Leestijd: ca. 3 minuten

Gebruik maken van bestaande communities is een onderwerp dat al vaker op Bijgespijkerd ter sprake is gekomen. Afgelopen week bijvoorbeeld, schreef ik hier een post met 8 manieren om gebruik te maken van bestaande communities. Gelukkig beginnen ook gevestigde bedrijven links en rechts vergelijkbare initiatieven te ontplooien. Vandaag ontvingen wij bericht dat KPN Hi gebruik gaat maken van de bestaande community GameZ.nl. CreativeCrowds lanceert namelijk een concept waarbij de gebruikers van GameZ.nl worden uitgedaagd met een zogenaamde “challenge”. Dit zijn vragen aan de community waarop de gebruikers van GameZ.nl ideeën en inzichten kunnen delen. KPN Hi trapt af.

“Het verbinden met communities op deze manier is wereldwijd uniek”, stelt Carl Lens (Client director van CreativeCrowds). Er zijn al vele crowdsourcing websites opgezet door bedrijven, maar altijd als eigen community. Het opbouwen van een eigen community is lastig omdat het voor mensen niet duidelijk is wat ze aan zo’n community hebben. Het is voor bedrijven slimmer om zich open te stellen voor communities die al bestaan. In communities waar duizenden gebruikers praten over hun passie en waar gebruikers graag ideeën bedenken voor bedrijven.

Zoals gezegd trapt KPN Hi af met de “Hi challenge”. KPN Hi is namelijk erg benieuwd naar de ontwikkelingen wat betreft mobiele applicaties en games en de GameZ.nl community is ‘expert’ op het gebied van gaming. De bedoeling is dan ook dat de community met ideeën komt die door KPN over het hoofd worden gezien. Door dialoog en interactie wil KPN Hi met de gebruikers samen de beste ideeën verder ontwikkelen.

Een mooi stukje crowdsourcing van eigen bodem dat alsvolgt gaat werken: De “Hi Challenge” zal een maand lopen en gedurende die maand zullen 4 challenges worden geplaatst. De eerste challenge is bijvoorbeeld “wat voor Hi Society mobile multiplayer game kan je verzinnen?”. Gebruikers kunnen met eigen ideeën komen en over andere praten en reageren. Deze vallen onder een ’CreativeCommons naamsvermelding 3.0’ licentie, wat betekent dat KPN Hi en ook anderen de ideeën mogen gebruiken en bewerken zolang ze de naam van de gebruiker erbij vermelden.

De Hi Challenge is te vinden op GameZ.nl. Je moet op dit platform geregistreerd zijn om in te kunnen loggen en gebruik te maken van deze challenge.

 

Over de auteur

Als Internetmarketeer bij Yonego actief in online marketing op basis van ROI met focus op zoekmachines en social media

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.