Leestijd: ca. 7 minuten

SES Amsterdam is hét congres in Nederland over alles wat met zoekmachinemarketing te maken heeft. Daarom zou dit jaarlijkse event in de agenda van elke marketeer moeten staan die zich hier serieus mee bezig houdt of wil houden. Maar omdat je nu eenmaal niet overal zelf aanwezig kunt zijn, doet Bijgespijkerd hieronder verslag. In hapklare brokken natuurlijk. Daarom: Verslag #ses020 in 10 quotes en 10 links.

De 10 quotes aan de hand waarvan we de congresdag van Search Engine Strategies 2011 in Amsterdam bespreken:

1. “Ben 2 dagen per jaar met techniek bezig, de rest met content’ (Joost de Valk)

Joost is zelf van oorsprong een ’technische SEO’, maar hij pleitte er in zijn opening voor om hier vooral niet te veel mee bezig te zijn. SEO (zoekmachineoptimalisatie) anno 2011 is een kwestie van content, content en content. Als je dat goed voor elkaar hebt, hoef je niet bang te zijn voor de Google Panda.

2. Een goede SEO (zoekmachineoptimalisatie specialist) kan in elke marketingdiscipline werken, want die snapt het. (Martin McDonald)

Martin McDonald staat aan het hoofd van de SEO afdeling van het grootste mediabureau van de UK, OMD. 18 maanden geleden was hij nog alleen, nu bestaat zijn team uit 30 mensen. Duidelijk dus waar dit naartoe gaat. Hij geeft onder meer een voorbeeld van McDonalds dat een miljoenencampagne voert op TV en andere media om ‘McDonalds Monopoly’ te promoten, maar in de organische resultaten niet op 1 staat op deze term. Er is dus nog veel ‘evangelistenwerk’ te doen voor SEO’s wereldwijd! Een uitgebreid verslag van deze keynote vind je hier.

3. Let op het gebruik van ALT-tags en descriptions (Fili Wiese, Google)

Tijdens het onderdeel ‘site clinic’ beoordelen SEO experts een aantal willekeurige websites. Googler Fili Wiese stipte hierbij onder meer het belang van het juiste gebruik van ALT-tags, naamgeving van afbeeldingen en ook de meta descriptions aan. Die eersten zorgen voor een goede vindbaarheid in Google Image Search en de descriptions kunnen helpen een goede doorklikratio te krijgen en daardoor een hogere positie in de zoekmachines.

4. Focus je niet alleen op de ideale laadtijd van 1,5 – 2 seconden voor je webpagina (Christoffel Hilterman, Google)

Tijdens een parallelsessie van Google-medewerker Christoffel Hilterman ging hij dieper in op de Google Webmaster Tools. Daarbij gaf hij onder meer aan dat je je niet alleen moet focussen op de ideale laadtijd van 1,5 tot 2 seconden, maar dat je ook moet kijken hoe je het doet in vergelijking tot je concurrenten. Voor sommige sites is de ideale laadtijd namelijk niet altijd haalbaar.

5. Google +1 kan je CTR met … procent verbeteren (Christoffel Hilterman, Google)

Dat Google +1 Google gaat helpen om websites beter te ranken is geen geheim. En dus moet je daar als websitebeheerder of -marketeer mee aan de slag. Het tonen van een Google +1 aanbeveling van ‘vrienden’ onder een zoekresultaat kan zorgen voor een forse verbetering van de doorklikratio. En dat heeft weer een positieve invloed op de kwaliteit en dus op je ranking in Google.

6. Integreer! (Sander Tamaëla en Wolter Tjeenk Willink)

Zowel Sander Tamaëla (OneToMarket) als Wolter Tjeenk Willink (TrafficBuilders) hamerden in hun respectievelijke sessies over SEO en AdWords op integratie. Integratie met andere marketingkanalen (radio, TV) en integreer SEO in je organisatie, zodat het breed gedragen wordt en iedereen kan meeschrijven aan de content voor je website.

7. Cut out the middleman

Niet echt een quote, maar in de presentatie van Eduard Blacquière komt dit gezegde op twee manieren terug. Enerzijds doordat Google de ‘middleman’ in de vorm van vergelijkings- en affiliatesites uitsluit door zelf met vergelijkers te komen. Zie Google Shopping en Google Flight Search. Op een ander vlak zijn ook veel (grote) adverteerders bezig om kennis en ervaring op het gebied van zoekmachinemarketing in huis te halen. Bureaus kunnen hier mee omgaan door hun rol bij dit soort klanten te heroverwegen en meer te focussen op kennisoverdracht en een rol als inspirator en door te innoveren en zich te specialiseren.

8. Bureaus moeten zich meer onderscheiden (Eduard Blacquière, EdWords.nl)

Voor bureaus is de belangrijkste ‘les’ uit het jaarlijkse onderzoek van Eduard, dat zij zich meer moeten onderscheiden van elkaar. Voor adverteerders en bureaus zijn natuurlijk ook de cijfers interessant die je terugvindt in onderstaande presentatie:

9. Google bepaalt het thema van SES Amsterdam 2012 (Joost de Valk)

Joost de Valk gaf in de recap aan dat hij verwacht dat Google het thema van SES Amsterdam 2012 zal bepalen, net zoals ze dat dit jaar met ‘Panda’ hebben gedaan.

10. Deel SES Amsterdam 2012 op in verschillende ’tracks’ (Jeffrey Bleijendaal, Dutchcowboys)

Op Dutchcowboys pleit Jeffrey Bleijendaal ervoor om de sessies volgend jaar op te delen in ’tracks’ voor beginners en gevorderden. Dit is precies de feedback die ik zelf in de evaluatie enquête heb gegeven, omdat het nu soms voor beginners te ver gaat en voor gevorderden te saai wordt. Zo’n 50% van de aanwezigen werkt bij een bureau en zou dus graag dieper op bepaalde zaken ingaan en tips en ervaringen met elkaar uitwisselen, waar veel afgevaardigden van adverteerders meer hebben aan inspiratie en ‘hands-on’ tools en adviezen.

En 10 links naar websites, verslagen en presentaties van SES Amsterdam:

  1. Verslag openingspresentatie SES Amsterdam en sessie over ‘SEO in je organisatie’ op Goggleboy.nl
  2. TouchGraph. De ‘Social Graph’ zal de functie van links gaan vervangen als belangrijkste factor in SEO volgens Martin MacDonald. Een voorbeeld is TouchGraph, een Facebook Applicatie die inzicht geeft in jouw Social Graph.
  3. Uitgebreid verslag van de sessie ‘Webmastertools’ door Siegfried Jongsma op Marketingfacts
  4. Searchmetrics.com, SEO Software.
  5. Google Webmaster Tools. Ben je verantwoordelijk voor een website en heb je nog geen Webmaster Tools toegang? Schaam je en ga het direct regelen!
  6. Schema.org. Overzicht van de codes die je in je website kunt gebruiken, o.a. voor het gebruik van Rich Snippets voor bijvoorbeeld reviews.
  7. Verslag van de presentatie van Eduard Blacquière over de ‘Stand van zaken in zoekmachinemarketing in Nederland
  8. De cases, presentaties en … de uitslag van De Speld 2011, de prestigieuze zoekmachinemarketing prijs die elk jaar op SES Amsterdam wordt uitgereikt. Dit jaar won BGenius met Wehkamp.
  9. Bgenius, ‘award winning’ bid management software.
  10. SES Amsterdam website en Twitter, zodat je op de hoogte blijft en er volgend jaar (weer) bij kunt zijn.

 

Over de auteur

Pieter Voogt is eigenaar van PauwR Internetmarketing, bureau voor o.a. Zoekmachinemarketing, Webanalytics en Social Media Marketing.

3 reacties

  1. Danny Verhoeven

    Leuk verslag. Toch niet veel nieuwe dingen besproken zoals ik het hier lees (was er zelf niet bij) dit je niet kan vinden op blogs etc.

    Wel een nieuwe kijk mbt de laadtijden en dat je deze moet vergelijken met je concurrenten.

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.