Leestijd: ca. 2 minuten

Het is inmiddels een bekend fenomeen: lekker met de laptop op schoot voor de tv. Even wat mail wegwerken, even rondsurfen of met vrienden chatten. Dit wordt blijkbaar ‘media meshing’ genoemd en Microsoft Advertising heeft er een onderzoek naar gedaan onder 1050 Europeanen. Het hele onderzoek is hier te vinden (pdf), ik heb even de meest interessante bevindingen hieronder neergezet.

  • Tweederde van de Europeanen maakt gebruik van het internet tijdens het tv kijken
  • 9 uit de 10 in de leeftijdsgroep 16-24 jaar doet dit
  • Dag van de week is van belang: in het weekend ligt het percentage hoger (47%) dan op een werkdag (23%)
  • Er is weinig verschil tussen mannen en vrouwen wat betreft percentages die dit doen, in de activiteiten verschillen ze wel; mannen zijn meer met content bezig, vrouwen met communiceren
  • Waar 39% zegt van zender te veranderen tijdens de commercial-break, zegt 37% dat ze gebruik maken van internet(!)
  • Tussen 17:30 en 21:00 is het populairste tijdstip voor media meshing
  • 51% heeft wel eens op internet gezocht naar een commercial of themesong die ze op tv gezien hebben
  • 20% heeft wel eens een tv commercial opgezocht en doorgestuurd naar iemand

En dus…
Media meshing wordt veel gedaan. Vooral onder de jongere generatie is het vrij normaal aan het worden. Het is het nieuwe ‘zappen’ geworden. Waar de conversieslag van tv-commercial naar internet altijd lastig was, komen hier weer nieuwe kansen te liggen. Het is daarom vooral belangrijk om content die je op tv uitzendt ook distribueert via internet en vindbaar maakt. Ook het verspreidbaar maken van deze content blijkt belangrijk te zijn. Hierbij moet gedacht worden aan de eigen website, maar ook aan populaire platformen als Google en YouTube. Bram Koster schreef al eens hoe hier op in wordt gesprongen door adverteerders.

Gaan we dan toch echt nog eens richting crossmedia?

Over de auteur

Sytse heeft een functie als Social media strateeg bij het online reclamebureau Pickle Factory.

5 reacties

  1. Bram Koster

    Het interessante hieraan is in mijn ogen dat de gebruikers dus al cross-media bezig zijn, maar de media zelf nog minder. Dan heb ik het nog niet eens zozeer over adverteerders; die doen hun best al. Maar de media maken nog maar mondjesmaat gebruik van gecombineerde mogelijkheden, zoals een twitter-backchannel bij een tv-programma.

    Ik denk overigens dat met de convergentie in de apparatuur (tv’s met internetconnectie, etc.) hier wel verandering in komt, maar het duurt nog jaren voordat de massa die in huis heeft. Tot die tijd zijn er genoeg opties om te gebruiken.

    De gebruiker is er in ieder geval klaar voor, zo blijkt!

    Beantwoorden
  2. Danny Verhoeven

    Ik doe dit persoonlijk ook veel.

    Vooral sinds ik begonnen ben met Twitteren is dit toegenomen omdat je graag wilt weten wat andere mensen van het programma vinden dat nu op TV is.

    Hierdoor kan je met een hele groep met elkaar discussiëren. Erg leuk!

    Beantwoorden
  3. Robbert

    Ik herken dit inderdaad maar al te goed! Meestal zet ik alles aan (om niks te missen) en ga vervolgens een boek lezen 😉

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.