Leestijd: ca. 2 minuten

 

PIM staat voor het Platform Innovatieve Marketing en kent een ‘fanbase’ waar organisaties als Atos, Ordina, KPN en meer vooraanstaande organisaties in plaats nemen. PIM informeert, analyseert en prikkelt op gebied van innovatie en marketingtrends. Als uitgenodigd spreker voor PIM ben ik gevraagd om te spreken over de trends van 2009. De online trends om precies te zijn. Samen met Peter van Woensel Kooy(hoofdredactie MarketingTribune) en Egbert Jan van Bel(van het boek: ‘Klote klanten’) mocht ik de innovatieve PIM-avond vullen. De vraag is dan..  hoe innovatief en bruikbaar breng je de online trends?

pp_intro_staand_scherm7

Insteek was om vooral géén droge lijst van Twitter, social networking, mobile, social media news en meer standaard ’trends’ te brengen. Die fase zijn wij immers voorbij.

Hoe dan wel?

Onder het motto ‘4C-ing online trends 2009’ heb ik een eigen 4C-model van trends geïntroduceerd:

  • C van Community:  het sterk en sociaal aanwezig . De ‘doelgroep’ bestaat niet meer. Een community is sterker, communiceert sneller en oppert meer ideeën dan een ‘doelgroep’ die veelal passief oogt.
  • C van Channel: TV gaat naar het web en snelle content steeds meer naar mobiel. Biedt je nog wel de juiste content voor het juiste kanaal aan? InternetTV kent meer engagement en ‘snackinfo’ is uitermate geschikt voor de mobiel.
  • C van Conversie: teveel sites kennen een fraai ontwerp, maar geen conversiegerichtheid. Kan de klant snel en gemakkelijk bestellen? Hoe snel vraag een brochure aan? Wordt ik (h)erkend als reeds bestaande online klant?
  • C van Convice: overtuigen is belangrijk voor conversie maar ook om een community samen te stellen en vast te houden. Middelen als online video, chat en Twitter  kunnen meehelpen de bezoeker te overtuigen op een juiste manier. Geen pagina’s gevuld met teveel tekst die alleen maar weerstand geven.

Meer video, een party-videoreview video van de aanwezigen volgt.

img_1209

Video en foto’s: Stefan Bakx(blogger Bijgespijkerd.nl)

Over de auteur

13 reacties

  1. Polle

    Pardon monsieur! Kwam net op het verkeerde moment langsgeraust!

    Even serieus; Sterk redesign, die blokjes gerelateerde content onder de posts gaan zeker een positief effect hebben op tijdsduur bezoek en PPV!

    Beantwoorden
  2. Vincent Neve

    @Polle no problem an thanks voor de complimenten. Wordt het niet eens tijd voor een gravatar trouwens?

    @Pieter die gaan we inderdaad in de briefing opnemen!

    Beantwoorden
  3. Polle

    Meer inhoudelijk dan 🙂 ; Interessante insteek, lijkt inderdaad een welkome afwisseling op de gebruikelijke trendgrafiekjes en gehypte praat van narcistische mediahypo’s!

    Ik kan me vooral vinden in de C van Conversie; Zie dit elke week wel een paar keer voorbij komen in mijn dagelijkse werkzaamheden.

    De C van Community lijkt me een lastige voor veel partijen, communities laten zich vaak lastig sturen, worden niet zomaar opgezet of benaderd en kunnen stiekem nog best wel wat macht hebben.

    Ik kijk uit naar de videos!

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.