Leestijd: ca. 3 minuten

Is dit herkenbaar? Je luistert naar een presentatie of lezing waarvan je je achteraf eigenlijk niks meer kunt herinneren. Hoe komt dat toch? Heel eenvoudig: het verhaal doet je gevoelsmatig niets. Daarom is storytelling voor bedrijven van belang. Hoe kun je iemand met een verhaal bewegen, wat zijn de geheimen van goede content? Daarom 8 tips om je kennis bij te spijkeren.

1. De diepte in

Vertel jouw verhaal in lagen, creëer niet 1 lineair verhaal. Kies een focuspunt dat jij het belangrijkste vindt; dit kan je laten terugkomen in bijvoorbeeld een personage in jouw verhaal. De feiten en cijfers voeg je op een subtiele manier toe.

2. Neem jouw klant bij de hand

Breng de informatie die je wilt delen in hapklare brokjes. Iedereen scant het internet, maar artikelen echt lezen… ho maar, dat is niet meer van deze tijd. (Top, je bent er nog!) Vertel geen lange verhalen maar korte stukjes. Het liefst met of zelfs alleen in de vorm van plaatjes; bijvoorbeeld infographics. Begeleid jouw lezer, anders raken ze binnen no time hopeloos verdwaald en ben je ze kwijt.

3. Show don’t tell

Een hele bekende en ook hele belangrijke. Volgens research van LookBookHQ ontvangen persberichten met multimedia 77% meer respons dan die zonder. Dus laat alles zien, gebruik illustraties, foto’s en video’s om de aandacht vast te houden.

4. Jouw eigen bagage

Gebruik jouw eigen ervaring, jouw eigen kennis. Of dat nou op het vakgebied is waarin je werkzaam bent, of bijvoorbeeld jouw persoonlijke leven; iets wat je hebt meegemaakt of juist wilt beleven!

5. Maak het menselijk

Geef jouw verhaal menselijke elementen. Eén of meerdere personages in het verhaal die iets beleven, maakt het publiek betrokken. Ze raken nieuwsgierig naar de rest van het verhaal.

6. Ook maar een mens

Maak het nog een stukje persoonlijker door jouw eigen gevoel, problemen, en fouten te delen. Een bedrijf dat hoog van de toren blaast en alles kan, daar voelt niemand zich prettig bij. Je wilt laten zien dat jij ook mens bent, dat er echte mensen in dit bedrijf zitten en hard werken om de klus te klaren.

7. A hero’s journey

Probeer de klant het middelpunt van het verhaal te maken, oftewel de held van het verhaal. Denk bijvoorbeeld aan de verhaalmethode: A hero’s journey.

Je vertelt wat een klant meemaakt, waar hij tegenaan loopt. Voel mee met hun worstelingen en geef ze het gevoel dat je naast ze staat bij het oplossen van het probleem. Je gaat er samen tegenaan.

8. De klant kan je helpen met jouw story

Maak jouw verhaal interactief, en laat de doelgroep met je meedenken. Laat ze hun eigen verhaal toevoegen, relevant aan jouw product, merk of dienst. Hiervoor is social media de uitgelezen tool.

Tip: Wil jij de social media optimaal inzetten in je marketingstrategie? Dan is de opleiding Social Media echt iets voor jou!

  • Tijdens de opleiding leer je de laatste trends, ontwikkelingen en inzichten op het gebied van social media.
  • Ook maak je een social media plan, direct geschikt voor implementatie in je eigen organisatie.

Lees meer over deze opleiding ►

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.