Leestijd: ca. 3 minuten

Bijna iedereen gebruikt tegenwoordig Google Analytics als statistiekentool voor zijn of haar website. Met dit pakket is erg veel mogelijk. Hoeveel bezoekers krijgt uw website, via welke kanalen komen ze binnen, hoe lang blijven ze en op welke pagina’s stappen ze weer uit? Zomaar een paar vragen die u allemaal kunt vinden in een tool als Google Analytics. ClickTale, dat inmiddels alweer twee jaar bestaat, gaat nog een stap verder.  Naast de standaard gegevens is het mogelijk om een gebruikerssessie volledig terug te bekijken.  Hiermee kunt u veel beter analyseren waar een klant naar op zoek is en hoe u hem daarbij kunt helpen.

Hoe werkt het?

Na registratie op ClickTale.com plaatst u twee stukjes Javascript code in uw website. Dit gaat op dezelfde wijze als die van Google Analytics, alleen gaat het hierbij om twee stukjes code. De eerste code plaatst u na de <body> tag en de laatste voor de </body> tag. Hiermee is het mogelijk om alles wat zich daartussen afspeelt als het ware op te nemen. Na het plaatsen van de codes worden er tot maximaal 100 sessies gratis opgenomen.

Niet alleen sessies van gebruikers zijn volledig terug te zien, maar ook zijn er heatmaps beschikbaar, uitgebreide gegevens over het invullen van een formulier en link statistieken. Met een heatmap kunt u zien welk ‘laag’ van uw website het meest bekeken wordt. Omdat het scrollgedrag ook opgenomen wordt, heeft ClickTale ook hier inzicht in.

Onderstaande video legt in ruim een minuut uit wat ClickTale is en wat het doet.

Wat kan ik hiermee?

Naast uw huidige statistiekentool is dit een welkome aanvulling op de gegevens van uw gebruiker. Denk aan de volgende punten:

  • U ziet eindelijk wat de bezoeker zo lang doet op een pagina.
    Leest hij een blogpost of misschien alleen de comments?
  • U ziet waar de gebruikers op klikken.
    Misschien klikken ze juist op die ene foto die geen link bevat.
  • Bestelformulier optimaliseren.
    Met welk invulveld zijn de bezoekers gemiddeld het langste bezig?
    Welk invulveld wordt bijna nooit ingevuld en is dus overbodig?
  • Op welke laag van mijn website blijven uw bezoekers het langste hangen?

Wat vindt u van deze tool? Kende u ClickTale al? Graag verneem ik jullie reacties in de comments.

Over de auteur

Anne Jan geeft advies op het gebied van internet marketing en is afgestudeerd op de Hogeschool Utrecht met de HBO opleiding Digitale Communicatie. Hij is mede-eigenaar van het online marketingbureau Online Boswachters en actief met een aantal projecten zoals Escaperoomsnederland.nl.

12 reacties

  1. Dave

    Inderdaad een handige tool maar met de gratis versie ben je niet zo heel erg veel omdat de opgenomen recordings (100/week) halverwege worden afgebroken en je de ‘message’ krijgt om up te graden naar en betalend plan indien je volledige recording wilt zien.

    Maar verder niks op aan te merken en als ING het gebruikt op hun landingspagina’s dan 😮

    Dave

    Beantwoorden
  2. Navin Poeran

    Clicktale vind ik een heel handig web analytics tool voor het analyseren van on-page verkeer. Leuke is dat hij gewoon een hele sessie voor je opfilmt. En dat kan je dan achteraf bekijken, superhandig als je landingpages hebt en wilt weten hoe gebruikers daarmee omgaan.

    Alleen jammer dat bij de gratis versie je maar 2 pagina’s kunt bekijken waarop een gebruiker is geweest per sessie. En upgraden vind ik zo duur.

    Beantwoorden
  3. Dave

    Een alternatief voor GA zou ik het zeker niet noemen (ver van zelfs) maar eerder een leuke ‘aanvulling’in je tool arsenaal.

    Denk dat de UVP van Clicktale duidelijk is..wij recorden de sessies van je bezoekers 😮

    Dave

    Beantwoorden
  4. Anne Jan Roeleveld

    Dank voor de positieve reacties.
    Had niet gedacht dat iedereen deze tool al zou kennen. Ik hoor er in mijn netwerk namelijk erg weinig van.

    Wat betreft de kosten: ze hadden een tijdje terug een zeer aantrekkelijke actie voor een jaar. Daar heb ik toen maar meteen gebruik van gemaakt. 🙂

    @Stan Als alternatief voor Google Analytics moet je ClickTale zeker niet zien! Google Analytics blijft gewoon de ster in alle ‘standaard’ statistiekinformatie. ClickTale kun je beschouwen als een optimalisatie tool voor de gebruiksvriendelijkheid van je website. Daarnaast kun je sneller inspringen op fouten in een conversiepad en kun je daarmee dus de kans op het voltooien van een formulier vergroten.

    Beantwoorden
  5. Stan Lenssen

    @AnneJan @Dave Dank voor de nadere uitleg. Helder, Clicktale is geen alternatief , maar een aanvulling. Clicktale lijkt me een werkelijke “must have” voor de usability experts onder ons.

    Beantwoorden
  6. Dave

    Ik zou niet weten wat ik er een jaar zou moeten mee aanvangen. Als er iets moet worden getest dan neem ik het een maandje en we zijn vertrokken..

    Op de lange duur kan je zoveel data gaan verzamelen dat je er helemaal crazy van wordt 😮 en je gebruikt het dan meestal nog niet…

    Dave

    Beantwoorden
  7. Tom Broekhoven

    Het is zeker een tool waar ik van gecharmeerd ben en de echte meerwaarde zit wat mij betreft in de filmpjes, en formulieren wizard.

    De data toont slechts het gebruik van de site. Ik ben voor uitgebreidere tests dan ook eerder geneigd ook nog eyetracking toe te passen.

    Beantwoorden
  8. Anne Jan Roeleveld

    @Tom

    Daar geef ik je geen ongelijk in. Wel zou ik eerder hiervoor kiezen. ClickTale is ten opzichte van eyetracking methodes vele malen goedkoper. Daarnaast kun je met ClickTale heel veel sessies van bezoekers meten en opslaan. Dat geeft een goed beeld van de gemiddelde gebruiker van je website.
    Met eyetracking kan dat natuurlijk ook, maar zoals gezegd dat kost erg veel geld.

    Beantwoorden
  9. Dave

    Het prijsverschil is natuurlijk groot maar we spreken dan ook over 2 totaal verschillende zaken , namelijk : ‘muis-tracking’ vs eye tracking. En een eye-tracking studie gaat meestal ook verder dan enkel het ogen van de ogen…

    Dave

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.