Leestijd: ca. 5 minuten

Tegenwoordig is een sociale media campagne niet meer weg te denken uit een marketingstrategie. Bereik vergroten, engagement, traffic naar website en crowdmarketing zijn een aantal doelen die we daarbij zouden willen bereiken.

Toch willen we soms te veel en te snel en verwachten we onmogelijke resultaten. Soms wordt een social media campagne ook wel ingezet als laatste redmiddel, het kost weinig en we bereiken veel mensen. Vaak zijn dat zelfs de minst succesvolle campagnes. Hier een aantal tips die je helpen om een campagne een grotere kans van slagen te geven.

 

Het kost wel tijd

Social media inzetten en daar echt succes mee krijgen vraag om een langere termijn verwachting bij de marketeer. Het bereik of de engagement bijvoorbeeld worden echt pas later bereikt en niet op korte termijn. Het gaat om een commitment met mensen. En bij commitment met mensen hebben we het over vertrouwen, betrokkenheid en aandacht. Dat geef je als marketeer niet snel en als klant ben je ook op je hoede.Neem een sociale media strategie zeker mee in je algemene strategie, echter verwacht niet op heel korte termijn een groot succes, temper de verwachtingen.

 

Gebruik beeldmateriaal

In sociale media is vaak te veel tekst. Afbeeldingen zoals foto’s zijn zeker aan te raden. Bewegend beeld trekt nog meer de aandacht. Maak er gebruik van en gebruik dan ook die media die het meest door je bezoeker en volger wordt gewaardeerd. Meet ook het gebruik daarom van de afbeeldingen en filmmateriaal.

 

Wees relevant

Het wordt ook wel de “food-porn” genoemd. Er wordt zoveel materiaal geplaatst waar mensen niet op zitten te wachten. Daarmee zeggen we dat je het niet meer moet plaatsen, zeker in de huidige tijd is het verkrijgen van vertrouwen gebaseerd op prive achtige activiteiten. Maar overdaad schaadt.
Plaats daarom voor minimaal 80% relevante content voor je volgers. Vraag het aan de volgers of zij het als relevant ervaren. Soms is zelfs niets plaatsen beter dan onzin plaatsen om maar iets geplaatst te hebben.

 

Het gaat om de kwaliteit

De mensen clicken, zappen, browsen en grazen als nooit tevoren. De hoeveelheid beschikbare informatie online neemt alleen maar toe, op Youtube wordt per minuut ongeveer 80 tot 100 uur beeldmateriaal geplaatst. Dan voor ons de taak om die content te plaatsen die enerzijds relevant is (vorige punt) en anderzijds bijdraagt in de kwaliteit van de content die de lezer ontvangt.

 

Zorg dat je zelf actueel bent

Dat klinkt vreemd maar het volgende speelt:

  • zorg dat je uniek, mensen vervelen zich snel en je zult dus unieke inhoud moeten leveren
  • wees up-to-date, dat geldt zowel voor de inhoud alsook voor het toepassen van de mogelijkheden die de sociale media bieden

 

Luisteren

Het belangrijkste element voor een succesvolle interactie is het luisteren. Natuurlijk moet je zelf de inhoud opstarten. Luisteren naar de klant vraagt echter iets van de marketeer. Blijf niet ongegeneerd content produceren en plaatsen. Kijk naar de reacties, meet de resultaten en volg de resultaten die aansluiten bij je doelstellingen. Dan ben je aan het luisteren en kun je effectief reageren.

 

Koester volgers

Laat volgers niet zomaar volgers zijn. Dat gebeurt al bij zo veel marketeers die het merk, product of bedrijf via sociale media onder de aandacht willen brengen. Beantwoord vragen zoveel mogelijk op individuele basis, monitor reacties en speel in op die reacties. Maak er een omgeving van waar de volgers zich thuis voelen en gehoord voelen. Het is immers een sociaal medium en geen zendstation.

 

Wees professioneel

Er gebeurt veel op sociale media en er kan veel gebeuren. Dat schrikt mensen soms af om sociale media in te zetten. Het kan juist ook een mogelijkheid zijn om een reactie op professionele wijze terug te geven. Klanten en volgers zullen ongetwijfeld wel eens ontevreden zijn over een product of een dienst. Daarvoor kan het zijn dat ze sociale media gebruiken. Daar op professionele wijze op reageren laat mensen zien dat je het accepteert dat het niet altijd goed gaat maar er wel bij klachten, vragen of opmerkingen op de juiste manier op ingaat. Toon empathie en los het probleem of vraag voor de klant op.

 

Bouw een relatie

Sociale media vraagt om een sociale aanpak. In een sociale benadering van mensen komen relaties voort. En dat is juist wat je met je klanten wilt. Op termijn levert een relatie meer rendement op dan alleen maar op korte termijn acties ondernemen.

Het is nog al wat waar je op moet letten bij een sociale strategie. Toch zul je merken dat bij het oppakken van een campagne op een gestructureerde manier het meer oplevert. En zelfs sneller dan je denkt.

Tenslotte:

Heb er lol in
Als je er geen lol in hebt maar doet omdat het moet, stop er dan mee. De lol straal je uit in de berichten en conversaties op sociale media. Dat levert ook een significante bijdrage op voor succes.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.