Leestijd: ca. 5 minuten

In het eerste deel is de basis gelegd door de online aanwezigheid van de startende ondernemer vast te leggen om vervolgens naar de content te kijken die via die online aanwezigheid gedeeld wordt. Het zijn de eerste stappen voor een startende ondernemer in het kader van de online aanwezigheid.

De andere 3 tips zijn de volgende.

 

Tip 3 – het actief online zijn

Nadat de basis is gelegd door het bepalen van de online aanwezigheid en het invullen van de content is het nu de tijd om online actief te worden.

  • zoekmachinemarketing
    – zoekmachinemarketing bestaat eigenlijk uit twee belangrijke aspecten, SEO en SEA (search engine optimazation & search engine advertising)
    – seo omvat de organische vindbaarheid, deze is belangrijk als mensen via Google zoeken; de organische vindbaarheid wordt door vele factoren bepaald, belangrijkste zijn de opbouw van de website, het design en de content
  • adverteren
    – door gebruik te maken van online advertising is het mogelijk om vaker onder de aandacht te komen van de doelgroep
    – online advertising kan via de sociale media en diverse websites; via sociale media kan zeer goed targeting worden gebruikt (heel gericht de doelgroep benaderen)
    – via online advertising is het mogelijk om te betalen via een bedrag per click, daarmee is het mogelijk om het budget voor advertenties te beheersen op basis van resultaten
    – online advertising kan ook worden gekoppeld aan bezoek op je website, met de technische mogelijkheden is het redelijk eenvoudig om mensen daarna jouw advertentie te laten zien op andere website die zij gaan bezoeken na bij jou geweest te zijn (dit is retargeting)
  • video marketing
    – het gebruik maken van bewegend beeld in de content is een goede aandachtstrekker; mensen kijken steeds meer en vaker naar bewegend beeld, korte video’s die snel toelichten wat er speelt
    – het inzetten van video helpt ook zeker bij het vergroten van de resultaten van SEO
    – bij het inzetten van video op structurele basis is het aan te raden een account via Youtube aan te maken om daarna de films daar te plaatsen met een koppeling naar de eigen website

 

Tip 4 – meten is weten

Bij het opbouwen van de online aanwezigheid en het investeren in online adverteren is het ook belangrijk om te meten. Op basis van de metingen en de daaruit voortkomende resultaten is het mogelijk om de activiteiten bij te sturen.

  • google analytics
    – de basis voor elke website, het is gratis te gebruiken en geeft zeker inzicht in de bezoeken en ontwikkelingen online op je website
    – denk aan herkomst van de traffic, bezoekersaantallen, duur van het bezoek en de bezochte pagina’s
  • google webmaster tools
    – deze tools helpen bij het verbeteren van de seo resultaten
  • tracking van de website
    – het gedrag van mensen op de website wijkt regelmatig af van de routing die we zelf hadden bedacht
    – tools als eye-tracking of mouse-tracking geven duidelijk inzicht in de wijze waarop de bezoeker zich gedraagt op de website
  • social analytics
    – meet de resultaten op de verschillende sociale media
    – monitor de gedragingen van de mensen op de sociale media
    – dat kan ook breder zijn dan alleen de eigen pagina’s

 

Tip 5 – ontwikkel campagnes

De online aanwezigheid is er, de content staat, er zijn online activiteiten om mensen naar de website te trekken en we meten onze inspanningen. Dan is het starten van andere campagnes belangrijk om onze aanwezigheid als ondernemer te verstevigen.

  • email marketing
    – het verzamelen van email adressen is vaak het gemakkelijkst te realiseren, denk aan het opstarten van een nieuwsbrief waar je bezoekers op attendeert
    – een email strategie helpt bij het onderhouden van de contacten met de klanten en potentiële klanten; het is ook vaak een kostenvriendelijke campagne
  • verzamel informatie
    – door mensen die je volgen of bezoeken te vragen om extra informatie of het vastleggen van de gedragingen online, ontstaat steeds meer inzicht in de klant en het gedrag waar je weer op kunt inspelen

Het zijn 5 tips die je kunt gebruiken als startend ondernemer. Zonder teveel financiële inspanningen zijn deze 5 tips in gebruik te nemen. Het vormt met elkaar wel het fundament om het succes te bouwen en te kunnen onderhouden. Later inspringen op deze 5 tips of er in het begin gewoon niet aan gedacht te hebben, kost extra geld en extra inspanning. “Bezint eer gij begint.”

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.