat mijn expertise is

    Beantwoorden
  3. Ralf Fleuren

    interessante gedachte; een Adwords campagne voor jezelf. De vraag is alleen; zoeken de recruiters in Google naar mensen? Ik denk dat het in deze markt eerder andersom is; de medewerkers/sollicitanten moeten naar werkgevers zoeken…

    Beantwoorden
  4. Sjoerd van Sprang

    @Ralf & @ Joram:
    de gedachte achter AdWords is dat het mede ondersteunt in je zichtbaarheid op ‘de markt’. Dus als recruiter ben jij misschien niet zozeer op zoek naar mensen via google, maar zal je wel (bijv. binnen marketing) om de zoveel tijd op zoek zijn naar aan je vak/interesse gerelateerde onderwerpen. Als je zelf dan ‘omhoog komt’ op het moment dat die persoon zijn zoekresultaten krijgt, is dat weer een contactmoment met een juist persoon, of een bekende van een juist persoon.

    Beantwoorden
  5. Ralf Fleuren

    Jouw stelling is dus: mensen klikken in Adwords ook op advertenties die niets te maken hebben (of weinig) met de concrete zoekopdracht op dat moment, klopt dat?

    Kan je die stelling dan iets meer onderbouwen? Ik kan het me best een beetje voorstellen, maar ben er zonder onderbouwing toch weinig zeker van…

    Beantwoorden
  6. Sjoerd van Sprang

    @ralf
    Nee. Ik denk dat ik vrijwel nooit op een AdWord geklikt heb, maar ik kijk wel vrij regelmatig naar de ‘titel’, de korte omschrijving eronder en de link. Die zichtbaarheid kan al bijdragen aan bekendheid rondom het merk ‘Ralf Fleuren’.

    Beantwoorden
  7. Ralf Fleuren

    interessante kijk heb je op Adwords, ben jij bekend met onderzoeken die bevestigen dat Adwords bijdraagt aan bekendheid? Ik ben daar erg nieuwsgierig naar… Jij als academicus bent daar vast ook in geinteresseerd, toch?

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.