Leestijd: ca. 7 minuten

We roepen het allemaal, de content bepaalt de relatie met de klant. Content moet kwalitatief zijn, moet relevant zijn, moet aansluiten bij de behoeften van de klant. Dat betekent dat je wel vanuit dat perspectief naar de content en je publiek moet kijken.

In dit artikel laten we zien hoe je in 6 stappen de content zo kunt ontwikkelen dat deze content ook daadwerkelijk en substantieel bijdraagt aan het realiseren van de doelstellingen.

 

Stap 1 – de voorbereidingen

Vaak beginnen mensen meteen met schrijven en komt er een tekst tot stand. Vaak is dat dan “het op vanzelfsprekende manier letters combineren tot woorden en die op een bepaalde volgorde plaatsen waardoor het lijkt op een zin, de zinnen met elkaar vormen dan een tekst”. Of het dan leidt tot succes is een tweede. Er moet in die volgorde van woorden en zinnen wel een logische constructie en opbouw zitten.

  • zorg dat je weet wie je publiek is, wie gaat jouw artikel lezen en wat wil hij met het lezen van het artikel bereiken
  • op welk device en op welke wijze gaat de lezer de content lezen, dat vraag ook iets van de opbouw van de content
  • denk na over het onderwerp, ga niet klakkeloos schrijven, organiseer een brainstorm over het onderwerp, de elementen die in het artikel moeten en de wijze waarop de content wordt samengesteld
  • in een voorbereiding is het ook goed om te bepalen wat er niet in het artikel moet, iets ontwikkelen wordt ook gevormd door vaststellen wat je niet doet
  • verzamel onderzoeken en onderbouwing die je kunt gebruiken om de inhoud van je tekst te verstevigen

In deze fase leg je de basis voor de content die je gaat produceren. Eigenlijk ben je nog steeds niet aan het schrijven.

 

Stap 2 – de opzet

We weten nu waar we het wel en waar we het niet over gaan hebben. Dat betekent dat we een eerste idee op papier gaan zetten.

  • bepaal welk format je wilt gaan gebruiken, over het algemeen is het een tekstdocument als dit, mogelijk is een powerpoint een goed alternatief en dan zijn er natuurlijk veel digitale alternatieven, denk aan Canva of een infographic
  • stel een lijst samen met de belangrijkste punten die in het artikel moeten komen te staan; dit is de eerste grove outline van het artikel
  • vervolgens stel je in concept de eerste kopregels vast die in het artikel komen te staan
  • bepaal nu de volgorde en de logica van de kopregels en de belangrijkste punten die je wilt bespreken

Je eerste concept staat nu op hoofdlijn maar wel in een logische context.

 

Stap 3 – het eerste concept

Aan het eind van stap 2 is de basis gelegd voor het eerste concept. Nu gaat het er in stap 3 om dat je dit eerste concept op een creatieve manier verder invulling gaat geven.

  • in deze stap is het belangrijk om te kijken in hoeverre en op welke wijze je creatief kunt zijn binnen de kaders van het onderwerp van het artikel
  • hoe groter de originaliteit is hoe groter de kans is dat mensen het lezen, verzamel daarom mensen vanuit verschillend perspectief en kijk met hen naar de invulling van het concept
  • bedenk wel dat de lezer kwaliteit wil, het ene artikel is meer geschikt voor creativiteit dat een ander artikel; dat hangt mede samen met de input die je hebt verzameld bij de voorbereidingen voor het schrijven van het artikel

 

Stap 4 – herzien van het eerste concept

Het eerste concept geeft nu een duidelijker beeld. De eerste opzet is nu aangepast inmiddels en de creatieve elementen zijn toegevoegd. Nu gaat het er om dat het artikel zodanig aangepast wordt dat het alleen maar beter er van kan worden.

  • over het algemeen verander je hier 10 tot 20% van de inhoud van het artikel
    in deze stap verwijder je die content die geen relevante bijdrage heeft in het artikel en als zodanig geen toegevoegde waarde heeft, niet
  • relevante stukken tekst leiden de lezer af en zullen afhaken
  • het kan zijn dat er op sommige plekken, mede door het verwijderen van teksten, minder logica in de opbouw zit, deze opbouw moet er wel weer inkomen, zorg dus dat de tekst goed loopt

Het artikel is nu eigenlijk af. Voordat we gaan publiceren doorlopen we echter nog wel de volgende 2 stappen.

 

Stap 5 – het proeflezen van het artikel

Na de eerste 4 stappen hebben we het overgrote deel van het artikel af. Inmiddels zitten we als auteur zo diep in het artikel zelf dat we over zaken heen gaan lezen. Anderen betrekken en hen vragen het artikel te lezen is over het algemeen geen overbodige luxe, het levert een substantiële bijdrage aan de kwaliteit van de content.

  • controleer de spelling, de spelling controle functie in de verschillende tekstverwerkingsprogramma’s zijn niet altijd even betrouwbaar en secuur
  • in de snelheid van het schrijven kan het zijn dat er woorden zijn weg gelaten, in de praktijk merk je dat mensen er overheen lezen tenzij mensen het artikel voor het eerst lezen
  • zorg voor de juiste plaatsing van de punten en komma’s (en andere leestekens)
  • zorg voor een consistente en eenduidige structuur en opbouw van de tekst

Wanneer anderen de tekst lezen krijg je ook andere feedback zoals de leesbaarheid. Let op of het een functionele opmerking is of een opmerking betreffende smaak. In het laatste geval valt over smaak te twisten. Elke opmerking van een lezer is wel een opmerking die je ter harte moet nemen en uiteindelijk beslis je welke opmerkingen wel of niet een bijdrage leveren.

 

Stap 6 – afronden van het artikel

Tenslotte ga je het artikel afronden. Er zal altijd wel een opmerking geplaatst worden.

  • vraag een familielid nog 1 keer om een review op het artikel
  • herhaal de eerste 5 stappen zo vaak als nodig is

En dan publiceren.

Een artikel is nooit af. Er zijn altijd verbeteringen mogelijk op elke tekst. Het is aan jou om te bepalen wat goed genoeg is voor jouw doelgroep en jouw doelstelling. Vaak hanteer ik naast deze stappen ook de “50 – 20 – 30 – regel”. In de tijd die er is om een artikel te schrijven gebruik je 50% van de tijd om te verzamelen en inventariseren, 20% van de tijd om te schrijven en 30% van de tijd om te redigeren en optimaliseren van de tekst.

Over de auteur

Redactie Bijgespijkerd

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.