Leestijd: ca. 3 minuten

Input geven op producten

In mijn functie als Product Delivery Manager ben ik verantwoordelijk om producten te laten “landen” bij klanten. Dit is lastiger dan veel mensen denken. Deze functie is los te zien van het type product wat je aanbiedt. Of het nu software is of een schoonmaakmiddel, een product doorloopt een aantal fasen voordat versie 1.0 op de wereld losgelaten wordt. In software is het beta-label nu bijvoorbeeld een veel gebruikte status maar is je product dan ooit nog af?

Referend naar de post over Seth Godin wil ik even doorpakken over het aanmaken van een gevoel bij mensen, de early adopters zoals hij ze noemt. Het succes van een nieuw product wordt grotendeels bepaald door het creëren van draagvlak bij deze groep mensen. Dit draagvlak / gevoel is iets wat er niet zo maar is en waar je als bedrijf veel voor moet doen. Hoe doe je dit dan precies?
Twee punten wil ik er in deze post uitpakken die ik zeer belangrijk vindt.

1. Openheid over de ontwikkeling

Waar staat het product? Hoe is het product tot stand gekomen? Veel mensen die de producten gebruiken zijn benieuwd hoe de ontwikkelaars van het product tot het eindresultaat gekomen zijn. Het maken van een product wordt al snel geromantiseerd door te vertellen dat het bedacht is tijdens een zomeravond met een fles wijn maar vaak is de realiteit anders. Producten ontstaan uit een vraag en het invullen van een vraag is waar de ontwikkelaars het plezier uit halen. Ik wel in ieder geval!

De openheid die een bedrijf in ere houdt tijdens de productontwikkeling is voor veel consumenten een teken dat het bedrijf geïnteresseerd is in de opinie van de consument en dat is een mooie brug naar stap 2.

2. Het gevoel van invloed

Consumenten hebben graag invloed op de uitkomst. Als ik iemand vraag naar zijn mening over een bepaalde feature die we willen maken krijg ik van iedereen een reactie en ze zijn allemaal anders. Het verwerken van dit commentaar en het geheel of gedeeltelijk terug laten komen van features brengt veel acceptatie.

Sites als getsatisfaction.com en uservoice.com genieten grote prioriteit omdat ze voorzien in beide bovenstaande punten. Ik moet wel zeggen dat deze producten vooral gericht zijn op de productie-fase en minder op de ontwikkeling van een product. Toch geven ze een goed beeld van wat product ontwikkeling in de toekomst zal gaan worden. Als laatste wil ik nog even wijzen op concepten zoals prototyping weekends. Dit geeft de consument, ook al is deze in dit voorbeeld van enige kennis voorzien, de knoppen om het product een bepaalde richting op te sturen.

Wat vinden jullie dat bedrijven nog moeten doen om product ontwikkeling in de vroege fase al bij de consument te laten landen? Ik ben benieuwd.

Over de auteur

Coen is eigenaar van Blue Factory Internet. Gespecialiseerd in onderhoud van websites (WordPress, Magento, SEO en webredactie).

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.