Leestijd: ca. 6 minuten

Productmarketing is de meest kritische marketingfunctie. Productmarketeers proberen de markt te begrijpen en te achterhalen wat klanten beweegt. Zij kiezen de marktsegmenten waarop zij zich willen richten. Ze bepalen welke attributen het product nodig heeft om te winnen van de concurrentie. Ze ontwerpen een effectief plan met de vereiste positionering en berichtgeving. Productmarketing is complex, vereist multidisciplinaire kennis en is één van de meest impactvolle marketingfuncties van vandaag.

1: Begin met de producteigenschappen

De eerste stap: volledig begrip van de kenmerken van je product. Vervolgens kun je deze kenmerken omzetten in waardevolle voordelen die je klanten zullen ervaren na de aankoop van je product.

2: B2B-kopers zijn ook gewoon mensen

Besef dat de eindkopers nog steeds mensen zijn die alleen bedrijven vertegenwoordigen. Probeer de diepste behoeften en verlangens van je klanten te begrijpen.

3: Integreer in het hele bedrijf

Dingen worden sterkt als je integreert. Goede productmarketeers integreren hun werk altijd, niet alleen met andere afdelingen, maar ook met klanten die ze proberen te begrijpen. Geen enkele product marketeer werkt op een eiland.

4: Creëer verhalen

De beste productmarketeers worden gedreven door een onverzadigbare nieuwsgierigheid naar zowel hun producten als hun klanten. Productmarketeers moeten zich ook in andermans schoenen verplaatsen en alles te weten komen wat relevant is over hen. Met verzamelde gegevens kunnen ze oprechte verhalen creëren die de productmarketingfunctie voortstuwen.

5: Blink uit in zowel strategie als uitvoering

Zelfs de meest succesvolle product marketeers moeten hun vaardigheden blijven verbeteren en trends blijven volgen in zowel PM theorie als praktijk om concurrerend te blijven.

6: Werk synchroon met product managers

Product marketeers en product managers moeten samenwerken om de macro-pols van hun industrie te voelen. Er is geen universele regel, maar als productmarketeers en -managers hun krachten bundelen, kunnen ze hun kansen vergroten om het juiste moment te treffen om hun product op de markt te brengen.

7: Ken je sterke punten en bouw ze uit

Superieure product marketeers hebben het vermogen om hun sterke punten te herkennen en deze uit te bouwen tot een niveau van wereldklasse. Als productmarketeers een product of dienst bedenken, zullen zij het verschil maken als zij beschikken over strategische veelzijdigheid en uitgebreide kennis van hun bedrijf en de markt. Dan zijn ze in staat om perfecte positionering, branding en messaging slot(s) te creëren, spoelen en herhalen.  

8: Word klant-geobsedeerd

Productmarketeers moeten voortdurend inzicht hebben in de wensen en voorkeuren van klanten. Je moet ze goed genoeg kennen om te begrijpen welke boodschappen en content hen zullen bewegen. De klant is de held van hun verhaal, niet het product van hun bedrijf.

9: Bezig de meest impactvolle gebieden

Hoe meer productmarketeers weten over de belangrijkste productmarketinggebieden, hoe groter de kans dat zij de gewenste resultaten voor hun bedrijf en klanten kunnen bereiken. En waar zij het gevoel hebben dat zij de nodige kennis missen, zijn voortdurend onderzoek, leren en communiceren de drie belangrijkste voorwaarden voor een gestage vooruitgang in productmarketing.

10: Bepaal de strategie proactief

Het is een goed idee voor productmarketeers om predictive analytics te gebruiken. Op die manier kunnen ze nog meer informatie verzamelen voor hun toekomstige campagnes. Tijdige communicatie met andere in-house experts en klanten is even belangrijk. Hoe meer informatie er tussen jou, je partners en je klanten stroomt, hoe meer brandstof je hebt om je PM-beslissingen en campagnes te onderbouwen.

11: Leer de 3 talen van product marketing

Productmarketeers moeten het product natuurlijk beter begrijpen dan wie ook. Ze moeten ook schrijven in de taal die hun klanten gebruiken om hun eigen behoeften te begrijpen. En ze moeten het verkoopproces goed genoeg begrijpen om de productpositionering voortdurend te verfijnen om de vraag en het gebruik van hun producten te stimuleren.

12: Valideer je boodschap en positionering

Een solide productmarketingstrategie omvat stap-voor-stap productdemo’s, grondig onderzoek om het ideale klantprofiel te begrijpen en concurrentieonderzoek om de marktomgeving te begrijpen.

13: Wees een allround speler

Een goede product marketeer is een getalenteerde copywriter, een geobsedeerde expert op het gebied van hun producten en een strategisch denker, die samenwerkt met stakeholders, collega’s en klanten.

14: Focus op het waarom

Onderken het belang van effectieve storytelling, leer voortdurend over klanten en stel je flexibel op om in te spelen op veranderingen in de markt. Begrijp zowel de strategische aspecten van je product als waarom de strategische productmarketingelementen, van storytelling tot positionering en marktonderzoek, werken bij je publiek.

15: Verdiep je in productmanagement

Briljante productmarketeers moeten elk aspect van productmanagement leren kennen, niet alleen productmarketing. Bedenk dat een volledig geoptimaliseerde productmanager de bedrijfswinst met 34,2% kan verhogen. Productmarketeers die vanaf de eerste dag deelnemen aan productmanagement zullen dus een beter inzicht hebben in het product zelf. Het zal hen helpen de juiste doelgroep te vinden en het product aan dat segment te communiceren.

16: Luister en haal hier de juiste gegevens uit

Je moet weten welke vragen je moet stellen. Synthetiseer enorme hoeveelheden kwantitatieve en kwalitatieve gegevens in samenhangende standpunten en actiegerichte strategieën. Stel duidelijke doelen en stel een actieplan op om ze te implementeren. Dat is hoe je een echte impact maakt – voor het bedrijf en voor je klanten.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.