Leestijd: ca. 4 minuten

Zit jouw bedrijf op TikTok? Ongeveer 50% van de merken maakt nog geen gebruik van het platform. In dit artikel geven we een overzicht van de trends op TikTok, hoe je ze vindt op het platform en hoe je aan kunt sluiten bij deze trends.

Wat zijn TikTok Trends?

Trend 1: Toename aantal aanwezige bedrijven

Lange tijd namen bedrijven TikTok niet serieus. Ze zagen het als een platform voor Gen-Z om korte, grappige video’s te maken. Maar dat verandert. Het is zelfs het meest effectieve sociale mediaplatform achter Instagram, FB en YouTube. Daarmee loopt het voor op gevestigde platforms als Twitter en Pinterest.

Met TikTok kun je een community opbouwen. De beste merken op TikTok zijn degenen die samenwerken met gebruikers. Hoewel gebruikers vaak in eerste instantie voor de grappige video’s gaan, blijven ze voor de authenticiteit en community building, mooie pijlers voor merkloyaliteit.

Trend 2: Gebruikers consumeren minder van andere content

Uit onderzoek blijkt dat gebruikers op TikTok zich bezig houden met de content op het platform, zonder andere afleidingen. Zo luisteren ze minder podcasts en kijken ze minder tv. Een mooie kans dus om te profiteren van de aandacht van je publiek en meer betrokkenheid te stimuleren.

Trend 3: Geluiden zijn belangrijker dan hashtags

Op geen enkel ander social media platform speelt geluid zo’n grote rol: 88% van de mensen op TikTok meldt dat het geluid op het platform centraal staat in de algehele app-ervaring. Daarbij doen vooral vrolijke nummers het goed, zo blijkt uit uit het TikTok Brand Marketing Report van Invideo 

Hoe vind je TikTok-trends?

Tip 1: Discover

Ga naar het tabblad ‘Discover. Hier kun je door populaire geluiden, hashtags en onderwerpen bladeren, samen met een voorbeeld van de beste video’s in de categorie. Je krijgt ook inzicht in welke trends stijgen en dalen.

Tip 2: For You

TikTok’s ‘For You’ -pagina lijkt op de Explore-pagina van Instagram. Het ziet er voor elke gebruiker anders uit op basis van de inhoud waarmee ze het meest bezig zijn. Zo zie je ook wat trending topics zijn.

Als een video honderdduizenden likes of weergaven heeft, is het de moeite waard om te zien of deze gerelateerd is aan een bepaalde trend en welk geluid er is gebruikt.

Tip 3: Search

Voordat je in de zoekbalk begint te typen, vult TikTok voorgestelde zoekopdrachten automatisch in op basis van trending onderwerpen.

Het enige dat je hoeft te doen, is vervolgens op relevante zoekopdrachten klikken en zien welke video’s er rond deze onderwerpen zijn gemaakt.

Tip 4: #TrendAlert

Er zijn veel gebruikers die willen achterhalen welke trends er op TikTok zijn. Volg hen of de hashtag #TrendAlert.

Hoe sluit je aan bij de TikTok Trends?

Tip 1: Wees er snel bij

Trends komen en gaan snel. Zorg dat je de boot niet mist. Zodra je een TikTok-trend identificeert waaraan je wilt deelnemen, begin je te brainstormen over enkele ideeën. Je hebt niet veel nodig, zorg vooral dat je authentiek bent.

Tip 2: Maak herkenbare content

Op TikTok heb je slechts drie minuten om indruk te maken, maar een groot deel van de video’s die viraal gaan, zijn 30 seconden of minder. Dus: je hebt maar heel weinig tijd om indruk te maken. Advies: maak herkenbare content. Denk na over de uitdagingen waarmee je publiek dagelijks wordt geconfronteerd. Dat is een geweldige plek om inspiratie op te doen. Kijk ook wat je concurrenten doen.

Tip 3: Spring niet in op elke trend

Elke dag is er een nieuwe TikTok-trend. Niet elke trend is de moeite waard om mee te doen of past ook bij je merk. Vermijd deelname aan trends lang nadat ze hun piek hebben bereikt. Op dat moment kunnen gebruikers over de trend heen zijn en deze actief vermijden.

Tip: Wil jij de social media optimaal inzetten in je marketingstrategie? Dan is de opleiding Social Media echt iets voor jou!

  • Tijdens de opleiding leer je de laatste trends, ontwikkelingen en inzichten op het gebied van social media.
  • Ook maak je een social media plan, direct geschikt voor implementatie in je eigen organisatie.

Lees meer over deze opleiding ►

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.