Leestijd: ca. 3 minuten

Dat zijn een aantal van de vele conclusies uit het onderzoek dat wij bij Pondres Social Marketing eind vorig jaar en begin dit jaar hebben uitgevoerd samen met onderzoeksbureau MWM2. De resultaten van dit onderzoek zijn inmiddels geanalyseerd en geven een krachtig beeld over de stand van zaken van social media binnen het Nederlandse bedrijfsleven (van klein tot groot) en de ontwikkelingen in 2011.

Aan ons onderzoek hebben 268 bedrijven deelgenomen. De enquête is verspreid op diverse weblogs, via DDMA en onder klanten van Pondres. Dit heeft onder andere geleid tot de volgende conclusies:

  • In 2010 gebruikte 76.1% van de marketeers social media binnen de organisatie, in 2011 is dat 78.1%.
  • Twitter, Linkedin, Facebook en Youtube zijn de meest gebruikte kanalen voor 2011, Hyves zakt uit de Top-5, ondanks haar nog altijd grootste bereik in Nederland.
  • Het gebrek aan kennis van social media en interne capaciteit om inspanningen uit te voeren, worden als voornaamste drempels benoemd voor het inzetten van social media.
  • Social media strategie wordt een belangrijke troef in 2011. Van de bedrijven die in 2010 nog geen strategie hadden, wil 67% die in 2011 gaan ontwikkelen.
  • Bijna de helft van de bedrijven meet de resultaten van social media niet. De belangrijkste reden hiervoor is dat men niet weet hoe de inspanningen gemeten kunnen worden. Men opereert dus vaak op gevoel en zonder structurele resultaatdoelstellingen.
  • 81% van bedrijven geeft (ondanks dat een deel de resultaten niet meet) aan dat de resultaten van social media ‘volgens verwachting’ of ‘boven verwachting’ zijn.
  • Nog maar een klein percentage bedrijven gebruikt externe adviseurs voor social media werkzaamheden. In 2011 groeit dit percentage tot 22%, waarbij het meest wordt gekozen voor een specialistisch social media bureau.
  • De marketingafdeling is meestal verantwoordelijk voor social media, maar dit verschilt erg naar rato van het formaat van de organisatie. Bij kleine bedrijven is management vaak verantwoordelijk, bij grote bedrijven ook regelmatig de klantenservice.
  • De budgetten voor social media zijn nog altijd relatief laag, zeker bij kleine bedrijven. Ook in 2011 zijn hierin geen grote verschuivingen zichtbaar. Wel gaan met name middelgrote bedrijven meer in social media investeren in 2011, en daalt het percentage dat niet in social media investeert.

Nieuwsgierig geworden door de resultaten? Indien je de ins en outs van het onderzoek nader wilt bekijken, is het totale rapport (37 pagina’s) gratis aan te vragen op http://smo2011.pondres.nl.

Over de auteur

Sjef is social media strateeg. Hij is Commercieel Directeur en DGA bij DailyDialogues en is oprichter van Bijgespijkerd.

7 reacties

  1. Bram Koster
    Bram Koster

    Hoi Sjef, leuke cijfers. Je schrijft: “Bijna de helft van de bedrijven meet de resultaten van social media niet.” Ik neem aan dat het hierbij gaat om de helft van het aantal bedrijven dat social media inzet? Dus 47% van de 78,1%?

    Beantwoorden
  2. Sjef Kerkhofs

    Hey Bram. Dank! Je veronderstelling is juist. Van de 268 respondenten, gebruiken 204 social media. Daarvan meet ‘slechts’ 47% de resultaten.

    Beantwoorden
  3. Maarten

    Beste Sjef,

    Een erg leuk artikel om te lezen. En ook zeker om over door te lezen alleen kan ik via de link niet het document te pakken krijgen.

    Is er een andere link voor te vinden?

    Bedankt alvast!

    Maarten

    Beantwoorden
  4. Robert Aalbers

    Beste Sjef,

    ik wilde graag het complete onderzoek eens lezen voor een project op school alleen de link werkt niet meer.

    zou u hem toe kunnen zenden aan mij?

    Met vriendelijke groet,

    Robert Aalbers

    Beantwoorden
  5. Camille

    Beste Sjef,

    Ik wil ook graag het complete onderzoek doorlezen voor een onderzoek waarmee ik bezig ben voor mijn opleiding. Zou je deze naar me kunnen opsturen?

    Met vriendelijke groet,
    Camille

    Beantwoorden
  6. Marijn

    Beste Sjef,

    voor mijn onderzoek voor mijn school project zou ik graag het hele artikel willen lezen. Maar de link werkt niet meer.

    Zou u deze naar me toe kunnen sturen?

    Met vriendelijke groet,
    Marijn

    Beantwoorden
  7. Lisette

    Beste Sjef,

    Zoals vele voor mij zou ik ook graag het onderzoek willen lezen voor mijn afstudeeronderzoek. Is dit nog beschikbaar en zo ja, zou u het mij toe willen zenden?

    Bij voorbaat dank,

    Lisette Kauwenberg

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.