In dit artikel gaan we niet de discussie aan over de betekenis van “Social Media Marketing”. Het gaat er om dat je zo goed mogelijk deze media gebruikt binnen je marketingstrategie. Met dit artikel willen we je een handvat geven om deze sociale media nog effectiever in te zetten. Effectiever in de zin van “meer succes” met eventueel minder inspanningen.

 

Focus op enkele sociale media

In de praktijk laten we ons meeslepen door alle ontwikkelingen die er zijn. Om zogenaamd modern te zijn sluiten we onszelf, onze merken en onze organisatie aan op alle sociale media. Enerzijds is het belangrijk om te kijken of de klanten en doelgroep wel actief zijn op die sociale media. Anderzijds moet je goed kijken hoeveel werk al die media opleveren.
Het focussen op enkele sociale media betekent dat je deze media beter en vaak effectiever kunt inzetten. Bij enkele sociale media:

  • kun je daadwerkelijk alle mogelijkheden van die media benutten
  • heb je kennis en inzichten van dat medium
  • beschik je over de tijd om content te produceren
  • kun je reageren als mensen iets plaatsen of een reactie geven
  • ben je in staat om de beste invulling te geven van deze media in de customer journey

 

Plan de werkzaamheden

Je hebt gekozen voor een aantal sociale media. Je houdt je er ook aan.
Dan is het noodzakelijk om de werkzaamheden, gekoppeld aan de wijze waarop je de sociale media inzet, ook te plannen in de dagelijkse workflow. Je doet sociale media er niet zo maar even bij en ook niet in de avond op de bank. Zorg dat je de inzet van sociale media vanuit een professioneel perspectief benadert en blijft benaderen. Daarvoor is het nodig om:

  • per dag tijd vrij te maken voor reageren op berichten
  • per dag kijken naar anderen
  • dagelijks content plaatsen
  • periodiek planning maken en bijstellen

 

Zorg voor content

Vaak is content opnemen in een strategie een makkelijke stap. Het daadwerkelijk content produceren en ontwikkelen is een tweede stap. Het gaat om de planning en invulling van de activiteiten. Het is te kort door de bocht om dagelijks het contentvraagstuk op te lossen.

  • maak een duidelijke contentplanning
  • maak afspraken met contentleveranciers
  • denk aan de planning van de content en eventuele redactie
  • verdeel het plaatsen van content over een langere periode, bijstellen kan altijd
  • je kunt beter minder plaatsen waarbij de content kwalitatief wel goed is dan veel plaatsen van mindere content

 

Analyseer anderen

Neem ook met grote regelmaat de tijd om te kijken en analyseren hoe anderen sociale media inzetten en er in meerdere of mindere mate succesvol mee zijn. Die “anderen” zijn niet alleen concurrenten. Natuurlijk, die monitor je vanuit de business (denk aan #). Daarnaast kun je veel leren van juist andere partijen uit andere branches die mogelijk activiteiten op deze media ontwikkelen die je nog niet eerder hebt gezien laat staan zelf hebt meegenomen in je strategie.

 

Neem de tijd

Een sociale media strategie kost tijd. Bij het opzetten van een goede strategie met doelstellingen en KPI’s kun je gaan experimenteren. Als je dat doet met een planning, focus, contentplanning en een visie op ontwikkelingen, dan zul je merken dat het stap voor stap vooruit gaat. Implementatie van een sociale media strategie is niet even een actie uitrollen en dan het effect meteen zichtbaar kunnen maken. Gun jezelf voldoende tijd.

Experimenteren en “spelen” met de vele mogelijkheden die sociale media bieden moet ook je hobby zijn, je moet er plezier in hebben. Dan straal je dat uit naar je collega’s en je klanten.

één antwoord

  1. Vincent

    Herkenbaar! Vooral met het plannen en het bijhouden van de werkzaamheden heb ik nog wel eens moeilijkheden. Hebben jullie tips om dit te verbeteren? Of is dit gewoon betere discipline? 😉

    Thanks!

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.