Content is een belangrijk onderdeel voor het succes van de cross media strategie. Content heeft echter ook een belangrijke rol in de organische vindbaarheid van de website. Natuurlijk moet de inhoud van de content inhoudelijk van goed niveau zijn, passen in de strategie, relevant zijn en consistent. De vorm waarin de inhoud wordt gegoten helpt ook bij de vindbaarheid. In dit artikel leggen we de nadruk op de vorm.

 

1. Bloggen

Door het bloggen is het mogelijk om het SEO resultaat snel zichtbaar te laten zijn. Daarnaast helpt de blog mee aan het vergoten van de merkautoriteit en verhoogt het de traffic naar de website.
Wat is dan een blog?
Vanuit redactioneel oogpunt is er verschil tussen een blog, artikel en ander inhoudelijk document. Voor een lezer van een blog is het verschil vaak niet te herleiden. Het gaat om inhoudelijke tekst die relevant is en past bij het onderwerp dat ik op de website verwacht.
Het beste resultaat ontstaat als de blog ook een daadwerkelijk onderdeel van de website is. Het CMS moet zo ingesteld staan dat ook met tags en keywords de organische vindbaarheid vergroot.

 

2. Afbeeldingen

Plaatjes op de website vergroten het SEO resultaat. Een plaatje kan een afbeelding zijn of een infographic, een foto en alles wat iets met een afbeelding te maken heeft.
Deze afbeeldingen deelbaar maken helpt ook bij de vindbaarheid.
De afbeeldingen moeten wel een relatie hebben met de inhoud van de website en het meest sterk is dan deze afbeelding te combineren met een goede kopregel.

 

3. Video

Bewegend beeld is een zeer sterke traffic generator en mede daardoor SEO instrument. Het viraal maken van bewegend beeld is een topic, denk aan de toename van het aantal vloggers. En deze vloggers zijn soms zeer succesvol.
Ook zien we bij meerdere webwinkels de ontwikkeling om handleiding in een video-boodschap om te zetten.
Het koppelen van de website aan een Youtube kanaal aan de website moet zeker mee genomen worden. Bij het produceren van een enkele video is het effect van het video-kanaal in het kader van de vindbaarheid kleiner.

 

4. Podcast

Door de ontwikkeling van internet-radio stijgt ook het gebruik van podcast meer. Het is niet de vorm van contentdistributie die het meest voor de hand ligt en de beste resultaten oplevert. Het helpt wel voor de vindbaarheid, of de klant er op zit te wachten is een tweede.

 

5. Slideshare

Het samenstellen van een presentatie en met een koppeling naar Slideshare aanbieden is een kansrijk middel voor het vergroten van de vindbaarheid.
Mogelijk zijn er binnen de organisatie collega’s die spreken op evenementen, zorg dat je de presentatie van hen mag delen via de eigen website en slideshare.
Je kunt ook een presentatie maken en via slideshare aanbieden waarin je het eigen verhaal vertelt.

 

6. Nieuwsbrief via email

Koppel de nieuwsbrief aan de website, plaats deze ook in de website voor het vergroten van de vindbaarheid. Door een goede toegevoegde waarde in de nieuwsbrief met een duidelijke call to action breng je de website weer meer in beeld.

 

7. Online onderzoek

Via externe aanbieders is het mogelijk om een onderzoek te starten onder je klanten via een online enquête. Vaak kun je dit onderzoek delen via de website, mail en sociale media waardoor meer mensen weer de weg naar de website vinden. Mede door deze online beweging stijgt de vindbaarheid.

 

8. Whitepapers

Het verschil van een blog met een whitepaper is vaak dat een blog zonder toegang te lezen is en een whitepaper een document is dat door het aan te vragen via een download gelezen kan worden. Deze download zorgt voor extra gegevens van en over klanten.
Ook hier geldt dat het delen via verschillende kanalen extra rumoer kan opleveren wat weer leidt tot betere vindbaarheid.

 

9. Infographic

Een infographic gebruiken als content heeft tot voordeel dat je verhalenderwijs de boodschap kunt vertellen in 1 overzicht. Wanneer in dit overzicht de juiste tags en keywords worden gebruikt stijgt de kans op SEO resultaat.
Denk ook aan de extra links die je kunt toevoegen en het inzetten van sociale media voor extra verspreiding.

 

Bonus – case studies

Bezoekers houden van case studies. Voorbeelden van uitwerking en toelichting op die uitwerking vinden mensen het leukst en meest interessant om te lezen.

Deze 9 + 1 tips helpen je om de vindbaarheid te vergroten met vormen van content.

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.