Leestijd: ca. 3 minuten

Waze logoWaze is wat TomTom in Nederland al een tijdje van de grond probeert te krijgen. Gebruikers van de navigatie die informatie over files, ongevallen, controles en allerlei andere zaken op de weg aan elkaar doorgeven.

In de leuke guided tour zie je alles wat Waze doet in een minuut of drie.

De navigatie die de dienst aanbied houdt vervolgens rekening met deze gegevens en stelt mogelijk een andere route voor. TomTom doet dit ook al in bepaalde mate, maar de toepasbaarheid van Waze lijkt mij vele malen groter. Je kunt het immers op je Android, iPhone en binnenkort ook Windows Mobile toestel draaien en zal het grootste deel van het werk automatisch doen.

Volautomatisch files voorkomen of verkleinen

Sterker nog, zodra Waze ziet dat je beweegt (via GPS, waarmee ook je locatie zal worden bepaald) wordt het onmogelijk gemaakt om allerlei functies te gebruiken, natuurlijk om bestuurders niet af te leiden.

Waze voert haar belangrijkste functies daarom automatisch uit. De huidige positie en snelheid wordt doorgegeven en aan de hand daarvan gaat Waze bepalen of jij in de file staat. Staan er meerdere gebruikers op een zelfde stuk weg stil, dan is de conclusie logish; een file. Het proces zal waarschijnlijk een stuk uitgebreider zijn, maar het gebruiksgemak van deze tool moet zich onderscheiden en het tot een populaire applicatie maken.

Met de tools die gebruikers hebben om te melden dat ze ook echt in de file staan, om het automatische proces te ondersteunen, kan er op deze manier een duidelijk beeld van de files worden opgebouwd.

Eigen kaarten, ook sociaal opgebouwd

Een van de meest opvallende kenmerken van Waze, hoewel meerdere diensten die doen, vind ik het feit dat ze haar eigen kaarten op wil bouwen. Elke gebruiker van Waze helpt mee aan het opbouwen van deze kaarten en kan er wijzigingen in aanbrengen. De applicatie speelt hier ook een belangrijke rol in, want overal waar je rijdt met de applicatie aan, zal opgenomen worden in de kaarten.

Hoe dit uit zal gaan pakken met het oog op bosweggetjes en allerlei andere plaatsen waar eigenlijk geen weg is, moeten we even afwachten, maar het ziet er allemaal veelbelovend uit. Het lijkt mij een erg effectieve manier om kaarten op te bouwen, natuurlijk wel afhankelijk van het aantal gebruikers.

Wachten op de Europese versie

Helaas is de Europese versie van Waze, waar wij op zullen moeten wachten, nog niet beschikbaar. Navraag leert mij dat Waze nog geen officiële datum in gedachten heeft wanneer ze de dienst ook in Europa gaan lanceren.

Ik kan persoonlijk niet wachten op de lancering van Waze en het lijkt me ook niet dat het erg lang moet gaan duren. Alles wordt door gebruikers zelf verzameld en het lijkt me een kwestie van lanceren van de applicatie.

Over de auteur

Coen is een creatief web- ontwikkelaar die zich vooral richt op WordPress ontwikkeling. Diteza is reeds zijn tweede zelfstandige onderneming.

5 reacties

  1. BRSE

    “De navigatie die de dienst aanbied houdt vervolgens rekening met deze gegevens en stelt mogelijk een andere route voor. ”

    Lees die zin nog eens, en daarna nog een keer. Zie je al dat het een onbegrijpelijke zin is, overigens met taalfout?

    Beantwoorden
  2. patrick

    Ziet er heel erg tof uit en het klinkt ook goed.
    Snap alleen niet waarom ze niet de kaart van Open Street map gebruiken.
    En het is jammer dat het nog niet in .nl te downloaden is voor op de iPhone.

    Beantwoorden
  3. Willem

    @Patrick: het biz model van Waze is juist gebaseerd op het verkopen van de geo data. Dat kan niet met OSM.

    Als je het uit wil proberen op je iPhone moet je een US gift card kopen via internet.

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.