Leestijd: ca. 3 minuten

Er blijken grote verschillen te zijn in de mate waarin bedrijven in verschillende branches zoekmachinemarketing inzetten. Dit blijkt uit onderzoek van internetmarketingbureau PauwR uit Tilburg. De reisbranche en de modebranche lopen hierin duidelijk voorop. De overheid blijft ver achter bij het gemiddelde. Ruim 40% van de bedrijven heeft zoekmachinemarketing opgenomen in hun marketingmix.

De belangrijkste redenen voor het inzetten van zoekmachinemarketing is het beter bereiken van de doelgroep en het halen van meer rendement uit de website. De bedrijven die geen gebruikmaken van zoekmachinemarketing geven aan dat zij de mogelijkheden te onduidelijk vinden of simpelweg niet bekend zijn met marketing met behulp van de zoekmachines.

Opvallend is dat praktisch alle bedrijven een even groot belang hechten aan zoekmachinemarketing. Allemaal vinden zij dit namelijk op zijn minst ‘belangrijk’, maar vaak zelfs ‘essentieel’. Circa een derde van de bedrijven die aan zoekmachinemarketing doen, besteedt dit uit aan een bureau. Positief voor de online marketing branche is dat deze bedrijven over het algemeen meer tevreden zijn over de resultaten dan degene die het in eigen beheer doen.

Afhankelijk van de branche zegt 80 tot zelfs 100 procent van de bedrijven van plan te zijn zoekmachinemarketing in te (blijven) zetten in de toekomst. Alleen bij de overheid ligt dit getal op respectievelijk 20% (adverteren) en 40% (optimalisatie). Zij geven als reden dat de overheid geen commerciële inslag heeft.

De uitkomsten van het onderzoek zijn gebaseerd op de gegevens van ruim 300 ingevulde enquêtes door marketeers van bedrijven uit 10 verschillende branches. In het onderzoek wordt een scheiding gemaakt tussen zoekmachine adverteren (advertenties naast de zoekresultaten) en zoekmachineoptimalisatie (de resultaten aan de ‘linkerkant in Google’).

“De resultaten laten bijvoorbeeld zien dat de overheid enorme kansen laat liggen om met hun doelgroep, burgers en bedrijven, in contact te komen. Dat is niet slechts voorbehouden aan commerciële bedrijven, maar aan iedereen die iets wil communiceren”, aldus Pieter Voogt, oprichter van PauwR. “Dat blijkt ook uit het feit dat praktisch alle branches van plan zijn om zoekmachinemarketing te (blijven) inzetten. Zoekmachine adverteren is onder meer vanwege de no-cure, no-pay basis interessant voor bedrijven en instellingen uit alle branches.”

Bekijk op slideshare de presentatie met alle onderzoeksresultaten

Over de auteur

Sjef is social media strateeg. Hij is Commercieel Directeur en DGA bij DailyDialogues en is oprichter van Bijgespijkerd.

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.