logo_lipperheyOnlangs is er een nieuwe SEO Analyse Tool in Nederland geïntroduceerd: Lipperhey. In Beta weliswaar, maar alle functies lijken al te werken. De tool is geschikt voor zowel (online)marketeers als SEO (Search Engine Optimization) consultants. Enige kennis van zaken is wel een vereiste, hoewel de rapporten erg duidelijk zijn geschreven. Het gaat echter om een automatische analyse, dus blijft het nodig om iemand met kennis van SEO uiteindelijk met de bevindingen aan de slag te laten gaan.

De tool is standaard zeer uitgebreid. Hij checkt elke pagina van je site op maar liefst 100 variabelen. Van H1 tot en met H6 en van aantal afbeeldingen per pagina tot het gemiddeld aantal woorden in de ALT-tekst van elke pagina. Lipperhey heeft zelf een schaal ontwikkeld op basis waarvan je een SEO score kunt halen (maximaal 100%) en een punt kunt krijgen op basis van de techniek van je website (schaal 1 tot 10). Daarnaast meet Lipperhey de populariteit door middel van het aantal links naar je pagina (via Yahoo). Daarvoor krijg je ook een cijfer van 1 tot 10.

In totaal wordt de site beoordeeld op 35 onderwerpen. Deze onderwerpen hebben betrekking op de hosting, website structuur, indexeerbaarheid, META informatie, vormgeving, tekst, en de mate van zoekmachine optimalisatie. Naast het gebruiken van titels, descriptions en H1-tags, wordt dus ook de grootte en laadtijd van de pagina meegenomen in de beoordeling, wat inderdaad een steeds belangrijkere factor is.

lipperhey_voorbeeldHet nadeel van Lipperhey is hetzelfde als dat van alle geautomatiseerde systemen: Het is geautomatiseerd. Dat betekent dat je heel veel informatie kunt genereren, maar dat je die informatie moeilijk kunt duiden en kunt betrekken op je eigen site. Zo wordt bijvoorbeeld aangegeven of er ‘zoekwoorden’ voorkomen in de titel, descriptions en headers. Die zoekwoorden kun je inderdaad zelf opgegeven voordat je de analyse doet, maar de vraag is natuurlijk welke zoekwoorden voor jouw site het meest geschikt zijn. Welke zoekwoorden hebben voldoende zoekvolume, veel of weinig concurrentie en welke woorden zullen uiteindelijk leiden tot conversies en dus tot omzet voor jouw bedrijf.

Het rapport geeft alle ‘objectieve’ informatie zeer duidelijk weer en er worden standaard veel feiten en tips gegeven in het rapport. Wat dat betreft alleen al zou het rapport voor veel mensen de moeite waard kunnen zijn. Alle informatie is weliswaar beschikbaar op internet, maar nu is het overzichtelijk weergegeven in een rapport dat ook nog eens de analyse van jouw website bevat.

Lipperhey is opgericht door onder andere twee van de oprichters van iProspect Nederland. Zij hebben zich voor hun tool gebaseerd op eigen onderzoek en op kennis uit de markt, onder andere van SEOMoz.org. Een analyse van je website is gratis, al krijg je daar ook niet veel voor terug. Het is vooral bedoeld om je nieuwsgierig te maken naar het volledige rapport (kosten 50 euro) of te laten abonneren op de maandelijkse analyse (10 euro per maand). Een benchmark (rapport uitgebreid met drie concurrenten) kost eveneens 10 euro. Onlangs heeft affiliatenetwerk Tradedoubler al haar 45.000 aangesloten websites een ‘gratis website analyse‘ door Lipperhey cadeau gegeven.

Over de auteur

Pieter Voogt is eigenaar van PauwR Internetmarketing, bureau voor o.a. Zoekmachinemarketing, Webanalytics en Social Media Marketing.

3 reacties

  1. Jeroen

    Goede review. Lipperhey spuugt inderdaad een hoop feiten en objectieve gegevens uit, deze dienen vervolgens wel door iemand geïnterpreteerd te worden met verstand van zaken.

    Beantwoorden
  2. Eduard Blacquière

    euk en goed initiatief!

    Belangrijk vind ik dat dit initiatief SEO voor een veel grotere doelgroep bereikbaar maakt.

    Ik heb de rapportage een tijd terug al gedraaid. Enerzijds beschik je snel en geautomatiseerd over redelijk veel informatie, met name over de Techniek van je website. Maar anderzijds wordt er – zoals je hierboven al aangeeft – geen concreet advies gegeven om de problemen te verhelpen.

    Een voorbeeld:
    “Wij raden aan om dode links op de website zo snel mogelijk op te lossen”.

    Verder zijn de adviezen zeer arbitrair en dat is niet hoe SEO werkt. Het verschilt sterk per website, zoekterm, concurrentieveld, etc. Ook veranderen de zoekmachines continu.

    Het belangrijkste gemis aan dit initiatief is – zoals je terecht noemt – ‘het menselijk oog’. SEO gaat uiteindelijk NIET om het optimaliseren voor zoekmachines, maar om het optimaliseren voor mensen! Het middel is het medium zoekmachines.

    Maar het initiatief is goed voor de totale markt om meer bewustwording en bereik voor SEO te realiseren, met name voor het kleinbedrijf.

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.