Leestijd: ca. 4 minuten

De Search Engine Optimization wereld is constant in beweging is. Ieder jaar opnieuw zijn er nieuwe trends te spotten. Wat is ‘hot’ in 2022? We zetten de 5 voornaamste trends op een rijtje om je snel bij te spijkeren.

Video wordt belangrijker

Een ander trucje om mensen op je website te houden zijn video’s. Surfers vinden het visuele altijd maar belangrijker terwijl ze informatie vergaren. Je ziet het gewoon al in de opmars van Tiktok en Instagram.

Video’s hebben daarnaast ook invloed op E-A-T. Video’s zorgen ervoor dat je wordt gezien als iemand met autoriteit. Google ziet je als een relevante bron.

A/B-split testing

Voor iedere SEO-specialist zijn data enorm belangrijk: meten is weten. Daar doen we nu een schepje bovenop. In 2021 rolden verschillende platformen SEO-A/B-testing tools uit. We verwachten dat dit in 2022 steeds populairder wordt. Deze tools maken het mogelijk om A/B-testen uit te voeren. Dit gebeurt op basis van je metatitels, metaomschrijvingen, headers en andere veranderingen op je website. Je kijkt zo wat van invloed is op je organische vindbaarheid en je kunt datagestuurde aanpassingen doorvoeren.

Een kleine terzijde: om een goede A/B-test uit te voeren heeft je website wel een minimum van 100.000 organische bezoekers per maand nodig.

De relevantie van featured snippets 

Een featured snippet wordt meestal bovenaan de zoekresultatenpagina van Google getoond. Het kan zijn dat deze op de tweede of derde positie verschijnt. Deze snippet toont een antwoord op de gegeven zoekopdracht. Featured snippets kunnen eveneens een video bevatten. In 2022 zullen featured snippets nog prominenter aanwezig zijn. Het nadeel van featured snippets is dat het antwoord op de zoekopdracht al gevonden is zonder door te klikken naar de pagina. Het is dan ook van belang om kwalitatief hoogstaande content aan te bieden die de gebruiker verleidt naar je website.

Artificial Intelligence

Artificial intelligence (of AI) is aan een grote opmars bezig. Ook Google bereidt zich voor op een core update die zich focust op AI.

Google had al Google BERT die de gebruikers al wat beter begreep, maar Google MUM gaat daar nog een stapje verder. Google MUM verstaat al meer de search intent van de gebruikers en zal dus uitgebreidere zoekresultaten tonen dan wat Google nu al toont.

Bij Google MUM heeft de autoriteit van de website beduidend meer invloed, dus de focus leggen op E-A-T is niet verloren. Daarnaast wordt voice search altijd belangrijker. Iets wat ook ingewerkt is in de Google MUM update.

Focus op de “EAT” principes

De “EAT” principes worden alsmaar nuttiger in 2022. EAT staat voor: expertise, authoritativeness en trustworthiness, in andere woorden: hoe betrouwbaar is jouw website? Het is tegenwoordig een van de belangrijkste rankingfactoren. Wanneer een website de EAT principes toepast, zal Google nog beter in staat zijn om gebruikers betrouwbare informatie voor te schotelen. Het zorgt er uiteindelijk dan ook voor dat jouw pagina’s hoger scoren in Google en dat gebruikers geen onjuiste informatie te zien krijgen.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.