Leestijd: ca. 3 minuten

nieuwslog_printscreen1Vanochtend vond ik een bericht van Nieuwslog.nl in mijn inbox, een Nederlandse nieuwssite die zichzelf profileert als de nieuwe krant. Naast mooie groeicijfers viel mij vooral het enthousiasme voor burgerjournalistiek in het bericht op. Nieuwslog maakt namelijk gebruik van vrijwillige burgerjournalisten en heeft naar eigen zeggen in iets minder dan een jaar meer dan 200 mensen die actief voor de site schrijven. Dus gewoon mensen zoals iedereen die het leuk vinden om nieuwsberichten te schrijven over onderwerpen als cultuur, economie, lifestyle, politiek, sport en wetenschap.

De nieuwsloggers wordt door nieuwslog zelf geen enkele drempel opgelegd en iedereen kan op de website een eigen nieuwslogpagina aanmaken. Mocht je dus een enorme passie voor een bepaald onderwerp hebben, kun je zo je eigen nieuwslog pagina beginnen. Deze laagdrempeligheid zou volgens mij weleens een gevaar voor de kwaliteit van de nieuwsartikelen kunnen betekenen. De site geeft echter aan dat de redacteuren over het algemeen een goede expertise hebben en dat het niveau in hun optiek nog opvallend hoog is.

Burgerjournalistiek dus, een trend in Nederland die we onder andere ook kennen van NuJij en Wat u zegt (initiatief Telegraaf) en eigenlijk ook de vele blogs over allerhande onderwerpen. Wordt daar dan ook nog geld mee verdiend? Jazeker, hoewel de nieuwe krant op dit moment nagenoeg break-even draait. Inkomsten komen volledig uit online advertising en ook de burgerjournalisten krijgen de ruimte om een deel van hun pagina zelf met advertenties te exploiteren.

Oprichter Kees van Mourik: “We hebben met Nieuwslog/De Nieuwe Krant inmiddels bewezen dat burgers prima als journalist actief kunnen zijn. Een groot voordeel is dat zij zich vaak met een echte passie op specialistische onderwerpen kunnen richten, terwijl binnen de traditionele redacties zo sterk word bezuinigd, dat redacteuren van de meest uiteenlopende onderwerpen verstand moeten hebben. En dat gaat dus niet”….”Ook het verwijt dat veel van onze artikelen opiniërend van aard zijn, geeft sowieso geen pas. Ook de copy van gevestigde journalisten bestaat steeds vaker uit het van elkaar overschrijven van hetzelfde nieuws”. Voor de toekomst verwacht van Mourik vooral veel van lokale Nieuwslogs: actieve stads- dorp of zelfs wijkbewoners, die met een kwartiertje van hun tijd dagelijks nieuws gaan maken over wat er leeft in hun directe omgeving.

Over de auteur

Als Internetmarketeer bij Yonego actief in online marketing op basis van ROI met focus op zoekmachines en social media

3 reacties

  1. SjoerdB

    Mijn vraag bij burgerjournalistiek: in hoeverre kan iemand die zeer gepassioneerd is over een bepaald onderwerp hier nog objectief over schrijven?

    Beantwoorden
  2. Vincent Neve

    Ik denk dat je daar terecht vragen bij stelt, al kun je af en toe ook je vraagtekens zetten bij objectiviteit als je gewoon de krant openslaat. Volgens mij blijft autoriteit (voorlopig) wel bij de “traditionele” journalistiek liggen en kan burgerjournalistiek daar gewoon een leuke aanvulling op zijn.

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.