Leestijd: ca. 5 minuten

Het ontwikkelen van een digitale strategie richt zich met name op het bepalen van de wijze waarop je digitale middelen inzet. Eigenlijk kan een digitale strategie niet los gezien worden van de marketingstrategie of de ondernemingsplannen.
Toch is het een dusdanig speelveld dat we regelmatig zien dat juist die digitale component separaat wordt besproken. Is ook wel logisch omdat het een zeer belangrijk onderdeel is en ook in toenemende mate steeds belangrijker zal worden.

Met de volgende stappen geven we een handvat voor het ontwikkelen van een digitale strategie. De benadering is vanuit het algemene kader, diepgang kun je vinden in andere, meer specifieke, blogs die ook op www.bijgespijkerd.nl zijn geplaatst.

Deze blog is in 2 delen.

 

Doelstellingen

Doelstellingen zijn smart, specifiek, meetbaar, actiegericht, resultaatgericht en tijdgebonden. Een doelstelling haal je of haal je niet. Wanneer je voorafgaand aan het ontwikkelen van een strategie niet weet wat je wilt bereiken dan wordt het uitwerken van de strategie complexer.
Het kan ook zijn dat je de strategie eerst ontwikkelt om vervolgens de doelstellingen te bepalen. Dat kan zeker ook. Blijft wel een gegeven dat er bij elke strategie doelstellingen gekoppeld zijn.
Bij de doelstellingen en het bereiken ervan is er een relatie met:

  • de KPI’s (Key Performance Indicatoren) die er voor zorgen dat alle vormen van online media en mogelijkheden (zie de volgende stappen) meetbaar zijn en op basis van de KPI’s ook stuurbaar zijn
  • de business case, uiteindelijk moet de strategie met de business case bijdragen aan het realiseren van de doelstellingen van de onderneming

 

Ken je klanten

Dat ligt voor de hand.
Het daadwerkelijk kennen van je klant vraagt meer dan alleen doelgroepomschrijving. Kennen van klanten is het gedrag, behoeften en “pains en gains” in beeld te hebben. Je kunt als marketeer het gedrag van klanten voorspellen op basis van de insights die je hebt.

  • beschrijvingen van het gedrag van klanten (persona)
  • de journey van klanten inzichtelijk hebben
  • weten waarom klanten kopen en niet kopen
  • wat maakt dat klanten bepaald gedrag vertonen

Je klanten kennen is dus meer dan alleen een doelgroepomschrijving.

Ken je concurrentie en markt

Vaak kunnen we de concurrenten wel benoemen maar weten we niets af van de strategie en aanpak. Zeker in de online wereld is het gemakkelijker geworden om stappen en bewegingen van concurrenten te herkennen en mogelijk zelfs in te kunnen schatten.
Vaak is het analyseren van de concurrentie op zich niet voldoende. Wat kun je namelijk van andere spelers in de markt leren, spelers die mogelijk niet een directe bedreiging of concurrentie vormen maar die wel dezelfde vraagstukken hebben. Als je strategie op klanten werven is gericht, wat kun je dan leren van spelers op de consumentenmarkt bijvoorbeeld ook al ben je zelf actief op een zakelijke markt.

 

Speelveld van het team bepalen

Geef de speelruimte die de leden van je team hebben duidelijk aan. Natuurlijk is het bijna vanzelfsprekend dat veel ruimte gewenst is, daar moeten de leden van het team wel aan toe zijn.
Bespreek met elkaar de rollen in het proces, houd elkaar op de hoogte, coach elkaar en groei als team en niet als individu.

 

Zoekmachinemarketing als digitaal instrument

Analyseer goed de resultaten van de zoekmachineresultaten, betaald en organisch. Google biedt met de basismogelijkheden van analytics al een goed inzicht in de traffic die het gevolg is van de zoekmachinemarketing inspanningen.
Bij het ontwikkelen van een zoekmachinemarketing strategie, neem dan in elk geval de volgende elementen mee:

  • onderzoek de keywords en de vindbaarheid
  • richt de SEO goed in
  • koop SEA in
  • bepaal vooraf welk rekenmodel je gaat hanteren zoals bijvoorbeeld PPC (pay per click)
  • monitor en meet de resultaten
  • experimenteer met de vele mogelijkheden

Lees verder op de tweede blog voor het volledige overzicht van de digitale strategie in vogelvlucht.

Over de auteur

Redactie Bijgespijkerd

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.