Leestijd: ca. 3 minuten

Het zat er al even aan te komen, maar deze week heeft Google het Google Merchant Center opengesteld voor Nederlandse gebruikers. Via de functies van het Merchant Center kunnen webshop eigenaren hun producten uploaden naar Google, waardoor deze kunnen verschijnen in Google Shopping (ook wel bekend als Google Product Search in de VS en de UK) en in Google Product Advertenties, die nog niet in Nederland actief zijn.

Voor webshop eigenaren en e-tailers heeft Google Shopping zowel positieve als negatieve kanten. Doordat bij sommige zoekresultaten producten bovenaan verschijnen, verschuiven de organische resultaten een stukje naar beneden en krijgen deze dus minder aandacht van de gebruiker. Dit dienen zij dus te compenseren met een vermelding in de Google Shopping resultaten of met advertenties. Maar de mogelijkheid om via Google Shopping rechtstreeks gevonden te worden, in plaats van bijvoorbeeld via vergelijkingssites, heeft als voordeel dat je rechtstreeks zaken kunt doen met de consument, zonder dat je daar een vergelijkingssite of affiliate voor hoeft te betalen.

Voor affiliates is Google Shopping een ‘no-go-area’, alleen bedrijven die rechtstreeks kunnen leveren worden toegelaten tot het Merchant Center. De voorwaarden stellen daarnaast onder meer dat producten beschikbaar moeten zijn, dat er een prijs wordt genoemd en dat ook bepaalde producten zoals porno, drugs en medicijnen niet worden toegestaan. Services, veilingartikelen en items waarvoor periodiek moet worden betaald (zoals mobiele telefoons met abonnement), zijn eveneens uitgesloten. In de uitgebreide startersgids staat stap-voor-stap beschreven hoe je je producten kunt uploaden.

Uiteindelijk zal het ook in Nederland mogelijk zijn om Google Shopping te koppelen met Google AdWords, zodat uw producten ook in uw advertenties vertoond kunnen worden. Deze advertenties kunnen dan ook automatisch worden samengesteld aan de hand van de (actuele) gegevens uit de productfeed. In de VS experimenteert Google met Product Listing Ads, waarbij producten van verschillende aanbieders worden getoond binnen één advertentie. Google Shopping is met name gericht op producten, andere aanbieders van gestructureerde gegevens (zoals makelaars) kunnen er vooralsnog geen gebruik van maken.

In het Verenigd Koninkrijk worden gebruikers via Google Shopping al gewezen op winkels in de buurt die het bekeken product verkopen, zodat ook winkels die offline verkopen voordeel kunnen hebben bij deze dienst.

Over de auteur

Pieter Voogt is eigenaar van PauwR Internetmarketing, bureau voor o.a. Zoekmachinemarketing, Webanalytics en Social Media Marketing.

4 reacties

  1. Sander

    Om terug te komen in Google Shopping dient er een gegevensfeed (datafeed) aangeleverd te worden. Sommige webwinkelhouders weten niet hoe deze gemaakt of aangeleverd dient te worden.

    Met onze Crawl-IT oplossing kunnen wij, voor de webwinkelhouders die niet weten hoe ze een gegevensfeed (datafeed) aanleveren, een oplossing bieden: http://www.e-ss.nl/Oplossingen_crawler_google_shopping.aspx Dagelijks wordt de gegevensfeed op onze server ververst.

    Onze ervaring leert dat het wel enige tijd kan duren, voordat Google de gegevensfeed (datafeed) heeft verwerkt in Google Shopping.

    Beantwoorden
  2. Webshop Google

    Waar ik erg benieuwd naar ben is het effect van Google Shopping op de reguliere zoekresultaten.

    Geeft Google Shopping een voordeel in bv. Pagerank of een andere manier waardoor je vaker bovenaan komt te staan?

    En als ik hem dan door trek naar Google Recensies, geldt hiervoor hetzelfde?

    Beantwoorden
  3. Pieter Voogt

    @Webshop Google: Het effect zal met name een hogere doorklikratio zijn. Op de PageRank heeft dit geen effect. Voor Google Recensies geldt hetzelfde, het zoekresultaat valt beter op, waardoor er meer gebruikers op klikken.

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.