Leestijd: ca. 2 minuten

Google is er veel aan gelegen om de toekomstige generaties vertrouwt te maken met search. Er is weinig literatuur beschikbaar voor studenten over zoekmachines en de literatuur die er is, is al verouderd voordat deze als lesmateriaal kan worden gebruikt. Google heeft het opleidingen en docenten daarom makkelijker gemaakt om hun studenten iets mee te geven over de wereld van de zoekmachine. Een compleet ´lespakket´ genaamd ´Google for Educators´ met kant en klare lessen, opdrachten zoals Google Search Bingo, presentaties en video´s.
Het lespakket bestaat uit 3 modules, elk weer onderverdeeld in basis les, gevorderden les en vergevorderde les. De modules zijn ´Understanding Search Engines´, ´Search Techniques and Strategies´ en ´Features and Operators´. Adverteren in Google lijkt nog geen deel uit te maken van de lessen. Dat dit geen overbodige luxe zou zijn blijkt wel uit ervaring dat hogeschool studenten amper weten wat zoekmachinemarketing is. Wellicht een volgende stap in het ´Google lespakket´!
Zo’n essentiële skill zou eigenlijk gewoon op scholen gegeven moeten worden!
SEO is natuurlijk belangrijk, maar ik vraag me wel af in hoeverre dit zin heeft. Immers geldt voor hetgeen Google aanbiedt net zo goed: tegen de tijd dat de studenten het in de praktijk gaan brengen is het alweer verouderd.
Wat ik altijd zelf hanteer: leg de nadruk op semantiek en inhoud. Gebruik tags waarvoor ze bedoeld zijn (en alleen daarvoor) en zorg voor aantrekkelijke en actuele inhoud. Dan heb je al 80% van SEO te pakken naar mijn mening.
Naar mijn bescheiden mening is het heel slecht om les te geven in individuele implementaties van technieken als onderdeel van een studie. Onderdeel van een cursus/workshop ok, dat heeft een zeker nut. De vraag is nl hoe relevant SEO volgend jaar is, of Google over 10 jaar..
Algemeen inzicht in hoe het internet “werkt” en waarom zoekmachines nu werken is uiteraard wel aan te bevelen. Veel standaard SEO is “common sense” dan heb je idd 80% al te pakken, waarom implementatie van tags, keywords, description en gewoon goed schrijven en linken dan toch te wensen overlaat is een tweede.