Leestijd: ca. 4 minuten

We hebben het altijd wel over ‘consumenten in social networks’….maar weinig wordt bekend en geschreven over de ‘medewerkers binnen bedrijfsnetwerken’. Consumenten delen volop informatie, waarom blijkt dit voor veel bedrijven en medewerkers dan toch zo lastig?

‘ We hebben veel geïnvesteerd in een intranet, maar het werkt niet’ is een veelgehoorde klacht van bedrijven. Uit wetenschappelijke onderzoeken blijkt dat die klacht veroorzaakt wordt door een aantal factoren:

  • Lack of time: medewerkers zeggen vaak te weinig tijd te hebben voor het interacteren in een intern netwerk.
  • Unwillingness to share knowledge: onze kennis willen we graag voor onszelf houden, waarom zou ik mijn kennis weggeven…wat staat er tegenover? Ik ken de ontvanger vrijwel niet, waarom zou ik hem of haar mijn kennis aanbieden? Kennis delen doe je in een sociale context, met mensen waarmee je iets hebt. Wanneer plots de hele organisatie kan meekijken en je de ontvangers niet kent is dat een grote drempel.
  • Lack of trust in solutions: veel medewerkers schijnen toch nog steeds te denken dat dergelijke systemen niet werken, en er geen oplossing gevonden zal worden.
  • Doubts about creativity: veel medewerkers voldoen aan de nuchtere Hollandse opvatting ‘doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg’ en durven dus niet goed in te zien dat ze ergens ontzettend goed in zijn. Ze denken niet creatief genoeg te zijn, en met domme suggesties te komen.

Andere minder wetenschappelijke redenen kunnen zijn:

  • Het intranet is een idee van de technische afdeling, en wordt door de medewerkers niet of slecht begrepen.
  • Er zijn door het bedrijf geen juiste doelstellingen geformuleerd en/of incentives (beloningen) aan participatie in het systeem gehangen.

Het sociaal gaan van interne netwerken is dan ook niet voor niks een van mijn trends voor de komende jaren, aangezien ik denk dat dit DE stap kan zijn naar het ‘actief’ maken van de interne netwerken! Denk bijvoorbeeld eens aan interne weblogs, en echte sociale aspecten…..je zult zien dat het netwerk eindelijk gaat draaien. Waar vooral veel gesproken wordt over de kracht van Sociale media binnen de marketingcommunicatie (terecht overigens!), kan dit weleens de stille kracht voor ondernemingen worden. Niet extern dus, maar intern! Een onderzoek van AT&T eind 2008 liet tevens zien dat 65% van de medewerkers die daadwerkelijk te maken heeft met  interne sociale netwerken aangeeft efficiënter te werken door participatie in het netwerk. Vol interesse ga ik de komende jaren deze trend in de gaten proberen te houden….voor nu sluit ik graag af met enkele praktische tips voor als je zelf wilt beginnen met een intern netwerk dat WEL succesvol gaat zijn.

  • Benadruk ‘incentives’ (beloningen) voor iedereen. Wat hebben je medewerkers er aan?
  • Maak specifieke doelstellingen (SMART)…is dat puur kennisdeling en/of kostenbesparing, of moet het ook de interne sfeer en cultuur verhogen?
  • Maak je interne kennisplatform interactief en sociaal, middels interne blogs, profielmogelijkheden enz.
  • Geef medewerkers de mogelijkheid groepjes binnen het platform te vormen. Dit geeft hen minder het idee dat ze bekeken worden door de ‘big brother’, in dit geval de organisatie.
  • Maak het voor de medewerkers mogelijk echt de personen te leren kennen waarmee ze kennis delen. Een kennisplatform is vooral geschikt voor het delen van zogenaamde ‘Tacit knowledge’ waarbij uitleg en context van groot belang zijn. Dit soort kennis delen mensen niet met vreemden!

Foto door: personeelnet

Over de auteur

Sjef is social media strateeg. Hij is Commercieel Directeur en DGA bij DailyDialogues en is oprichter van Bijgespijkerd.

8 reacties

  1. Tim van Letht

    Je geeft nu aan hoe je ervoor kunt zorgen dat je intranet wél een succes wordt, maar daar zit nog een vraag voor: is een intranet wel nodig? Een veelgemaakte fout die je ziet bij de inzet van sociale netwerken is dat het helemaal niet de oplossing is voor het communicatieprobleem. Zo is een community alleen een community als er ook een echte binding is. Slaagt een community niet dat heb je misschien wel een cultuurprobleem binnen je organisatie, dat is heel wat anders dan alleen gebrek aan motivatie om bij te dragen.

    Over bijdrages gesproken, ook redelijk overgewaardeerd binnen organisaties. Het is een utopie om te denken dat 90% van je medewerkers actief bijdragen levert aan een intranet.

    Beantwoorden
  2. Coen Sanderink

    @Tim Een intranet is wel degelijk zeer bruikbaar in kennis intensieve organisaties. Binnen een bedrijf is altijd een vorm van binding, de vraag is of een digitale community daaraan bijdraagt. In mijn optiek is een community (als een social netwerk) zeer nuttig om kennisdeling tussen medewerkers te bevoordelen. Door kennis aan een profiel (medewerker) te koppelen krijg je ook een beloning systeem omdat deze persoon zich gewaardeerd wordt.

    Beantwoorden
  3. Tim van Letht

    @Coen: True, een intranet is bruikbaar in kennis intensieve organisaties, nuttig om kennis te delen tussen medewerkers etc. Maar dat gaat opnieuw voorbij aan de eerste vraag die je jezelf moet stellen: is het nodig?
    Ik ben ervan overtuigd dat er heel veel sociale netwerken binnen organisaties zijn die alles behalve sociaal zijn. Binnen teams wordt vaak al kennis gedeeld vanwege het feit dat ze bij elkaar op een zelfde afdeling werken. De behoefte moet er wel zijn om ook via een intranet die kennis te delen.

    Begrijp me niet verkeerd, ik ben voor sociale netwerken binnen organisaties. Maar heb zelf al vaker meegemaakt dat het niet de oplossing is van het daadwerkelijke probleem!

    Beantwoorden
  4. Coen Sanderink

    @Tim We zitten op dezelfde lijn 😉 Een community is een middel en geen doel op zich.

    Beantwoorden
  5. Jolante van Hemert

    Natuurlijk is een intranet waardevol, het moet alleen van het stoffige imago af, De naam intranet is op zich al besmet, doet denken aan een smoelenboek wat na de lancering nooit meer ge-updated word. In het lijstje tips voor succesvol intern netwerken via online hoort volgens mij bovenaan: het inzetten van de ‘connectors’ binnen de organisatie. Mensen die de verbindende schakel zijn tussen de verschillende disciplines en herkennen welke personen met elkaar in contact zouden moeten komen. Die veel binding hebben met het bedrijf en oprecht enthousiast zijn over het potentieel wat hiermee naar de oppervlakte gebracht kan worden!

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.