Online influencers zijn voor de marketeer wat culinaire recensenten zijn voor een restaurant. Je weet dat ze er zijn en dat ze een grote invloed kunnen hebben op hoe er over je gedacht wordt. Maar wie zijn het hoe kun je ze bereiken?

Grote kans dat je het niet weet. Volgens onderzoek van LEWIS PR worden deze invloedrijke bloggers en twitteraars door twee op de drie marketeers gezien als belangrijke doelgroep op social media. Iets meer dan de helft weet echter niet wie het zijn. Een even grote groep probeert toch om online influencers te bereiken. Dat betekent dat een deel maar wat aanmoddert: niet weten wie het zijn, maar ze wel proberen te beïnvloeden.

Hoe je ze dan wel vindt? Zes tips uit de praktijk.

1. Doe mee

Als je wilt weten wie in jouw vakgebied online de tongen losmaakt, duik er dan in. Het is onmogelijk om erachter te komen welke twitteraar er voor jou toe doet, als je niet zelf een actieve account hebt. Je weet pas welke LinkedIn-groep het meeste effect heeft als je zelf lid wordt en regelmatig gaat kijken. Dat vereist concentratie en geduld.

2. Bloggers vinden

Er bestaan verschillende tools om blogs te zoeken, waaronder Technorati, IceRocket en BlogSearchengine.org. Technorati geeft ook meteen een autoriteit aan de blogs, net als Google Pagerank. Voor al deze tools geldt: staar je niet blind op de resultaten. Met name in het Nederlands is het blijkbaar moeilijk het onderscheid te maken tussen een blog en een journalistiek medium. Houd daarom zelf een blog een tijdje in de gaten om te zien hoe vaak nieuwe artikelen worden geplaatst en reacties verschijnen – beide zijn een goede graadmeter voor de populariteit van een blog. Weten hoe vaak een blog ongeveer bezocht wordt? Probeer eens URLinformatie: een beetje nattevingerwerk, maar het geeft een indicatie.

3. Search.twitter.com

Twitter zelf is een uitstekende tool om gebruikers te vinden die over een bepaald onderwerp twitteren (of het in elk geval in hun profieltekst hebben staan). Ook ‘Who to follow’ suggesties kunnen nuttig zijn. Het aantal followers zegt echter niet alles over de invloed van een twitteraar. Wederom is interactie met anderen zeker net zo belangrijk.

4. Lists

Sommige mensen zijn zo aardig geweest om alvast een lijstje voor je aan te maken van twitteraars over een bepaald onderwerp. Heb je bijvoorbeeld iemand gevonden die invloedrijk is op het gebied van medisch afval, dan staat diegene vast in een Twitter list. Daarin vind je ongetwijfeld meer interessante figuren. Op Listorious.com kun je zelfs op trefwoorden zoeken naar lists.

5. Journalisten

Het mag geen verrassing zijn dat de influencers uit het 1.0-tijdperk ook nu nog een grote schare volgers hebben. Niet zelden zijn journalisten in hun vakgebied graag geziene gasten op Twitter. Door ze te volgen en te zien met wie ze de meeste interactie hebben, kun je vaak veel leren.

6. Word er zelf een!

Het mooie van social media is dat je zelf je expertise kunt delen door een blog te starten en deze via sociale netwerken te verspreiden. Zo kun je de dialoog aangaan met influencers, in plaats van ze eenzijdig proberen te bewegen om over je te schrijven. Dat is wel zo prettig, niet alleen voor jezelf maar ook voor de influencer.

 

Een formule of allesomvattende tool om online influencers te vinden bestaat dus niet, en zal er waarschijnlijk ook niet komen. Of je je nu richt op journalisten of online influencers om je doelgroep te bereiken, het blijft een kwestie van relaties opbouwen waarin je moet investeren.

Op Marketingfacts kun je een uitgebreidere omschrijving vinden van de uitkomsten van het onderzoek. Het volledige onderzoek is hier te vinden, de belangrijkste resultaten zie je in onderstaande infographic.

 

Over de auteur

Freek verzorgt mediarelaties voor verschillende bedrijven bij Lewis PR en adviseert ze op het gebied van social media. Daarvoor werkte bij verschillende titels van Wegener.

7 reacties

  1. Natalie Vijlbrief

    Goede post Freek! Ik denk dat je met dit artikel zeker wat handvatten geboden hebt voor Communicatie, Marketing & PR die hun influencers zoeken.

    Ik heb er wel een kleine aanvulling op:
    Ik merk nu zelf in mijn functie dat het inderdaad moeilijk is je ambassadeurs te vinden, of dit nu off- of online is. Je geeft aan dat je op verschillende manieren online kunt zoeken naar je influencers, maar wat is de kans dat ze online veelvuldig het letterlijk over je hebben. Ook al vinden ze je bedrijf geweldig, ze zullen het eerder over zichzelf hebben en algemene woorden voor je product gebruiken.
    En offline, tja dan moet je het maar net via via horen dat persoon x toch echt gek van je merk is!

    Als je ze daarna gevonden hebt, moet je het ook nog voor elkaar krijgen deze vervolgens in te zetten voor je merk.

    Maar aan het eind van de dag, als je werkelijk je influencers hebt gevonden en daar ‘gebruik’ van kunt maken, is het de moeite zeker waard! Ik raad dus iedereen ook aan om jouw tips te gebruiken om zijn ambassadeurs te vinden!

    Beantwoorden
  2. Freek Janssen

    Dank voor je reactie! Ik kan me er helemaal in vinden. Ik heb wel bewust de volgende fase (wat doe je als je ze hebt gevonden) uit dit artikel gehouden, want dat is een heel ander verhaal.

    Wat volgens mij ook vaak onderschat wordt, is de waarde van een IRL-relatie. Oftewel: nodig mensen een keer uit voor je evenement, ga desnoods met ze borrelen, organiseer een roundtable. Als je elkaar een keer in het echt hebt gezien, is het contact veel vanzelfsprekender (en zul je allebei meer uit de relatie halen).

    Beantwoorden
  3. Peter van Loevezijn

    Goed verhaal, Freek. Het sluit goed aan bij de filosofie van superpromotors en ambassadeurs. Ben wel benieuwd naar het vervolgverhaal: wat als je ze hebt gevonden.

    Beantwoorden
  4. Erwin Sigterman

    Technorati werkt helaas niet meer voor Nederlands(talige) blogs. Klout heeft de laatste paar maanden enorme stappen gezet in het bepalen van de autoriteit en kennisgebied van een persoon.

    Een verstopte influencer
    🙂

    Beantwoorden
  5. Jan Willem

    Goed verhaal.
    Ik probeer mijn Twitter zo schoon mogelijk te houden. Dit valt niet altijd mee.

    Ik heb stap 6 onlangs gezet met JeeWeeWeb.nl.
    Heb in betrekkelijke korte tijd een goed kloutscore bereikt.

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.