Leestijd: ca. 7 minuten

logo-sesamsterdamSES Amsterdam is de nieuwe naam voor het vroegere ‘Speld in Hooiberg’ congres. Nu de organisatie zich heeft aangesloten bij Search Engine Strategies is het zonder meer hét event voor de search-branche in Nederland. Hieronder een kort verslag met de meest in het oog springende uitspraken en bevindingen van de verschillende sprekers en parallelsessies.Eduard Blacquiere mocht na dagvoorzitter Henk van Es de aftrap verzorgen. Hij ging in op de Nederlandse search markt, waarnaar hij in 2007 uitgebreid onderzoek heeft gedaan. Hij pleitte vooral voor eenduidig taalgebruik: Zoekmachinemarketing = Zoekmachineadverteren + Zoekmachineoptimalisatie. De verwachtte omzet hiervan is in 2009 zo`n 400 miljoen euro. Trends zijn blended search, personalisatie en stemmen op zoekresultaten. Bureaus zullen steeds meer opschuiven richting consultancy en zij zullen hun dienstenpakket moeten uitbreiden met meerdere media, analytics en het sturen op ROI. Het MKB is hierbij een belangrijke doelgroep, omdat daar het kennisniveau van de mogelijkheden van SEM nog sterk voor verbetering vatbaar is.

De presentatie van Kevin Ryan ging in op het nieuwe wereldbeeld van search, met zaken als blended search, het weergeven van allerhande resultaten op een zoekresultatenpagina. ¨Images will change the way we search¨. Hij vergeleek de zoekresultaten en het ranken daarvan van vroeger, nu en in de toekomst en dat zag en ziet er volgens hem als volgt uit:

  • Vroeger: Tekst
  • Nu: Tekst en links
  • Straks: Tekst, links and you!

Opvallend vindt hij dat Google steeds minder advertenties per zoekopdracht gaat tonen. Dat betekent meer relevantie (en hogere kosten per klik). Tip van de dag: produceer video!

Namens Google sprak Mark Berendsen, Industry Leader Agencies van Google Nederland. Hij onderstreepte het belang van bureaus voor het in de markt zetten van zoekmachinemarketing.. Hij benadrukte de waarde van branding van SEA en SEO. Hij liet een leuke test zien met de conversion optimizer en de Adwords homepage. Resultaat: +56%. Conclusie hier, die eigenlijk als rode draad door de hele dag liep: Testen, testen, testen.

De Keynote van ‘hoofdsponsor’ OMD liet aan duidelijkheid heel wat te wensen over. Als je wilt weten wat ik bedoel, zie hier de presentatie. Ik kon er geen chocola van maken en met mij vele anderen, te oordelen aan het veelvuldig bezig zijn met hun mobiel tijdens de presentatie.

Wolter Tjeenk Willink had in zijn rol als voorzitter van het IAB weer wel een heel duidelijk verhaal en boodschap aan de in groten getale aanwezige bureaus: Word lid van het IAB voor zover je dat nog niet bent. De nog steeds als ‘cowboymarkt’ te boek staande search branche kan een brede professionalisering goed gebruiken. Zo weten bijvoorbeeld veel mensen niet dat het intellectuele eigendom van AdWords campagnes én landingspages ligt bij het bureau, mits daarover vooraf duidelijke afspraken zijn gemaakt dat dat niet zo is. Adverteerders die op zoek zijn naar (nieuw) bureau kunnen vanaf de site van het IAB een request for proposal (RFP) downloaden.

Van de parallelsessies heb ik als eerste de linkbuilding sessie gevolgd, gepresenteerd door twee autoriteiten op dit gebied, te weten Wiep Knop van Tribal IM en Peter van der Graaf van Netprofiler/Search Specialist. Hun presentatie gaf vooral een aantal duidelijke handvaten en do’s and don’ts als je aan de slag gaat met linkbuilding. Zij onderscheiden dit in vier fasen:

  1. Voorbereiden en onderzoek (TIP: Gebruik Yahoo en Google Webmaster Central om je huidige linkprofiel te bestuderen)
  2. Creëren linkbait (informatie verzamelen, onderzoek doen, content genereren of korting aanbieden via een link)
  3. Distributie! (verzamelen goede contacten, gebruik je eigen netwerk en maak vooraf accounts aan op sites die ertoe doen en zorg dat je daar een beetje ‘ingeburgerd’ raakt)
  4. Onderhouden van relaties. Dit laatste spreekt voor zich, maar wordt (te) vaak vergeten.

Tools voor linkbuilding zijn eigenlijk per definitie ongeschikt. Linkbuilding is gewoon hard werken!

In de tweede parallelsessie ging (de 10 weken zwangere) Jen Brown van WebTrends in op hun tool “AdDirector”. Een naar eigen zeggen zeer geavanceerde biddingtool om (grote) AdWords campagnes te onderhouden. In de tool kun je gebruik maken van verschillende combinaties van zoekwoorden, zoekwoordopties, advertentieteksten én landingspagina’s die door het systeem automatisch worden gemaakt. Vervolgens wordt eveneens automatisch, het meeste budget toegekend aan de combinaties met de hoogste ROI of ROAS (Return on Advertising Spend). Het grote voordeel (en nadeel van AdWords) is dat de winnende combinatie wordt gezocht op conversieratio en niet op doorklikratio. De prijs van het systeem wilde/mocht ze niet verklappen, maar hier kun je er meer over lezen. Je kunt het gebruiken vanaf 75 conversies per week.

De laatste keynote kwam van de vermaarde Anne Kennedy, spreekster op zo’n beetje alle SES congressen ter wereld. Zij schetste eigenlijk hetzelfde toekomstbeeld als Kevin Ryan: Over 5 jaar is zoeken vooral video. Op mobiel. Social media ziet ze toch vooral als een privé iets en minder geschikt voor business. Over het businessmodel voor Twitter was ze kort: Laat Google ze maar overnemen! Dat is in ieder geval beter dan betalen per tweed, zoals er her en der al geruchten over opgaan.

Als uitsmijter werd de winnaar van de ‘Speld’ bekend gemaakt, de Search Engine Marketing Award. Maxlead won, evanals in 2007, met de ‘Luba case’. Een uitzendketen die zij door middel van AdWords, SEO en landingspagina’s aan veel extra omzet hebben geholpen. Een zeer brede case, want onder invloed hiervan werden ook zaken als plaatsingsconversie (aantal sollicitanten dat geplaatst kon worden) gemeten en hierdoor kon de echte ROI van alle inspanningen worden berekend. Een terechte winnaar dus.

De overall conclusie: Het was een geslaagde dag, al liepen veel mensen net als ik met de gedachte: “Eigenlijk wisten we dit allemaal toch al?”. Maar het blijft goed om het dan van anderen in een net iets anders perspectief geplaatst te zien worden. En bevestiging vinden dat je op de goede weg bent met z’n allen is ook niet verkeerd. Met name adverteerders kwamen wellicht voor ‘die ene gouden tip’ waardoor hun campagnes zouden exploderen en hun websites op slag zouden veranderen in ‘money making machines’. Zij werden ruw wakker geschut uit hun droom: Zoekmachinemarketing is vooral een kwestie van logisch nadenken en hard werken.

Over de auteur

Pieter Voogt is eigenaar van PauwR Internetmarketing, bureau voor o.a. Zoekmachinemarketing, Webanalytics en Social Media Marketing.

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.