Leestijd: ca. 3 minuten

Vandaag kreeg ik een mail van PIF world, een virtuele wereld die in februari gelanceerd zal gaan worden, met de vraag of ik nu concept eens wilde bekijken. Bij deze dus!. PIF World is gebaseerd op het principe van crowdfunding. Alle internetters ter wereld kunnen er projecten ondersteunen die goed zijn voor mens, aarde en dier. Dit kan op een leuke, toegankelijke en transparante manier.

PIF world is opgezet met de gedachte actuele problemen in de wereld op een nieuwe manier het hoofd te kunnen bieden. ‘Alleen als we al onze energie bundelen wordt een betere toekomst waarheid’ zeggen de initiatiefnemers. Een mooie gedachte lijkt me, en zeker een vermelding waard!

De PIF-wereldbol combineert de gameplay van SimCity met de beleving van Google Earth. Via de interactieve 3D globe kan men van het ene naar het andere continent om te zien wat daar gebeurt. Een member kan projecten ondersteunen die bij hem of haar past. Actieve members kunnen met widgets en invites hun vrienden uitnodigen om mee te doen. Zodoende ontstaat er een community rondom het project. Nadat het projectbudget is bereikt, worden members via video’s en blogs op de hoogte gehouden van de voortgang van het project….Als ze deze beloften allemaal kunnen waarmaken zie ik echt 0.00 rede om niet aan te nemen dat deze site een enorm succes gaat worden! Twee trends worden namelijk samengevat….crowdsourcing en goede doelen (funding).

De PIF world kent drie soorten inwoners: Players, Ambassadors en Fieldworkers. Players verkennen de PIF World op zoek naar leuke projecten om te ondersteunen. Ambassadors nemen een speciale plek in op het platform. Zij mobiliseren hun vrienden en zetten zich actief in voor ‘hun’ project. Het organiseren van feesten, bijzondere video’s of acties, niets is te gek om steun en aandacht te krijgen voor hun project en zodoende anderen te inspireren hen daarbij te helpen.  Tot slot zijn er de Fieldworkers: de uitvoerders van het project. Vanuit alle hoeken van de wereld houden zij de bezoekers via persoonlijke blogs, foto’s en video’s betrokken bij hun ervaringen en de voortgang van het project.

In februari start PIF met een Betaversie. Hebben ze jouw interesse weten te winnen, meldt je dan nu al aan en volg de ontwikkelingen. Voor bedrijven kan het steunen van projecten op PIF, en het tonen van een widget op de bedrijfswebsite wellicht een leuke manier zijn om op internet te laten zien dat men aan maatschappelijk verantwoord ondernemen doet!

Over de auteur

Sjef is social media strateeg. Hij is Commercieel Directeur en DGA bij DailyDialogues en is oprichter van Bijgespijkerd.

4 reacties

  1. Johan Groenewold

    Ziet d’r heel leuk uit! Heb ook een accountje. Ik kijk morgen even langer, maar het is op het eerste gezicht een mooi projectje! 🙂

    Beantwoorden
  2. positive change

    Eindelijk een initiatief dat goede doelen leuk maakt. Net wat de ontwikkelingssamenwerking sector nodig heeft. Tot dusver hebben belasting betalers wereldwijd honderden miljarden weggegeven aan goede doelen via overheden en grote NGOs, maar nooit hebben ze de mogelijkheid gekregen zelf te bepalen waar elke euro aan besteed wordt, en zo betrokken te raken bij het projecten. Werkelijke Klasse!

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.