Leestijd: ca. 4 minuten

jeroen_mirck82

Jeroen Mirck is gerespecteerd blogger, Twitteraar en hoofdredacteur bij Emerce.  Tijdens de Webwinkel Vakdagen 2009 in de Jaarbeurs, Utrecht was Emerce onder andere aanwezig voor de exclusieve uitreiking van de e-businessman van het jaar. Vakblad, vakdagen, vakprijs. In de VIP-room sprak ik Jeroen om zijn visie te geven op de deze vakdagen.

pics-02831
Wat was de rol van jou en vakblad Emerce bij de Webwinkel Vakdagen?

Emerce is het oudste blad over e-business in Nederland (we zijn van vóór het knappen van de dotcom-bubble), dus schrijven we ook al ruim tien jaar over e-commerce. Daarom konden we natuurlijk niet op de Webwinkel Vakdagen ontbreken en waren we als mediapartner aanwezig.

 Welke trends heb je ontdekt tijdens de beurs?
In deze tijden van crisis gaan steeds meer particulieren hun geluk beproeven met een thuiswinkel, zo blijkt uit het soort bezoekers dat ik heb gezien. Tegelijk waarschuwde Wijnand Jongen van Thuiswinkel.org juist voor een shake-out onder webwinkels. Je moet zakelijk slim zijn, en dat is niet iedereen gegeven. Bovendien moet je een goede niche kiezen, en uiteraard een beetje geluk hebben.http://www.youtube.com/watch?v=Zw4TZekPVkA

Zie ook deze video waarin Emerce-collega Erwin Boogert een interview heeft met Wijnand Jongen:

 Jullie hebben de winnaar van E-commerce M/V van het Jaar gehuldigd op de Webwinkel Vakdagen. Wat is de definitie van deze persoon? Welke kwaliteiten heeft hij of zij?
Volgens Emerce zijn toppers in e-commerce mensen die het Nederlandse e-commercelandschap op dit moment vorm geven, die toonaangevend en trendsettend zijn of juist uitblinken met buitengewone resultaten of onderscheidende creativiteit. Een trendsetter is vaak iets anders dan de webwinkelier die de beste rendementen draait, al zal menig webwinkelier bij voorkeur kijken wat er onder de streep overblijft. Toch zijn die trendsetters de mensen die het vak innoveren en naar een hoger plan tillen.

 Wat kun je zeggen over de uiteindelijke winnaar, Jeroen van der Schenk van Garageselect.nl?
Hij voldoet zeer zeker aan die definitie. Garageselect is weliswaar een bemiddelaar, maar draagt wel direct bij aan extra transacties voor garagebedrijven. Voor de goede orde: de redactie van Emerce heeft de shortlist van de verkiezing opgesteld, waarna het vakpubliek op Emerce.nl heeft mogen stemmen. In mijn optiek kon dat publiek zich redelijk vinden in onze definitie van een topper in e-commerce.
Een radio-interview met ons beide is hier te beluisteren:
http://www.webwinkelvakdagen.nl/radio

Hoe zie jij de ontwikkeling van e-commerce en e-business in 2009 zich ontwikkelen?
Door de crisis komt er een sanering van aanbieders, maar daarbij blijven doorgaans de beste spelers over. Dat komt de kwaliteit van de sector dus ten goede, hoezeer het ook vervelend is voor de afvallers.

Welke moderne instrumenten zoals Twitter, social media, social news, mobiel doen hun intreden bij de ebusiness?
Zoals Jeroen van der Schenk al zegt in ons gezamenlijke radio-interview op de beurs: de drie zaken die een hoofdrol gaan spelen in e-commerce zijn social media, social media en social media. Ik voegde daaraan toe: mobiel, mobiel en mobiel. Twitter is ook ontdekt, getuige de recente activiteiten van onder meer Telfort op dat kanaal.

Over de auteur

4 reacties

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.