Leestijd: ca. 3 minuten

De mate waarin content wordt ingezet in het genereren van leads, het werven van klanten en het nurturen van relaties neemt sterk toe. De content wordt ook steeds professioneler, de kwaliteit van de content speelt steeds vaker een rol in het totale succes.

Om de content nog beter te doceren en in te zetten in de marketingstrategie, een aantal tips, handvatten, ervaringen en suggesties.

 

Doelgroep

Een duidelijke, consistent en eenduidige definitie van de doelgroep en het publiek is bepalend voor het succes. Door het goed kennen van de doelgroep is het gemakkelijker om de juiste content die relevant is te produceren en leveren op de momenten die nodig zijn en de behoefte van de doelgroep het grootst is.
Zonder de herkenning en duiding van de doelgroep is de content een “vorm van schieten met hagel”.

 

Meten van de inspanningen

Volg elke vorm van content in de cross media strategie. Hoe vaak wordt een artikel gelezen of een video bekeken? Hoelang zijn mensen actief op de website en dan specifiek op de pagina waar de content staat? Het is ook belangrijk om te zien hoe vaak bezoekers clicken op content, zowel op de website alsook op de verschillende sociale media.
Het meten van de inspanningen geeft aan wat de effecten zijn van de inspanningen. Je kunt als marketeer beter inspelen op de wensen en de behoeften van de doelgroep.

 

Denk aan het proces

Het produceren van content is één, het plaatsen van content is twee en het analyseren van de effecten is drie. De samenhang tussen productie, publicatie en metingen moeten één geheel zijn. Dat proces moet goed gemanaged worden en inzichtelijk zijn voor alle actoren die een rol hebben in dat proces.
Planning van de activiteiten in een productieplanning, contentplanning, cross media planning en planning van de metingen, zorgen uiteindelijk voor een betere samenhang.
Uit inderzoek van B2B contentmarketeers zien we duidelijk dat hier wel wat te verbeteren valt.

Documenteer de voortgang

Naast het kwantitatief meten is een kwalitatieve meting ook mede bepalend voor succes. Denk aan elementen als:

  • documenteren van de content
  • aangeven wat de resultaten zijn kwantitatief
  • koppelen aan mogelijke kwalitatieve factoren die mede van invloed zijn en zijn geweest op het resultaat
  • archiveren van het tijdsaspect, wanneer is welke content geplaatst met welke resultaten
  • koppelen van de resultaten en de kwaliteit van de respons, de doelgroep en de bezoekers (wie leest wat wanneer hoe en waarom)

 

Creativiteit

Zorg voor afwisseling in de wijze waarop de content wordt geproduceerd en gedistribueerd. Altijd dezelfde vorm en werkwijze zorgt wel voor een consistent beeld voor de ontvanger. Van tijd tot tijd is het wel weer belangrijk om vanuit de creativiteit te zorgen voor afwisseling.

 

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.